معماری لهستان

موزه ملی فیلارمونیک لهستان ، پاسخی به معماری سنتی

۲
69
زمان مطالعه: 2 دقیقه
موزه ملی فیلارمونیک لهستان از پوسته‌‎ای نمادین و دو لایه‌ تشکیل شده که نتیجه آن ایجاد نمایی شیشه‌ای و یکپارچه است که مانند یک عایق، تمام ساختمان را از تهویه هوای گرم بی‎نیاز کرده است.
موزه ملی فیلارمونیک

موزه ملی فیلارمونیک لهستان ، پاسخی به معماری سنتی است. این مکان ارزشمند و تماشایی در شهر  «ﺷﺘِﭽﻴﻦ» قرار دارد و ﺩﺭ ﻓﺴﺘﻴﻮﺍﻝ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﻣﻌﻤﺎﺭﻯ در سال ۲۰۱۶ ، ﺑﻪ‎ﻋﻨﻮﺍﻥ «ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺳﺎﻝ ۲۰۱۶ ﺟﻬﺎﻥ» ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﺷﺪه است. هر رهگذر با دیدن این بنای زیبا، مکث می‎کند و برای چند لحظه هم که شده زیبایی معماری آن را می‎ستاید.

به گزارش اختصاصی مجله دلتا، این ساختمان دو سالن کنسرت دارد که طراحان هنرمند آن برای آکوستیک (عایق صوتی) کردن فضا و کنترل نور، از جنس بتن در ساختن آن استفاده کرده‎اند و درست مثل دو جعبه‎ی معلق در کنار یک لابی بسیار  بزرگ و روشن، قرار گرفته‎اند.

موزه ملی

پلکان مرکزی موزه ملی لهستان، به همه توابع و کاربری‎های ساختمان متصل و مرتبط است و این ارتباط موجب ایجاد یک فضای چند منظوره‎ی بزرگ شده است. این عمارت از پوسته‌‎ای نمادین و دو لایه‌ تشکیل شده که نتیجه آن ایجاد نمایی شیشه‌ای و یکپارچه است که مانند یک عایق، تمام ساختمان را از تهویه هوای گرم بی‎نیاز کرده است.

معماری موزه ملی فیلارمونیک لهستان

ﻣﻌﻤﺎﺭﺍﻥ آن بخشی ﺍﺯ این ﻣﻮﺯﻩ ﺭﺍ ﺯﻳﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﺳﺎﺧﺘﻪ‌ﺍﻧﺪ ﻭ روی سقف آن، ﻓﻀﺎﻯ ﻋﻤﻮﻣﻰ و بسیار بزرگ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ. این فضای وسیع، محل تجمع ورزشکاران محلی و بیشتر مکان مناسبی برای ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺍﺳﻜﻴﺖ‌ﺳﻮﺍﺭﺍﻥ  ﺍﺳﺖ.

فیلارمونیک لهستان

معماری ﺍﻳﻦ ﻃﺮﺡ ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺭﺍ ﺗﺪﺍﻋﻰ ﻣﻰ‌ﻛﻨﺪ:

  • ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﺩﻭﻡ
  • ﺧﺮﺍﺑﻰ‌ﻫﺎﻯ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺟﻨﮓ
  • ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭ ﺑﺎﺯﺳﺎﺯﻯ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﻛﻪ ﺷﻜﺎفی چشمگیر و بزرگ را ﺩﺭ ﻭﺳﻂ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

فیلارمونیک

ﺗﻮﭘﻮﮔﺮﺍﻓﻰ ﺍﻳﻦ موزه ﻫﻢ از چند جهت ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﺍﺳﺖ. به طور مثال ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺯﻳﺮ ﺯﻣﻴﻦ آن بسیار ﺷﺒﻴﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﻭﺭ تاریخ ﻭ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ‌ﺷﻨﺎﺳﻰ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮ ﺍﺳﺖ. همچنین، می‎توان ﻧﻤﺎﻯ ﺧﺎﺭﺟﻰ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎﻻﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ چشم‎های ﻣﺮﺩﻡ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﻪ ﺷﻴﻮﻩ‌ﻫﺎﻯ متنوع و از دیدگاه‎های مختلف،  ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺮﺩ.

کارشناسان معماری می‎گویند  ﺍﻳﻦ ﭘﺮﻭژﻩ با سبک خاص خود، ﺑﻪ ﻏﻨﺎﻯ ﺷﻬﺮ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺷﻬﺮﻯ افزوده است.

۲ دیدگاه

  1. بیگدلی

    ۴ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۹ ق٫ظ

    فوق العاده بود

    پاسخ

    • دُرّی

      ۴ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۱ ق٫ظ

      سلام و سپاس دوست گرامی.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…