شوخ طبعی ؛ سلاحی قوی برای از بین بردن اضطراب

۳
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پژوهش‌ها نشان می‌دهد، سالمندان شوخ‎طبع، کمتر دچار دردهای عضلانی و گرفتگی‌های ماهیچه‌ای ناشی از استرس می‌شوند.
شوخ طبعی

شوخ طبعی یکی از راه‎های دفاعی برای مقابله با اضطراب است که معمولاً افراد رشدیافته، سازگار و با سلامت روان از آن استفاده می‌کنند. همانطور که می‎دانید، خنده مسری است و قرار گرفتن در جمع‌های شاد و ارتباط با افراد شوخ طبع، استفاده ناخودآگاه از این سازوکار دفاعی را در افراد، برای مقابله با مشکلات به وجود می‎آورد.

به عقیده روان‎شناسان اگر چه با افزایش سن افراد کمتر از این سلاح برای مبارزه با مشکلات استفاده می‌کنند، اما سالمندان بسیاری هستند که روزگار را با خنده و شادی سپری می‌کنند و زمانی که افراد با آنها در ارتباط هستند ادعا می‌کنند که خلق و خوی شان بهتر شده و ضرب المثل‌ها و لطیفه هایی که به‌کار می‌برند، تا حدودی باعث می‌شود مسائل را آنقدرها هم جدی نگیرند و منعطف‎تر عمل کنند.

مطالعات نشان داده است، سن و به دنبال آن تغییرات هورمونی، جنسیت و عوامل فرهنگی اجتماعی، در شوخ طبع بودن افراد مؤثر است.

تقویت پیوندهای اجتماعی

در واقع بخشی از شوخ طبعی به فاکتورهای وراثتی مربوط می‌شود و مبنای زیستی دارد و بخشی دیگر نیز تحت تأثیر یادگیری و محیط است. افراد شوخ طبع معمولاً تحت تأثیر عوامل وراثتی و یادگیری، آموخته‌اند که با خنده، استفاده از عبارات طنز و خلاقیت نیز، امکان عبور از پیچ و خم‌های زندگی وجود دارد و نیاز به این همه خشم و اضطراب نیست.

را ه حل از بین بردن مشکلات

شوخ طبعی آموختنی است. برای برداشتن موانع و از بین بردن مشکلات با سلاح شوخی باید ابتدا استفاده از این مهارت را به‎خوبی آموخت. روانشناسان معتقدند، افرادی که تفکر خلاق دارند به مسائل با دید‌های متفاوتی می‌نگرند. یک واقعیت را در چندین زاویه مورد بررسی قرار داده و به نتیجه متفاوتی می‌رسند. بهترین نتیجه را انتخاب کرده و به این شیوه مشکلات را حل می‌کنند. می‌توان گفت شوخ طبعی میانبری است که بهترین برداشت را از یک واقعیت نصیب افراد کرده و مثبت ترین نتیجه را در معادله سختی‌ها حاصل می‌کند.

شوخ طبعی

سالمندان شوخ طبع

اگرچه در استفاده از سازو کار دفاعی شوخ طبعی در دوران سالمندی ممکن است تغییراتی به وجود بیاید و افرادی که در جوانی از این مکانیسم دفاعی برای مبارزه با مشکلات بهره می‌بردند، کمتر به آن متوسل شوند، اما جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد، حفظ شوخ طبعی در سالمندان به عوامل محیطی و سلامت شناخت و حافظه مربوط می‌شود، اما خندیدن و ارتباط با افراد شوخ طبع به سن و سال ربطی ندارد و می‌توان با فراهم کردن محیطی شاد برای افراد سالمند این فرآیند را تقویت کرد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، سالمندان شوخ طبع کمتر دچار دردهای عضلانی و گرفتگی‌های ماهیچه‌ای ناشی از استرس می‌شوند.

آموزش شوخ طبعی

تغییرات اجتماعی و پیشرفت فناوری و دنیای ارتباطات باعث شده است تا کودکان و نوجوانان نسل حاضر، در مقایسه با والدین از سازو کارهای دفاعی نسبتا متفاوت‎تری برای مقابله با اضطراب استفاده کنند. بسیاری از نوجوانان با به اشتراک گذاشتن لطیفه‌هایی که به مرزهای خصوصی دیگران لطمه می‌زند، ارزش‌های اخلاقی را مورد هدف قرار داده و ناخواسته به تخریب آن‎ها می‌پردازند.

محققان این مسأله را شکل تحریف یافته شوخ طبعی در نوجوانان معرفی کرده و معتقدند باید به تعارضات و آسیب‌های روانی که در پشت به اشتراک گذاشتن پیام هایی که در قالب لطیفه و جوک منتشر می‌شود توجه کرد و آسیب شناسیِ هرزه گویی و تمسخر کردن دیگران را به دقت بررسی کرد.

منبع : سلامت نیوز

۳ دیدگاه

  1. بهلولی

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۴ ب٫ظ

    دقیقا واسه همین شوخ طبعم .. :))

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۰ ب٫ظ

    تو این شرایط سخت کاری و اقتصادی شوخ طبع بودن کارخیلی خیلی سختیه!!!

    پاسخ

  3. مهدی فراهانی

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۸ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…