دکوراسیون داخلی

اثر روانی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

۵
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
روان‎شناسان علوم رفتاری به این نتیجه رسیده‌اند که دکوراسیون و طراحی داخلی خانه می‌تواند بسیاری از مشکلات رفتاری افراد را حل و به بهبود روحیه آنها کمک کند. به بیان دیگر فضای داخلی می‎تواند منبع تمام نشدنی نشاط و آرامش باشد به شرط اینکه بعضی از جزئیات که بسیار موثر هم هستند، رعایت شود.
shakhes 2 اثر روانی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

رنگ یکی از مهم ترین عوامل در طراحی و دکوراسیون داخلی است و هر یک از طیف‌ها یک احساس عمیق را در محیط ایجاد می‌کنند. رنگ منبع مهمی از انرژی در جهت افزایش سلامت و نشاط روح و روان در انسا‌ن‎ها به شمار می‌رود. به همین دلیل لازم است زبان و معنای رنگ‌ها را بدانیم تا به درستی از آن‌ها استفاده کنیم.

در این مطلب به تأثیر رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی و ارتباط آن با سلامت انسان می‌پردازیم:

قرمز:

این رنگ احساساتی مثل قدرت، رشادت، برانگیختگی جنسی و هیجان را به‌وجود می‌آورد. این رنگ مناسب فضاهایی است که در آن‌ها فعالیت‌های جسمانی زیادی صورت می‌گیرد و می‎توان در آشپزخانه، اتاق هایی مخصوص بازی و سالن‌های اجتماعات استفاده کرد. رنگ قرمز برای فضاهایی که لازم است دور از هیجان باشند مثل اتاق پزشکان، اصلاً مناسب نیست.

اثر روانی رنگ ها

آبی:

این رنگ اولین و مهم‎ترین رنگ آرامش دهنده است. رنگی که آرامش فکری و جسمی، اطمینان خاطر درونی و اعتماد به نفس را گسترش می‎دهد. آبی روشن باعث گسترش خلاقیت می شود. به این دلیل است که توصیه می شود ادارات و سالن های مطالعه را با رنگ آبی تزئین کنند. اگر اولویت شما برای محیط، ایجاد خلاقیت است،  آبی را با رنگ زرد ترکیب کنید تا باعث تحریک فکر و ذهن شود.

آبی سبب بهبود بی‌خوابی می‌شود، البته می‌تواند احساس غم، درون‌گرایی یا گوشه‌گیری را در بعضی افراد به وجود آورد.

آرامش

رنگ آبی به دلیل ایجاد آرامش، در اتاق خواب به کار می‌رود. با اینکه آبی برای کاهش درد و تسکین بیمار مناسب است، ولی امکان دارد کودکان را درون‌گرا و دچار افسردگی کند!

توجه داشته باشید که این رنگ برای محیط‌هایی که پذیرای فعالیت‌های جسمانی زیادی هستند، رنگ مناسبی نیست.

زرد:

رنگ زرد عامل ایجاد خوشحالی، شادی، هیجان و تحرک ذهنی است و طیف رنگ‌های آن همچون لیمویی احساس سرزندگی و نشاط می‌دهد، ترکیب سایه روشن‌های لیمویی، کرم، پرتقالی نیز فضا را زیبا و شیک می‌کند و رنگ‌هایی مانند زرد طلایی احساس گرما و آرامش را در فضای دکوراسیون به وجود می‌آورد. انتخاب رنگ زرد در کنار یک ترکیب رنگی ویژه به سادگی می‌تواند ظاهر مدرن و خاصی به فضای دکوراسیون داخلی شما ببخشد.اثر روانی رنگ ها زرد

سبز:

رنگ سبز طبیعت را در ذهن تداعی می‌کند که بسیار آرامش بخش است. این رنگ برای کمک به رفع بحران‌های روحی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که برای اتاق‌های بیماران در بیمارستان و اتاق عمل رنگ مفیدی است.

استفاده از رنگ سبز در اتاق باعث افزایش تمرکز می‌شود، همچنین توانایی خواندن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل گفته می‌شود که رنگ سبز یکی از مناسب‌ترین رنگ‌ها برای فضاهایی است که از آن‌ها به عنوان محیط یادگیری و مطالعه استفاده می‌شود.

رنگ سبز در دکوراسیون

بنفش:

رنگ بنفش ترکیبی از انرژی و هیجان رنگ قرمز با آرامش و سکون رنگ آبی است که به تعادل فکری انسان کمک می‌کند و حساسیت و دلسوزی را گسترش می‌دهد. در روان‎پزشکی به خاطر تاثیرات آرام‌بخش آن، برای درمان کسانی استفاده می‌کنند که از ترس و وسواس رنج می‌برند.

ترکیب رنگ سفید و بنفش برای  اتاق خواب و اتاق مطالعه بسیار مناسب است.

رنگ بنفش در دکوراسیون

نارنجی:

از رنگ نارنجی برای اتاق ناهارخوری، آشپزخانه، اتاق نشیمن و سالن‌های ورودی استفاده می‌شود.

رنگ نارنجی در دکوراسیون

سفید:

سفید یکی از تأثیرگذارترین رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی است. با همه رنگ‌ها ترکیب می‎شود و فضا را بازتر و روشن‎تر نشان می‎دهد. رنگ سفید متعادل کننده فضا است، زیرا محیط‌های گرم را سرد و محیط‌های سرد را درخشان  می‌کند. رنگ سفید برای فضاهای کوچک و کم نور مناسب است.

دکوراسیون داخلی

هماهنگی در رنگ مثل هماهنگی در نت‌های موسیقی است و در دکوراسیون داخلی اهمیت ویژه‌ای دارد. پس با دقت در انتخاب رنگ‌ها و ترکیب بندی مناسب آن‌ها، می‌توان فضای دلنشین با هارمونی زیبا ایجاد کرد.

۵ دیدگاه

  1. عالی

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۲ ب٫ظ

    خیلی مفید بود.من هم از اطاق خواب به رنگ بنفش کم رنگ خوشم میاد

    پاسخ

  2. هاتف

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۰ ب٫ظ

    رنگها به زندگی روح میدهند

    پاسخ

  3. فریدامینی

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۷ ق٫ظ

    سپاس بابت مطالب اموزنده

    پاسخ

  4. الهی

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۷ ق٫ظ

    مطلب خوبی بود اما یادمون باشه اگر تجربه ای تو این گونه موارد نداریم حتمن کار رو به متخصصش بسپاریم.

    پاسخ

  5. بیگدلی

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۱ ق٫ظ

    نکات جالبی بود
    سپاسگذارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…