میدان امام خمینی تهران، همان توپخانه خودمان

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
میدان امام خمینی تهران، قلب تهران قدیم است. خیابان فردوسی، ناصرخسرو، باب همایون و لاله‌زار همه به این میدان ختم می‌شوند. با این همه تاریخ و نوستالژی، می‌شود در تهران زندگی کرد و سری به آن نزد؟
میدان امام خمینی تهران

میدان امام خمینی تهران؛ همان قلب تپنده طهران قدیم. میدانی تقریباً چهارضلعی، مستطیل شکل، کمی کج و کوله با حوض و باغچه وسطش. این همه سال، آرام و باوقار سر جای خودش نشسته و حوادث تاریخی زیادی را به چشم دیده است. به نام میدان سپه و مشق هم آن را می‌شناسند. البته بیشتر از همه به میدان توپخانه معروف است. نامش هرچه که باشد، از ارزش تاریخی آن چیزی کم نمی‌شود.

میدان توپخانه در زمان ناصرالدین شاه ساخته شد. آن هم به دستور صدراعظم باکفایتش جناب امیرکبیر، میرزا تقی‌خان فراهانی. ساختمان‌های اطراف میدان را بارها بازسازی و تخریب کرده‌اند. با این حال چند سالی است چهره میدان ثابت مانده و تغییری در بناهای اطرافش صورت نگرفته است.

می‌دانید تور مخصوص بازدید از دیدنی‌های میدان توپخانه وجود دارد؟ افراد زیادی هزینه می‌کنند تا این دیدنی‌ها را ببینند. حالا دیگر در خواندن این مطلب تردید نمی‌کنید. خدا را چه دیدید. شاید همین آخر هفته راهی میدان شدید تا به چشم خودتان آن را ببینید.

میدان امام خمینی تهران

در میدان امام خمینی چه خبر است؟

میدان امام خمینی تهران از همان ابتدا مرکز حمل و نقل تهران به شمار می‌رفت. امروزه نیز حتی با وجود طرح ترافیک، یکی از شلوغ‌ترین مراکز تهران است. میدان، روزگاری در طول تاریخ، به عنوان محل تجمعات عمومی مورد استفاده قرار می‌گرفت. مشق و رژه نظامی نیز از مراسمی بود که در میدان انجام می‌شد. میدان، قلب تهران قدیم است. خیابان فردوسی، ناصرخسرو، باب همایون و لاله‌زار همه به این میدان ختم می‌شوند. با این همه تاریخ و نوستالژی، می‌شود در تهران زندگی کرد و سری به آن نزد؟

بهترین راه دسترسی به میدان سپه سابق، متروی امام خمینی است. از پله‌ها که بالا بیایید، میدان با همه قشنگی‌اش به شما لبخند می‌زند.

چرا توپخانه؟

درباره این‎که چرا میدان امام خمینی تهران را میدان توپخانه می‌گویند، داستان‌های زیادی گفته شده است. میدان توپخانه در فاصله کمی از کاخ گلستان قرار دارد. گفته می‌شود در ابتدا، دور میدان ساختمان‌های دو طبقه‌ای قرار داشت که رویش توپ‌های جنگی مستقر کرده بودند. این موضوع، اقدامی برای حفاظت از مقر حکومتی- یعنی همان کاخ گلستان- به شمار می‌رفت.

چهره امروزی میدان

میدان توپخانه، امروز بورس لوازم صوتی اتومبیل است. برای خرید انواع هندزفری و ام‌.پی‌.تری پلیر می‌توانید راهی میدان شوید. برجسته‌ترین ساختمان دور میدان، ساختمان مخابرات است. سالیان درازی است نبش خیابان ناصرخسرو و رو به میدان قرار دارد. آن را از روی فرستنده‌های بزرگی که روی سقف ساختمان نصب کرده‌اند و از دور شبیه به طبل به نظر می‌رسد، بشناسید.

ساختمان بانک تجارت یکی دیگر از دیدنی‌های میدان توپخانه است. قدیم، به آن ساختمان بانک شاهی می‌گفتند. عمارت شهرداری سابق و موزه استاد صنعتی از دیگر جاذبه های میدان هستند. در گذشته به عمارت شهرداری، بلدیه می‌گفتند. ساختمان تلگراف‌خانه هم از دیگر قشنگی‌های میدان به شمار می‌رود. امروزه به موزه پست و تلگراف تبدیل شده است.

میدان امام خمینی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…