نکات حقوقی که لازم است بدانید

۳
9
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زنان همواره مورد حمایت قانونگذار بوده‌اند و هیچ مردی نمی‌تواند همسر خود را مورد آزار و اذیت قرار دهد. بنابراین، زن می‌تواند با مراجعه به دادسرای محل وقوع جرم، اقدام به ثبت شکایت علیه همسرش کند.
نکات حقوقی

در این نوشتار به نکات حقوقی مهم با موضوعات مرتبط با حقوق خانواده و حقوق جزا پاسخ داده شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

محاسبه مهریه به نرخ روز

افراد می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه و با وارد کردن سال عقد، سال قبل از وصول مهریه و مبلغ مهریه به عدد، از ارزش روز مهریه خود مطلع شوند.
همچنین بر اساس ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی الحاقی به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، نحوه محاسبه ارزش فعلی مهریه به ترتیب زیر است:
• مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه × عدد شاخص در سال قبل ÷ عدد شاخص در سال وقوع عقد = ارزش مهریه در حال حاضر
به طور مثال؛ اگر ازدواج با مبلغ مهریه دویست هزار ریال در سال ۱۳۵۲ تحقق یافته و قرار باشد مبلغ مذکور در حال حاضر تأدیه شود، برای محاسبه مبلغ مهریه در حال حاضر (سال ۱۳۹۹) از رابطه زیر استفاده می‌شود:
مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه × عدد شاخص در سال ۱۳۹۹ ÷ عدد شاخص در سال ۱۳۵۲ = ارزش مهریه در حال حاضر (سال ۱۳۹۹)

نکات مهم حقوقی

شکایت از شوهر برای کتک زدن

زنان همواره مورد حمایت قانون‎گذار بوده‎اند و هیچ مردی نمی‌تواند همسر خود را مورد آزار و اذیت قرار دهد. بنابراین، زن می‌تواند با مراجعه به دادسرای محل وقوع جرم، اقدام به ثبت شکایت علیه همسرش کند. در ادامه روند رسیدگی، دادسرا او را به سازمان پزشکی قانونی مربوطه برای معاینه معرفی می‌کند تا نتیجه را به آن مرجع قضایی به منظور تعیین دیه و مجازات جرم ارائه دهد.

عدم حضور در جلسه شورای حل اختلاف

اگر خوانده (شخصی که از او در مراجع قضایی شکایت شده است) بعد از دو بار ابلاغ شورای حل اختلاف در جلسه شورا شرکت نکند، با استناد به ماده ۹۵ قانون آیین دادرسی مدنی، عدم حضور خوانده مانع از رسیدگی نبوده و بدون حضور او نیز، دادگاه مبادرت به صدور رأی می‌کند و رأی صادره به او ابلاغ خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در خصوص شورای حل اختلاف “شورای حل اختلاف به کدام دعاوی رسیدگی می‌کند؟” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ در ۳:۲۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ در ۹:۴۶ ب٫ظ

  3. بهمن

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۷ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …