نقش فیبر در بدن

فیبر را دست‌کم نگیرید!

۸
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افزایش فیبر در تغذیه باعث می شود که زودتر سیر شویم و چربی و نشاسته مواد غذایی مختلف در روده کوچک کمتر جذب شوند.
نقش فیبر در بدن

توجه عموم مردم به چربی و کربوهیدارت و کالری و پروتئینی که می‌خورند روزبه‌روز بیشتر می‌شود اما یکی از مهمترین مولفه‌های تغذیه سالم، یعنی فیبر اغلب نادیده گرفته می‌شود. یک تحقیق جدید نشان می‌دهد بیشتر مردم دنیا نقش فیبر را نمی‌دانند و آن‌را به میزان کافی نمی‌خورند.

به گزارش مجله دلتا؛ تحقیق وسیع محققان دانشگاه‌های اُتاگوی نیوزیلند و داندی اسکاتلند نشان می‌دهد تغذیه‌ای که حاوی فیبر زیاد باشد احتمال چند عامل مهم مرگ و میر را ١۵ تا ٣٠ درصد کاهش می‌دهد.

این مطالعه روی ١٣۵ میلیون نفر انجام شده و نشان می‌دهد تغذیه‌ای که حاوی روزانه ٢۵ تا ٢٩ گرم فیبر باشد، احتمال سکته‌های قلبی و مغزی، دیابت نوع دوم و سرطان روده بزرگ و مقعد را در مقایسه با کسانی که فیبر کافی نمی‌خورند، کاهش می‌دهد.

نقش فیبر

محققان همچنین دریافتند که تغذیه مواد دارای فیبر زیاد فشار خون، کلسترول و وزن را هم کاهش می‌دهد. با این‌حال بیشتر مردم دنیا به اندازه کافی فیبر نمی‌خورند: یعنی کمتر از ٢٠ گرم در روز. البته نقش فیبر در بدن به‌ مراتب بیشتر است.

محققان می‌گویند ٢۵ گرم فیبر، حداقل میزان مصرفی فیبر در تغذیه روزانه است و بهتر است که روزانه بیش از سی گرم فیبر استفاده شود.

برای درک بهتر میزان فیبر مواد خوراکی توجه کنید که به‌عنوان مثال یک هویج ۳ گرم، یک کاسه عدسی ۴ گرم، یک سیب با پوست ۴ گرم و یک برش کلفت نان تست قهوه‌ای دو گرم و یک موز ۳ گرم فیبر دارند.

برای افزایش فیبر در تغذیه، سبزی، میوه، حبوبات و بنشن، مغزدانه‌ها و نان یا ماکارونی سبوس‌دار نه نان و پاستای سفید باید هر چه بیشتر در تغذیه روزانه باشد و میوه و سبزی حداقل یک سوم کل تغذیه روزانه را تشکیل دهد. برخی از دیگر راه‌های افزایش فیبر عبارتند از: خوردن سیب و سیب زمینی با پوست، خوردن برنج قرمز یا قهوه‌ای به جای برنج سفید، افزودن عدس یا نخود به برخی غذاها یا سالاد. جالب است بدانید آش یکی از بهترین غذاهای ایرانی از نظر فیبر است، زیرا سرشار از بنشن و سبزی‌های گوناگون است.

برخی محققان می‌گویند روی آوردن مردم به رژیم‌های کم کربوهیدرات سبب شده آنها از یکی از منابع مهم فیبر مثل نان و پاستای سبوس‌دار محروم شوند.

نقش فیبر در بدن

افزایش فیبر در تغذیه باعث می شود که زودتر سیر شویم و چربی و نشاسته مواد غذایی مختلف در روده کوچک کمتر جذب شوند.

۸ دیدگاه

  1. عالی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۳۵ ب٫ظ

    خیلی مفید بود

    پاسخ

  2. اریک

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۳۲ ب٫ظ

    خوب

    پاسخ

  3. مهدی فراهانی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۵ ب٫ظ

    بسیار عالی و آموزه

    پاسخ

  4. چهاردولی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۴۵ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  5. آقازاده

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۴۵ ب٫ظ

    حتما باید رژیم غذایی رو اصلاح کنم

    پاسخ

    • زهرا نوری درخشان

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۳۱ ب٫ظ

      با این کار سلامتیتون تضمین می‌شه.

      پاسخ

  6. شهرام

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۲۱ ب٫ظ

    کاربردی است.
    سپاسگزارم

    پاسخ

  7. خانم طلوعی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۱۶ ب٫ظ

    بسیارآموزنده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…