اخبار مسکن

کاهش قیمت مسکن در سال ۹۸ ، آیا خریداران درست فکر می‌کنند؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طرف تقاضا یا همان خریداران در بازار مسکن درحالی به استقبال تابستان سال 98 می‌روند که بر اساس علائم بازار، امیدوار به کاهش قیمت مسکن در سال 98 هستند. هرچند که انتظار طرف تقاضا همواره کاهش قیمت مسکن بوده، اما اینکه بازار تا چه اندازه با این توقع همسو باشد نیازمند بررسی متغیرهایی است که در این نوشتار به آن پرداخته شده است.
کاهش قیمت مسکن در سال 98

چشم‌انداز تابستانی بازار مسکن از نگاه خریداران، فروشندگان و واسطه‌های بازار مسکن نشان می‌دهد شمارش معکوس آغاز فصل نقل و انتقالات در بازار ملک در حالی آغاز شده است که خریداران  انتظار کاهش قیمت مسکن در سال ۹۸ را دارند. این انتظار ناشی از علائمی است که در تحلیل بازار مسکن ۹۸ از آن به عنوان نشانه‌های امید در تغییرات قیمت مسکن یاد می‌شود. به این معنی که بازار با جهش قیمت مواجه نخواهدشد.

کاهش قیمت مسکن در سال ۹۸ یا ثبات در بازار؟

هم‌اکنون در عمده مناطق شهر تهران بیش از آنکه انتظار رشد شدید قیمت مسکن یا ریزش سطح فعلی قیمت‌ها مطرح باشد، انتظار می‌رود بازار مسکن در تابستان امسال با کمترین سطح نوسان قیمت مواجه شود. این یعنی سقوط قیمت مسکن ۹۸ انتظار منطقی نیست.

منشأ شکل‌گیری انتظار میانه (ثبات در بازار) درخصوص تحولات قیمتی بازار مسکن در سه ماه دوم سال‌۹۸ که مهم‌ترین فصل به لحاظ نقل و انتقالات ملکی محسوب می‌شود به برداشت متقاضیان خرید مسکن از آثار مورد انتظار تحولات بیرونی و درونی موثر بر بازار مسکن مربوط می‌شود؛ هم‌اکنون عمده خریداران واحدهای مسکونی در پی جهش قابل‌توجه قیمت مسکن که دست‌کم طی یک سال گذشته منجر به افت شدید قدرت خرید در بازار مسکن شد، به اجبار به حاشیه بازار رانده شده‌اند و فعلا توان خرید ندارند.

در پی کاهش متقاضیان خرید مسکن و افزایش قابل‌توجه قیمت‌ها با سطح قدرت خرید متقاضیان، بخش تقاضا انتظار افزایش شدید قیمت‌ها را بعید می‌داند؛ با این حال، متقاضیان خرید مسکن با در نظر گرفتن آثار احتمالی متغیرهای بیرونی بر بازار مسکن و همچنین اطلاع از افزایش قابل‌توجه هزینه ساخت‌وساز در کنار جهش قیمت زمین، ریزش محسوس سطح قیمت‌ها را نیز دور از ذهن می‌دانند؛ برآیند این عوامل موجب شده است که نگاه خریداران نسبت به شرایط قیمتی مسکن در تابستان امسال، بر انتظار کمترین نوسان قیمتی متمرکز شود.

سونامی قیمت مسکن در سال 98

نظر فروشندگان در مورد کاهش قیمت مسکن در سال ۹۸

در بخش فروش واحدهای مسکونی نیز تجربه فروش دشوار واحدهای مسکونی به دلیل ناتوانی خریداران برای تامین هزینه خرید ملک موجب شده است فروشنده‌ها نیز ظرفیت چندانی برای افزایش قیمت متصور نباشند؛ در واقع فروشنده‌ها نیز هم‌اکنون به این واقعیت پی برده‌اند که در صورت افزایش سطح قیمت‌ها شرایط فروش واحدها برایشان سخت‌تر خواهد شد و ممکن است واحدها فعلا به فروش نرسند.

این موضوع در کنار کمبود و گرانی زمین مناسب برای ساخت‌وساز و همچنین نامشخص بودن چشم‌انداز فروش مسکن در کنار افزایش محسوس قیمت مصالح ساختمانی و سایر هزینه‌های ساخت، منجر به ایجاد انتظار میانه (ثبات بازار ) در بخش عرضه از بابت نوسان های قیمتی شده است؛ دیدگاه فروشنده‌ها نیز بیشتر بر نوسان جزئی سطح قیمت‌ها متمرکز است.

براین اساس به نظر می‌رسد دوطرف عرضه و تقاضا در بازار مسکن ۹۸ به باور مشترکی رسیده‌اند که نشان می‌دهد نباید انتظار سونامی افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸  را داشت. هرچند کاهش قیمت هم محسوس نخواهدبود.

۴ دیدگاه

  1. هاتف

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۶ ب٫ظ

    تشکر از شما

    پاسخ

  2. اسکندری

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۸ ق٫ظ

    perfect

    پاسخ

  3. سلیمی

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۱ ق٫ظ

    سپاس فراوان

    پاسخ

  4. زارع

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۱ ق٫ظ

    خیلی مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…