باغشهر تفت ، نار خندان باغ را خنده بر لب می کند

۲
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
انار، همواره یکی از نمادهای اصیل ایرانی بوده، نماد عشق، برکت، باروری، شهادت و... که در بیشتر آیین‎های نمایشی و همچنین سینما به کار برده شده است.
باغشهر تفت

باغشهر تفت، در استان یزد، بهار هر سال، گلنارهای سرخ رنگش را تقدیم چشمان اهالی می‎کند تا هدیه طبیعت را با کاغذ کادویی از پروانه‌ها و زنبورها به آنان پیشکش کرده باشد.

اینجا همان‎جایی است که محصول باغ‌های بهم پیوسته انارش را کشورهای زیادی از دنیا خریدارند، شهری با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی که به دلیل نزدیکی به شهر یزد، در اکثر ایام تعطیل سال میزبان گردشگران بسیار است. هرچند باغشهر تفت در دل سرزمین کویری یزد قرار گرفته اما انگار بویی از کویر نبرده؛ حتی بلندترین قله استان، شیرکوه، همیشه با لکه‌هایی از برف پوشیده است و ییلاقاتش همواره سبز است تا مأمنی باشد برای خوش‎گذرانی گردشگران.

باغشهر تفت

کجا بریم؟

باغشهر تفت که از آن به عنوان ریه‌های شهر یزد نیز یاد می‌کنند، به وسعت بیش از شش هزار کیلومتر مربع، در فاصله‌ی اندکی از جنوب غربی مرکز استان و در مجاورت ارتفاعات شیرکوه واقع شده است. البته واژه تفت را نیز برخی به «طبق» و «سبد میوه» معنی کرده‌اند، با اینکه برخی هم آن را به مفهوم «گرم و تفتیده» معنی می‌کنند.

باغ‎های سرسبز و سرخ‎گون انار در دو سوی رودخانه خشکی واقع است اما به میمنت باران‌های فصلی گاهی با چادر سبزی از گل‎های قرمز اناری خودنمایی می‎کند. تقریباً تفت، جایی شبیه به کاشان شده، همانطور که گردشگران در هنگام گلاب‎گیران خود را به کاشان می‎رسانند تا این سنت دیرینه را از نزدیک ببینند، اینجا هم گردشگران و مسافران زیادی همراه انارها می‎رسند. در واقع این چرخه اقتصادی دو سر برد است چون هم، همه این دیار را با انارش می‎شناسند و خریدار آنند و هم، تبدیل به مکان درآمدزا در حوزه گردشگری شده.

باغشهر تفت

ریه های یزد

انار همواره یکی از نمادهای اصیل ایرانی بوده، نماد عشق، برکت، باروری، شهادت و… که در بیشتر آیین‎های نمایشی و همچنین سینما به کار برده شده است. کمتر باغ ایرانی است که از این درختان بی‎بهره باشد؛ درختانی که هم‎قدم با بهار، در باغ‎ها گلبرگ‌های آتشین خود را روی زمین می‎پراکنند تا فرشی قرمز باشد برای قدوم شاه فصل سال.

باغشهر تفت

۲ دیدگاه

  1. بهلولی

    ۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۱:۳۰ ب٫ظ

    مطالب گردشگری واقعا حرف نداره. ممنون

    پاسخ

    • گلزار

      ۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۷ ق٫ظ

      من هم ممنون از حسن توجه شما
      🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…