خرید مسکن ؛ دهک های بالا هم توانایی ندارند!

۷
31
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سلمان خادم‌المله در پاسخ به این پرسش  که مشتریان کنونی بازار مسکن چه کسانی هستند، گفت: «اغلب متقاضیان واقعی که هم‌اکنون در بازار حضور دارند آن‎هایی هستند که می‌خواهند ملک خود را تبدیل به احسن کنند.»
خرید مسکن

خرید مسکن؛ دهک های بالا هم توانایی ندارند! یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که قیمت‌های کنونی  مسکن، با توان دهک‌های میانی و حتی بالای جامعه متناسب نیست، گفت: «اگر قرار است تعادل در بازار مسکن ایجاد شود، باید نرخ رشد قیمت‌ها پایین‌تر از تورم عمومی قرار گیرد.»

به گزارش مجله دلتا، سلمان خادم‌المله در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: «زمانی که اسفندماه سال گذشته میانگین قیمت مسکن تهران به بیش از ۱۱ میلیون تومان رسید، از چهارچوب تعادل عرضه و تقاضا خارج شد. متری ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان کنونی نیز از توان دهک‌های میانی و حتی بعضی از دهک‌های بالای جامعه خارج شده است. بنابراین از این به بعد افزایش قیمت مسکن، صرفاً منجر به کاهش میزان  معاملات می‌شود.»

وی افزود: «تقاضا در بازار مسکن از سه نوع مصرفی، سرمایه‌ای و سفته‌بازانه تشکیل می‌شود. با توجه به سطح درآمد دهک‌های هفت و هشت به‎عنوان خریداران بازار مسکن، تقاضای سفته‌بازی هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از این‌جا به بعد تغییرات قیمت مسکن شاید متناسب با متغیرها و چشم‌انداز کلان اقتصادی باشد اما از چهارچوب تعادل عرضه و تقاضا خارج شده، بنابراین، افزایش قیمت مسکن بیش از نرخ تورم، معنایی ندارد.»

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که در شرایط کنونی، متقاضیان خرید و اجاره آپارتمان مجبور به انتخاب اولویت‌های بعدی هستند، گفت: «سطح درآمدها نسبت به سال قبل تغییر چندانی نکرده،  اما قیمت مسکن جهشی قابل ملاحظه‌ یافته است. پس افراد مجبورند خانه‌های کوچک‌تر و قدیمی‌تر را بخرند یا مناطق پایین‌تر را برای زندگی انتخاب کنند.»

خرید مسکن

خادم‌المله در پاسخ به این پرسش  که مشتریان کنونی بازار مسکن چه کسانی هستند، گفت: «اغلب متقاضیان واقعی آن‎هایی هستند که می‌خواهند ملک خود را تبدیل به احسن کنند. البته نمی‌گویم خریدار اولیه وجود ندارد، ولی با توجه به شکاف ایجاد شده بین توان خرید و قیمت‌های پیشنهادی، در این بخش نیز خرید و فروش، بیشتر از سوی سفته‌بازان انجام می‌شود.»

وی تاکید کرد: «بعد از خردادماه در چهارچوب عرضه و تقاضا، نباید ارزش واقعی قیمت مسکن افزایش یابد. به بیان دیگر، رشد قیمت مسکن باید پایین‌تر از تورم عمومی باشد. ولی با توجه به شرایط  کنونی اقتصاد که طبیعی نیست و همچنین احتمال رفتارهای پیش‌بینی نشده در بازار، ممکن است قیمت مسکن بالاتر از نرخ تورم قرار گیرد که به اعتقاد من بعید است.»

۷ دیدگاه

  1. فرشاد

    ۲۶ تیر ۱۳۹۸ در ۸:۲۲ ب٫ظ

    تحلیل قیمت مسکن تابع عوامل متعددی است که در کشور ما همه این پارامترها لحظه به لحظه تغییر میکنه و پایدار نیست. ولی فکر میکنم الان زمان مناسبی برای خرید باشه.

    پاسخ

  2. هاتف

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۱:۰۳ ب٫ظ

    در بازار ایران مسکن یک کالای سرمایه ای است

    پاسخ

  3. ابراهیمی

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۸:۴۹ ق٫ظ

    نمی شود پیش بینی کرد چه اتفاقی در قیمت مسکن خواهد افتاد

    پاسخ

  4. سلیمی

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۸:۱۷ ب٫ظ

    خیلی عالی بود

    پاسخ

  5. زارع

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۸:۱۶ ب٫ظ

    سپاس فراوان

    پاسخ

  6. زارع

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۳۵ ب٫ظ

    عجیبا قریبا

    پاسخ

  7. سلیمی

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۳۴ ب٫ظ

    تورم بیداد میکند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…