گیاهان دارویی ؛ گنجینه طبیعی سلامتی

۷
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گیاهان دارویی یکی از بهترین جایگزین‌ها برای داروهای شیمیایی است.
گیاهان دارویی

بیشتر افراد از خواص گیاهان دارویی و مزیت آن نسبت به داروهای شیمیایی مطلع هستند. در این مطلب در مورد برخی از گیاهان دارویی که بسیار کاربردی هستند و خواص آن‌ها، صحبت می‌کنیم. اگر به خواص گیاهان دارویی علاقه‎مند هستید، از شما دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید.

ریحان

ریحان

ریحان دارای ویژگی‌های آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد عفونی‌کنندگی و آنتی باکتریایی است. این گیاه معطر توانایی کاهش استرس از طریق تنظیم سطوح سروتونین (هورمون موثر بر خلق و خو) را دارد.

نوشیدن چای تهیه شده از برگ‎های ریحان می‎تواند سوء هاضمه را از بین ببرد، با سردرد مبارزه کند، سرطان پستان را مهار کند، نفخ شکم را درمان کند، اشتها را افزایش دهد، بریدگی‎ها و خراش‎ها را بهبود ببخشد، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، سرماخوردگی و سرفه را درمان کند و بسیاری موارد دیگر.

رزماری

رزماری

رزماری یک گیاه دارویی محبوب و مفید برای سلامت انسان است. این گیاه حاوی دو آنتی اکسیدان قدرتمند است که نقشی کلیدی در بهبود سلامت انسان ایفا دارند. همچنین، رزماری  ضد عفونی‌کننده، ضد سرطان و ضد التهاب است.

یکی از فواید جالب توجه رزماری عملکرد آن به‎عنوان یک محرک شناختی موثر است و بر همین اساس، به بهبود حافظه و تمرکز ذهنی کمک می‎کند.

رزماری با استرس مبارزه می‎کند، اضطراب را کاهش می‎دهد، سردرد را تسکین می‎دهد، رشد مو را تحریک و با درد مفاصل مقابله می‎کند، التهاب را کاهش می‎دهد، گوارش را بهبود می‌بخشد، از سرطان پیشگیری می‌کند و پشتیبان سلامت قلب و عروق است.

رزماری از عطر و طعم قوی بهره می‎برد و در سوپ‎ها، ساندویچ‎ها، سالادها و … قابل استفاده است. همچنین، می‌توانید از برگ‌های تازه یا خشک‌شده این گیاه چای درست کنید.

ارگانو

ارگانو

ارگانو حاوی دو ترکیب قدرتمند به نام‎های کارواکرول و تیمول است که ویژگی‌های ضد باکتریایی و ضد قارچی دارند. همچنین، این گیاه دارویی ویژگی آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد نفخ، ادرارآور و خلط‎آور دارد.

از این گیاه می‎توان برای درمان سرماخوردگی، رفع گرفتگی بینی، تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع گرفتگی‎های قاعدگی، بهبود سلامت قلب، کاهش خستگی آدرنال و مبارزه با دندان‌درد استفاده کرد. ارگانو در پیشگیری و درمان قند خون بالا نیز موثر است.

سیج (مریم گلی)

سیج

این گیاه به دلیل ویژگی‌های محرک، آنتی‎بیوتیک، قابض و ضد نفخ خود برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، سیج  ضد فشار خون، ضد دیابت، ضد التهاب و ضد میکروب است.

از جمله فواید سلامت سیج می‌توان به بهبود خلق‌وخو، تسکین اضطراب، تسکین گلودرد، تقویت سیستم ایمنی، کمک به کاهش وزن، کاهش التهاب، بهبود خواب، کاهش سطوح کلسترول و فشار خون اشاره کرد.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ دی ۱۳۹۹ در ۴:۵۵ ب٫ظ

  2. خانم طلوعی

    ۱۸ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۵ ب٫ظ

    بسیارآموزنده

    پاسخ

  3. ali

    ۹ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۳۹ ق٫ظ

    dar morede tebbe sunnati moghalate bishtari darj befarmaeed.merci.

    پاسخ

  4. الهی

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۲۰ ب٫ظ

    مفید بود.ممنون

    پاسخ

  5. آرین

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۳۲ ب٫ظ

    با خواصی که برای رز ماری نوشتین، باید از این به بعد مصرفش رو شروع کنم

    پاسخ

  6. مهدی فراهانی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۲:۵۳ ب٫ظ

    خیلی جالب بود ممنون

    پاسخ

  7. شبنم کبودین

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۱:۲۱ ب٫ظ

    خیلی خوووب.لطفا در مورد گیاهان دارویی مطلب بیشتری بزارین

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…