چند شخصیتی ؛ علائم این بیماری را بشناسید

۱۱
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کسی که به اختلال چند شخصیتی مبتلاست، برای هریک از شخصیت‌هایی که در او نمایان می‌شود، خاطراتی منحصربه‌فرد دارد که متمایز از خاطرات دیگر شخصیت‌هایش است.
چند شخصیتی

کسی که از بیماری چند شخصیتی رنج می‌برد، ممکن است تن به کارهایی بدهد که در حالت عادی انجام نمی‌دهد؛ کارهایی چون رانندگی با سرعت زیاد یا دزدیدن پول از دوست یا کارفرما و این در حالی است که انگار نیرویی غیر از خودشان آن‌ها را وادار به انجام این کارها می‌کند. بعضی این احساس را این‌طور تعریف می‌کنند که اگر فرض کنیم بدن‌شان خودرو است، به‌جای آنکه پشت فرمان نشسته باشند، مسافر آن هستند.

اختلال روانی تجزیه هویت:

در هویت‎های چندگانه معمولا هر شخصیت دارای ویژگی هایی متضاد با هویت اولیه است، از قبیل خصومت ورز، کنترل کننده یا خود ویران ساز. هویتهای گوناگون شخصی، گاهی حتی از لحاظ ویژگی‎هایی از قبیل توانایی‎های هنری یا ورزشی، دست‎خط و دانستن زبان خارجی نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

در بیشتر موارد، هویت اولیه، هیچ آگاهی و اطلاعی از تجربه های هویت دیگر ندارد. وجود دوره های فراموشی (به صورت فقدان چند ساعتی یا چند روزی حافظه در طول هفته) می‎تواند نشانه و سرنخی از این اختلال باشد.

کسانی که از نزدیک با این قبیل اشخاص ارتباط داشته اند متوجه شده اند که تغییر شخصیت در آنان همراه با تغییرات ظریفی در اطوار بدنی و صدا است.

هر شخصیت، شیوه ای اختصاصی برای سخن گفتن و راه رفتن و اطوار بدنی دارد، و احتمال می‎رود در زمینه فرآیندهای فیزیولوژیک، مانند فشار خون و فعالیت مغزی نیز تفاوت‎هایی داشته باشند.

چند شخصیتی

علائم و نشانه‌های بیماری چند شخصیتی

بارزترین نشانه بیماری چند شخصیتی نمایان شدن دو یا چند شخصیت یا هویت متفاوت در وجود یک شخص است. شخصیت یا هویتی که بر روی افکار و رفتار او تاثیرگذار و شخص نیز بر آن‌ها تسلط دارد. فراموشیِ اثرگذار و گسترده اطلاعات کلیدی شخصی، نشانه دیگر این اختلال است. به‌علاوه این‌ها، کسی که به اختلال چند شخصیتی مبتلاست، برای هریک از شخصیت‌هایی که در او نمایان می‌شود، خاطراتی منحصربه‌فرد دارد که متمایز از خاطرات دیگر شخصیت‌هایش است.

سن، جنسیت یا نژادِ هرکدام از این شخصیت‌ها متفاوت از دیگری است و رفتار، حالت و شیوه صحبت کردن، با نمایان شدن هریک از شخصیت‌ها، متفاوت خواهد بود. این شخصیت‌ها گاهی شکل افراد خیالی و گاهی شکل حیوانات را به خود می‌گیرند. نمایان شدن هر شخصیت و تسلط آن بر رفتار و افکار، به اصطلاح «تعویض شخصیت» نام گرفته است (به این معنا که شخصیتی جای خود را به شخصیت دیگری بدهد). بعضی افراد چند ثانیه یا چند دقیقه یک بار دچار تعویض شخصیت می‌شوند و بعضی دیگر، چند روز یک بار.

چند شخصیتی

فرد مبتلا به بیماری چند شخصیتی، ممکن است در کنار نشانه‌های یاد شده دچار اختلالات روانی دیگری هم باشد. نشانه‌های رایج این اختلالات عبارت‌اند از:

  • افسردگی
  • نوسان خلقی
  • تمایلات خودکشی
  • اختلال‌های مربوط به خواب (بی‌خوابی، وحشت‌های شبانه و راه رفتن در خواب)
  • اضطراب و وحشت‌زدگی (یا حمله هراس) و فوبیا
  • سوء مصرف الکل و مواد مخدر
  • آداب وسواسی
  • نشانه‌هایی شبیه به نشانه‌های روان‌پریشی (مثل توهم‌های دیداری و شنیداری)
  • اختلالات مربوط به تغذیه.

از دیگر نشانه‌های احتمالی اختلال چند شخصیتی می‌توان به سردرد، فراموشی، نداشتن درک از زمان، خلسه و تجربه‌های خارج از بدن اشاره کرد. بعضی از افراد مبتلا به این اختلال متمایل به رفتارهای خودآزارانه، خودویرانگرانه و حتی خشونت‌آمیز می‌شوند (هم خشونت در قِبال خود و هم خشونت در قِبال دیگران).

منبع:بیتوته

۱۱ دیدگاه

  1. مسرور

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۳ ق٫ظ

    وای خیلی وحشتناکه
    ممنون برای مطالب مفید و علمی

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۴۲ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  2. هاتف

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۳ ق٫ظ

    از زحمات شما ممنون

    پاسخ

  3. شعبانی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۱ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۴۳ ب٫ظ

      سپاس

      پاسخ

  4. بیگدلی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۰ ق٫ظ

    سپاسگذارم جالب بود

    پاسخ

  5. ماکان

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۲ ق٫ظ

    ممنون بابت مطالب مفید

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۴۳ ب٫ظ

      سپاس

      پاسخ

  6. آقازاده

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۱ ق٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  7. چهاردولی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۱ ق٫ظ

    عالی بود مطلب دقیقا همونی چیزی هست که من درگیرشم

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۴۳ ب٫ظ

      سپاس از حسن توجه شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…