طلاق توافقی ؛ از تصمیم تا اجرا

۱۰
9
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در طلاق توافقی، دادگاه به زوج‌ها اعلام می‌کند که از بین آشنایان و نزدیکان خود در زمانی مشخص، نسبت به معرفی داور به دادگاه اقدام کنند.
طلاق توافقی

در طلاق توافقی زن و شوهر تقریبا در تمام موارد از جمله مهریه، جهیزیه، اجرت‌المثل دوران ازدواج، نفقه زن و فرزندان، حضانت فرزندان و… به توافق می‎رسند و پس از آن با مراجعه به دادگاه خانواده، درخواست صدور حکم طلاق به صورت توافقی می‎کنند. در مجله دلتا به بررسی درخواست طلاق توافقی طبق قانون مدنی پرداخته شده است.

مدارک لازم برای درخواست طلاق توافقی

  • اصل سند ازدواج یا کپی برابر اصل آن
  • اصل شناسنامه زن و  مرد
  • اصل کارت ملی زن و مرد

باید توجه داشت که انجام هر نوع طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق حتی اگر طلاق به ‎صورت توافقی باشد، مستلزم صدور حکم طلاق از سوی دادگاه است و هیچ دفتر رسمی بدون وجود حکم دادگاه اقدام به انجام تشریفات رسمی طلاق و ثبت آن نمی‎کند. بنابراین ابتدا باید با تهیه مدارک لازم، نسبت به تنظیم دادخواست طلاق توافقی اقدام کرده و از دادگاه خانواده رسیدگی و صدور حکم طلاق درخواست شود.

مراحل طلاق توافقی

تا قبل از آذر ماه سال ۹۷، زن و شوهر یا وکلای ایشان برای ثبت دادخواست طلاق توافقی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت می‎کردند، اما از ابتدای آذر سال ۹۷ و با توجه به بخشنامه جدید، دفاتر مذکور مجاز به ثبت دادخواست طلاق توافقی بدون ارائه گواهی مراکز غربالگری یا مشاوره خانواده که در اصطلاح به آن «گواهی عدم انصراف از طلاق» گفته می‎شود، نیستند. پس از ثبت دادخواست مربوطه در دفتر خدمات قضایی، یکی از شعب دادگاه خانواده که با توجه به آدرس محل سکونت مشترک زوج‌ها تعیین می‌شود، نسبت به پذیرش دادخواست و اعلام زمان رسیدگی به موضوع اقدام می‎کند.

مراحل طلاق توافقی

اعلام شاهد برای ثبت طلاق

دادگاه به زوج‌ها اعلام می‎کند که از بین آشنایان و نزدیکان خود در زمانی مشخص، نسبت به معرفی داور به دادگاه اقدام کرده و اگر نخواهند یا نتوانند داور معرفی کنند، دادگاه طبق شرایط قانونی نسبت به تعیین داور اقدام می‎کند.

مراحل عمومی در دادگاه خانواده

۱. مراجعه به مراکز مشاوره

در این مرحله، زن و مرد از طرف دادگاه به مرکز مشاوره خانواده معرفی می‎شوند تا در آن مرکز درخواست طلاق توافقی خود را مطرح کنند و شرح دهند که چرا نمی‎توانند به زندگی مشترک ادامه دهند. مرکز مشاوره خانواده، سعی در صلح و سازش بین آنها می‎کند و اگر موفق به سازش نشود، گزارش اقدامات انجام شده و نتایج آن را به دادگاه خانواده ارائه می‎دهد.

۲. گواهی پزشک معتمد دادگاه مبنی بر باردار نشدن زن

در این مرحله زن با مراجعه به یکی از پزشکان معرفی شده توسط دادگاه، برای تائید باردار نشدن خود مراجعه می‎کند. البته در دو مورد گرفتن گواهی پزشک مورد اعتماد نیاز نیست.

  • اول اینکه زوج‌ها نسبت به باردار بودن زن توافق داشته باشند.
  • دوم اینکه زن باکره باشد.

طلاق توافقی

۳. حق تجدیدنظر خواهی و فرجام‌ خواهی

در این مرحله هر دو طرف باید حق تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی را از خود سلب کنند تا حکمی که دادگاه صادر می‎کند، قطعی باشد.  دادگاه طبق توافقات طرفین اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش و این گواهی که ۳ ماه اعتبار دارد، در ۳ نسخه تنظیم شده و به هر یک از زوجین یک نسخه از گواهی عدم امکان سازش را تحویل می‎دهد. شایان ذکر است اگر در مدت اعتبار ۳ ماهه گواهی عدم امکان سازش، زن و مرد در دفتر رسمی طلاق حاضر نشوند و نسبت به انجام تشریفات اجرای طلاق توافقی اقدام نکنند، این گواهی و کلیه توافقاتی که زوج‌ها با هم داشته‌اند، دیگر اعتباری نخواهد داشت و باید از اول این مراحل را سپری کنند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با طلاق هنگام بارداری “طلاق در دوران بارداری” را مطالعه کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. هوشمند

    ۲۱ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۳۳ ب٫ظ

    اطلاعات خوبی بود ممنون

    پاسخ

  2. هوشمند

    ۱۷ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۲۱ ب٫ظ

    جالب بود اطلاعات مفیدی داشت

    پاسخ

  3. مهدی مختاری

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۲:۲۱ ب٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

  4. شعبانی

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۲:۲۰ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  5. بیگدلی

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۲:۲۰ ب٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

  6. رحمتی

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۲:۳۷ ب٫ظ

    خیلی هم عالی

    پاسخ

  7. آرین

    ۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۰ ب٫ظ

    نکات جالبی بود، ولی امیدوارم هیچ ازدواجی منجر به طلاق نشه

    پاسخ

  8. ثابتی

    ۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۱ ق٫ظ

    امیدوارم معظل طلاق برای همیشه در کشور عزیزمان ریشه کن بشه

    پاسخ

  9. سیاوش

    ۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۷ ق٫ظ

    ممنون جالب بود

    پاسخ

  10. مهربخش

    ۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۵ ق٫ظ

    مطالب مفید و به روز بود
    باتشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …