بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه شهروند- به‌دنبال خانه‌های ٩ ریشتری !

«دوام مقابل زلزله تا ٩ ریشتر»؛ این کلیدواژه عبارت تازه‌ای است در بازار مسکن تهران.

حالا غرش گسل‌های تهران، پایتخت‌نشین‌ها را از روز مبادایی ترسانده که سال‌هاست درباره آن هشدار می‌دهند، تهرانی‌هایی که چند شب است آواره کوچه و خیابان شده‌اند و بعضی‌ها هم به‌صورت موقت به شهرستان‌هایشان پناه برده‌اند.

فعالان بازار مسکن می‌گویند، زلزله باعث شده است تقاضای فروش خانه در تهران بالا برود و از آن طرف سازندگان خوش‌نامی که تا دیروز نام‌شان تنها برای فعالان ساخت‌وساز آشنا بود، سر زبان مشتری‌ها بیفتند.

با این‌حال آمارهای وزارت راه‌ و شهرسازی نشان می‌دهد که کمتر از ده ‌درصد ساختمان‌های ایران صنعتی‌سازی شده‌اند و سنتی‌سازی در ابرشهری مثل تهران هم با همان شدت و حدت وجود دارد. این درحالی است که حسام عقبایی، رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور توضیح می‌دهد؛ هیچ مدرک و مستنداتی وجود ندارد که به مشتریان ارائه شود که فلان ساختمان تهران ایمن است و با استانداردهای دقیق ساخته شده است.

روزنامه آرمان – گرانی نوساز‌ها

طی هفته‌های اخیر برخی مالکان واحدهای نوساز، قیمت پیشنهادی را بالا برده‌اند که به ایجاد شکاف قیمتی بین این نوع واحدها و قدیمی‌سازها منجر شده است.

مشاهدات میدانی حاکی است که در یکی دو ماه گذشته بعضی صاحبان املاک نوساز، قیمت پیشنهادی واحدهای میان‌متراژ را ۱۰ تا ۲۰‌درصد بالا برده‌اند.

این موضوع در مناطقی از غرب و نیمه شمالی تهران که از سرانه خدمات عمومی بهتری برخوردارند نمود بیشتری دارد.

مهدی روانشادنیا کارشناس اقتصاد مسکن، درباره وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم امسال اظهار کرده بود: افزایش تدریجی تمایل به خرید واحدهای قدیمی‌ساز حاکی از وجود تقاضای واقعی در بخش مسکن است.

روزنامه همشهری – معاملات مسکن ۵۰ درصد رشد کرد

معاملات مسکن با ۵۰ درصد رشد در آذرماه امسال، به ۱۷.۸ هزار واحد مسکونی رسید؛ ضمن اینکه متوسط قیمت با ۱۵ درصد افزایش، به ۵ میلیون و ۹۰ هزار تومان رسیده است.

به نقل از بانک مرکزی ،معاملات مسکن تهران در آذرماه بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت. تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذرماه سال ۱۳۹۶، به ۱۷.۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۰.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

روزنامه ایران – معاملات اوراق مسکن در آذرماه ۵۷ درصد بیشتر شد

حجم و ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۵۷ و ۵۴ درصد افزایش یافت.

نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در نهمین ماه امسال نشان می‌دهد طی ۱۹ روز معاملاتی تعداد ۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون ورقه بهادار در ۷۶۳ هزار نوبت به ارزش ۵۸ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به‌ترتیب از افزایش ۳۰، ۱۳۴ و ۶۲ درصدی حجم، دفعات معاملات و ارزش دادوستدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…