مضرات آبمیوه ؛ آبمیوه را جایگزین میوه نکنید

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در باور بسیاری از افراد، آبمیوه سرشار از مواد مغذی است و سلامت انسان را بهبود می‌بخشد؛ اما جالب است بدانید این باور نادرست است.
مضرات آبمیوه

بیشتر مردم آبمیوه را نوشیدنی سالمی می‌دانند. البته این باور توجیه‌پذیر است، چون آبمیوه از نوشیدنی‌های طبیعی است و از میوه تهیه می‌شود؛ ولی آنچه بیشتر مردم نمی‌دانند، این حقیقت است که آبمیوه در کنار ویتامین‌ها و خواص فراوانی که دارد، سرشار از قند است. به بیان ساده‌تر، مضرات آبمیوه بیشتر از خواص آن است.

به گزارش مجله دلتا؛ قند و کالری موجود در آبمیوه برابر با قند و کالری موجود در نوشابهٔ شیرین و حتی گاهی بیشتر از آن است. ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های اندک موجود در آبمیوه، آثار ناشی از قند بالای آن را جبران نمی‌کند. در ادامه، مضرات آبمیوه و ۵ دلیل پرهیز از مصرف آن به‌جای میوهٔ کامل را شرح می‌دهیم.

۱. آبمیوه‌ها چیزی نیستند که به نظر می‌رسند

مضرات آبمیوه

متاسفانه تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنی‌ها همیشه در مورد آنچه در محصولات‌شان وجود دارد، حقیقت را نمی‌گویند. آبمیوه‌ای که در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود، چیزی نیست که فکر می‌کنید؛ حتی اگر روی برچسب آن، عبارت‌هایی مانند «۱۰۰٪ خالص» نوشته شده باشد.

بعضی از آبمیوه‌های بی‌کیفیت حتی شبیه آبمیوه‌های طبیعی به‌دست‌آمده از میوه نیستند و صرفاً از آب و شکری تشکیل شده‌اند که به آن طعم و اسانس میوه اضافه شده است. می‌توانید حدس بزنید که مضرات آبمیوه‎هایی از این دست، تا چه حد زیاد است.

۲. آبمیوه بدون فیبر است و قند بالایی دارد

مضرات آبمیوه

آبمیوه، موادی را که موجب خاصیت و فواید میوهٔ کامل می‌شوند، ندارد. متأسفانه قند موجود در بیشتر انواع آبمیوه‌ها، مشابه نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر است و حتی کالری برخی از آبمیوه‌ها از این نوشیدنی‌ها نیز بیشتر است و این مسئله یکی از بزرگ‎ترین مضرات آبمیوه است. بنابراین به‌طور کلی، آبمیوه دارای موادمغذی است، ولی مواد مغذی آن از مواد غذایی گیاهی دیگر بسیار کمتر است. آبمیوه بدون فیبر است و قند و کالری آن با بیشتر نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر برابر است.

۳. با مصرف آبمیوه، قند فراوانی وارد بدن می‌کنید

مضرات آبمیوه قند بالای آن

وقتی میوه‎ای را کامل می‌خوریم، باید زمان زیادی صرف جویدن و بلعیدن آن کنیم. قند موجود در میوه‌ها نیز درون ساختارهای فیبری گرفتار شده است و در طول هضم، به‌آرامی تجزیه و آزاد می‌شود. کبد نیز بدون این‎که به آن فشاری وارد شود، به‌راحتی این مقادیر اندک را متابولیزه می‌کند.

ولی اگر لیوان بزرگی از آبمیوه مصرف کنید، مانند این است که در مدت‌زمانی بسیار کوتاه، چند میوه را بدون فیبر موجود در آنها مصرف کرده‌ باشید. قند فراوان موجود در آبمیوه جذب و به‌سرعت به کبد فرستاده می‌شود؛ درست مانند زمانی که نوشیدنی شیرینی مانند نوشابه را مصرف کرده باشید.

۴. کالری‌های مایع بسیار چاق‌کننده هستند

کالری بالای نوشیدنی ها

این تصور درست نیست که همهٔ کالری‌ها یکسان هستند. موادغذایی مختلف، مسیرهای متابولیکی متفاوتی را طی می‌کنند و روی گرسنگی، هورمون‌ها و مراکزی در مغز که وزن بدن را کنترل می‌کنند، تأثیرات متفاوتی دارند.

کالری‌های مایع، مانند کالری‌های دریافتی از موادغذایی جامد عمل نمی‌کنند. نوشیدنی‌های شیرین از چاق‌کننده‌ترین موادغذایی موجود به شمار می‌روند. این نوشیدنی‌ها احساس سیری را در ما ایجاد نمی‌کنند و این مسئله موجب می‌شود که در مجموع، غذای بیشتری مصرف کنیم.

۵. به‌جای آبمیوه، میوهٔ کامل مصرف کنید

میوه به جای آبمیوه

به‌طور کلی، نوشیدن مقادیر اندکی از آبمیوه برای بعضی از افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی باید بدانید که آبمیوه، با وجود خواص و فوایدی که دارد، بسیار شبیه نوشیدنی‌های شیرین است. مهم‌تر از همه این‎که کبد نمی‌تواند تفاوت میان قند موجود در آبمیوه و نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر را تشخیص دهد. بنابراین، تمام آثار زیان‌بار نوشیدنی‌های شیرین در آبمیوه نیز وجود دارد.

منبع: چطور

۳ دیدگاه

  1. بهلولی

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۰ ب٫ظ

    خوب و مفید بود. ممنون

    پاسخ

  2. دانشی

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۱ ق٫ظ

    آبمیوه

    پاسخ

  3. هاتف

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۹ ق٫ظ

    از مطالب مفیدتان ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…