ویتامین K ؛ ویتامین سلامتی

۶
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ویتامین K نقش مهمی در بهبود سلامت استخوان و کاهش خطر شکستگی آن ایفا می کند. دریافت ویتامین K به طور ویژه برای بانوان یائسه که در معرض خطر پوسیدگی استخوان قرار دارند، مهم است.
ویتامین K

ویتامین k از خون‎ریزی جلوگیری می‌کند و باعث انعقاد خون می‎شود. بر خلاف دیگر ویتامین‌ها ؛ ویتامین K یک مکمل غذایی محسوب نمی‎شود.

به گزارش مجله دلتا؛ این ویتامین؛ از ترکیبات گوناگونی که مهم‌ترین آن ویتامین‌های k1 و k2 هستند، تشکیل شده است. ویتامین k1 در سبزیجات و ویتامین k2 در گوشت، پنیر و تخم‌مرغ یافت می‌شود. ویتامین K1  ترکیب اصلی این ویتامین است. تحقیقات اخیر نشان داده که ویتامین k2 ممکن است برای درمان پوکی استخوان مفید باشد.

موارد مصرف ویتامین K

ویتامین K

کمبود ویتامین k خطر خون‌ریزی‌های کنترل‎نشده را افزایش می‌دهد. معمولاً کمبود این ویتامین در نوزادان رایج است اما این مشکل برای بزرگ‎سالان به ندرت پیش می‌آید. برای جلوگیری از رقیق شدن خون نیز از ویتامین K استفاده می‌کنند.

 در صورت کمبود این ویتامین، مشکلات هاضمه ایجاد می‌شود و بیماری‌هایی مانند سلیاک و کرون را در فرد فعال می‌کند. مصرف مواد مخدر با جذب این ویتامین تداخل دارد و میزان آن را کاهش می‌دهد.

میزان مجاز ویتامین K

معمولاً میزان لازم این ویتامین برای بدن از طریق خوردن غذاهایی که حاوی این ویتامین هستند تامین می‌شود و همان مقدار برای بدن کافی است، اما اگر فردی دچار کمبود آن شد، زیر نظر پزشک می‌تواند از مکمل‌های این ویتامین استفاده کند.

دریافت این ویتامین از طریق غذا یا حتی مکمل‌ها معمولاً عوارض جانبی خاصی ندارد اما مصرف مقدار زیاد و بیش از حد آن، باعث ایجاد مشکلاتی برای فرد می‌شود.

معمولاً اگر مصرف ویتامین کا به‌صورت خوراکی و به مقدار توصیه شده باشد، به‌ندرت عوارض جانبی همراه خواهد داشت.

بسیاری از دارو‌ها می‌توانند با آثار ناشی از مصرف ویتامین K تداخل ایجاد کنند. داروهای آنتی اسید، رقیق‌کننده‌های خون، آنتی بیوتیک‌ها، آسپرین و داروهای تجویزی درمان سرطان، تشنج و کلسترول بالا و … در این دسته قرار می‌گیرند.

مواد غذایی حاوی ویتامین K

Vitamin K ویتامین K ؛ ویتامین سلامتی

همان‎طور که گفتیم برای تامین ویتامین کا، می‌توانید از مواد غذایی استفاده کنید. از منابع غذایی که شامل این ویتامین هستند می‌توان به سبزیجاتی مانند اسفناج، مارچوبه و کلم بروکلی، حبوباتی مانند لوبیا و سویا و مواد غذایی دیگر مانند تخم‎مرغ، توت فرنگی و گوشت اشاره کرد.

هرگز مکمل ویتامین کا را بدون تجویز پزشک یا متخصصان تغذیه  استفاده نکنید. افرادی که به‌ خاطر مشکلات قلبی از داروهایی مانند کومادین استفاده می‌کنند، افراد دچار اختلالات انعقاد خون یا افرادی با مشکلات مشابه باید حتماً رژیم غذایی کنترل شده‌ای به لحاظ مصرف این ویتامین داشته باشند. این افراد هرگز نباید بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف مکمل ویتامین K کنند.

منبع: کتاب کاله

۶ دیدگاه

  1. شادمان

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۴۹ ب٫ظ

    مطالب بسیار مفیدی در مجله دلتا قرار گرفته میشه سپاس

    پاسخ

  2. برزين

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۳ ق٫ظ

    بسیار کاربردی

    پاسخ

  3. هایک

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۲۶ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۲۵ ب٫ظ

    بسیار عالی بود

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۰۵ ب٫ظ

    مطالبتون اموزنده هستش و به درد بخور ممنون از مطالبتون

    پاسخ

  6. محمد نیکروش

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۳۳ ب٫ظ

    بسار عالی بود
    استفاده کردم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…