خرید ملک از شرکت ها

۴
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هيچ يک از سهامداران شركت حتی شخصی که سهام اكثريت را داراست، نمی‎تواند املاک شركت را به فروش برساند، مگر اینكه از شركت وكالت داشته باشد و يا صاحب امضای مجاز شركت باشد.
خرید ملک از شرکت ها

گاهی نمایندگان اشخاص حقوقی (شرکت‎ها و موسسات یا ارگان‎های دولتی و خصوصی) در راستای اهداف شرکت و یا به هر دلیل، اقدام به خرید و فروش املاک شرکت می‎کنند. افرادی که قصد خرید ملک از این شرکت‌ها را دارند گاهی سوالاتی مطرح می‌کنند. به این منظور در این مطلب به نکات کاربردی که در زمان خرید ملک از شرکت‌ ها باید رعایت شود، می‎پردازیم. در ادامه با مجله ‌دلتا همراه باشید.

تنظیم قرارداد با اشخاص حقوقی

اولین موضوع قابل توجه در زمان خرید ملک از شرکت‌ها ، ملاحظه دقیق اساسنامه شرکت و آگهی آخرین تغییرات آن (که در روزنامه رسمی درج می‎شود) است. زیرا با مطالعه و بررسی اساسنامه و… مشخص می‎شود که آیا شرکت در محدوده موضوع فعالیت خود قصد انعقاد قرارداد دارد یا خیر؟ همچنین، مشخص می‎شود که چه کسانی نماینده شرکت هستند و آیا حق امضای اسناد و قراردادهای شرکت را دارند یا خیر؟

خرید ملک از شرکت

نکات مهم در خرید ملک از شرکت ها

لازم است که هنگام خرید ملک از شرکت‌ها، به نکات حقوقی زیر توجه شود.
۱. اساسنامه، آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات مدیران و صاحبان امضای مجاز شرکت به دقت بررسی شود. شخصی که قرارداد را از طرف شرکت امضا می‎کند، حتماً باید صاحب امضای مجاز باشد و اختیارات کافی در این زمینه نیز داشته باشد.
۲. در صورت امکان، آگهی‎های ثبتی شرکت، در سایت روزنامه رسمی مشاهده شود. زیرا ممکن است آگهی‎های ارائه شده از سوی مدیران شرکت، آخرین تغییرات را نشان ندهد.
۳. اگر شرکت ورشکسته باشد، معامله شرکت باطل است. چون اقدامات شرکت ورشکسته از نظر قانون باطل است. بنابراین اگر شرکت مشکوک به ورشکستگی است، تا حد امکان از معامله با آن اجتناب گردد. در صورتیکه حکم ورشکستگی شرکت صادر شده باشد، می‌توان از طریق اداره ورشکستگی قوه قضائیه، احتمال ورشکسته بودن شرکت را بررسی کرد.
۴. بهتر است در هنگام خرید ملک از شرکت‎ها، قبل از امضای قرارداد، فروش ملک به تصویب اعضای هیئت مدیره شرکت برسد و هیئت مدیره آن را تایید کند.
۵. هیچ یک از سهامداران شرکت حتی شخصی که سهام اکثریت را داراست، نمی‎تواند املاک شرکت را به فروش برساند، مگر اینکه از شرکت وکالت داشته باشد و یا صاحب امضای مجاز شرکت باشد.
۶. علاوه بر امضای صاحبان امضا مجاز، مهر شرکت نیز باید زیر امضا درج شود و صرف امضای اشخاص صاحب امضای مجاز کافی و معتبر نیست.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات مهم هنگام خرید ملک “نکات مهم خرید ملک” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۹:۰۸ ق٫ظ

  2. هاتف

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۶ ق٫ظ

    مفید و کاربردی ممنون

    پاسخ

  3. اسکندری

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۶ ق٫ظ

    perfect

    پاسخ

  4. بیگدلی

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۴ ب٫ظ

    عالی بود
    سپاسگذارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …