تحلیل بازار مسکن

بازار املاک در تابستان باب میل چه کسانی است؟

۸
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارشناسان بازار مسکن معتقدند که تابستان امسال برخلاف سال گذشته نشانی از رونق نخواهد داشت و رکود، بخش مسکن را فرا خواهد گرفت. حال باید دید این رکود به نفع چه کسانی است؟
املاک تهران

بازار املاک تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور، هم در بخش خرید و فروش و هم در بخش اجاره مسکن، تابستان غیرمنتظره‌ای را پیش رو دارند. اغلب فعالان بازار بر این باورند که بخش مسکن تابستان داغی را تجربه نخواهدکرد.

پیش از این در مطلبی، با عنوان «کاهش قیمت مسکن، آیا خریداران درست فکر می‌کنند؟» به بررسی نشانه‌های مثبت بازار مسکن از دید خریداران پرداختیم و اکنون در این مطلب قصد داریم نشانه‌هایی که باعث نگرانی فعالان بازار شده است را بررسی کنیم. با تلفیق این نشانه‌ها می‌توان دریافت که بازار ملک در تابستان خوشایند کدام دسته از نقش‌آفرینان بازار خواهدبود.

به گزارش مجله دلتا به نقل از دنیای اقتصاد، نشانه اول که موجب نگرانی فروشندگان و مشاوران املاک شده است نفوذ زودهنگام “رکود اساسی” در بازار املاک تهران است. مطابق آمارها معاملات در اردیبهشت ۹۸ با کاهش ۳۰ درصدی نسبت به اردیبهشت ۹۷ مواجه شده است.

با توجه به نشانه‌های “پیش‌رکود” که در زمستان ۹۷ شاهد آن بودیم، به نظر می‌رسد هر سه ضلع فعالِ بازار مسکن، ورود به دوره رکودِ اساسی در تابستان امسال را به‌عنوان گزینه اصلی پیش‌روی مسکن در تابستان قلمداد می‌کنند.

بازار املاک تهران

میانسال ها در دسته محبوب ترین املاک تهران

علامت نگران‌کننده دوم از افزایش تمایل خریداران به واحدهای مسکونی میانسال نشئت می‌گیرد؛ هم‌اکنون در بسیاری از مناطق تهران واحدهای ۷ تا ۱۵ سال بیشترین تعداد متقاضی را برای خرید دارند.

این موضوع نشان می‌دهد فاصله بین قیمت واحدهای نوساز با خانه‌های میانسال به حدی است که حتی در صورت رونق ساخت‌وساز؛ طرف تقاضا یا همان خریداران مصرفی به دلیل نداشتن قدرت خرید، تمایلی برای معامله در بخش نوساز ندارند.

وام مسکن دیگر اثر ندارد

سومین علامت هشداردهنده، کاهش محسوس میزان مراجعات خریداران در مناطق جنوبی و متوسط شهر تهران برای خرید مسکن است. از آنجا که عمده معاملاتی که در این مناطق انجام می‌شود وابسته به وام بانکی است؛ بدون شک این عدم مراجعه تحت تاثیر ناکارآمد شدن وام مسکن در پوشش دو سوم از قیمت مسکن است.

در دو سال گذشته به دلیل این‎که وام خرید مسکن در پوشش بخشی از هزینه خرید آپارتمان در این مناطق کارگشا بود، آن دسته از خریداران که امکان انتخاب واحد مناسب در مناطق شمالی و متوسط رو به بالای شهر را نداشتند، در این مناطق اقدام به خرید آپارتمان می‌کردند اما در حال حاضر به دلیل بی‌اثر شدن تسهیلات بانکی خرید مسکن، عملاً بخش قابل توجهی از تقاضای مصرفی در حال خروج از بازار مسکن این مناطق است.

براین اساس، به نظر می‌رسد بخش مسکن باید به استقبال یک بازار راکد در تابستان برود. البته تفاوت این رکود با رکودسال گذشته در غیر تورمی بودن آن است و نهایتاً قیمت املاک در تهران و دیگر شهرها همسو با تورم  عمومی قیمت‌ها افزایش خواهد یافت. این اتفاق به معنای این است که تابستان امسال فرصت خوبی برای خریداران مصرفی است تا بتوانند در آرامش نسبی و با استفاده از برخی تسهیلات جانبی ضمن افزایش پس انداز، انتخاب مناسبی را داشته باشند.

۸ دیدگاه

  1. فریدامینی

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۴ ق٫ظ

    انشالا سال خوب و رو به رشدی رو تجربه کنیم

    پاسخ

  2. گلزار

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۷ ق٫ظ

    سلام
    امیدوارم که شرایط بهتر بشه
    شروع خرید و فروش ملک یعنی بهبود اقتصادی

    پاسخ

  3. انصاری

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۲ ق٫ظ

    باتشکر از ارائه مطالب یه زوطتان

    پاسخ

  4. بیگدلی

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۱:۱۲ ق٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

  5. سلیمی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۵۵ ب٫ظ

    موافقم

    پاسخ

  6. علي حنيفه پور

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۱ ب٫ظ

    ممنون از مطالب و نظرات کارشناسی مفیدتون در زمینه ملک

    پاسخ

  7. برزین

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۳۶ ب٫ظ

    اطلاعات مفید

    پاسخ

  8. ثابتی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۴۸ ب٫ظ

    امیدوارم برای تمام همکاران عزیزم در گروه دلتا بهترین سال از نظر درآمد تا به امروز باشه.با آرزوی موفقیتی بینظیر برای گروه دلتا.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…