هماهنگی رشد نرخ مسکن و تورم تا نوروز

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هماهنگی رشد قیمت مسکن و نرخ تورم تا نوروز

نیمه دوم سال ۹۶ در حالی آغاز شد که فعالان حوزه مسکن پیش‌بینی می‌کردند جهش قیمت مسکن با نرخ تورم تا پایان سال و حتی اوایل سال آینده همسان خواهد بود و به گفته بیشتر کارشناسان، قیمت مسکن بیش از نرخ تورم رشد نمی‌کند.

گزارش تحولات بازار مسکن پایتخت که بانک مرکزی منتشر می‌کند، تأییدکننده این موضوع است که‌ قیمت مسکن در نیمه دوم سال (مهر و آبان‌ماه) به‌طور متوسط ۹.۸ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته و این در حالی است که نرخ تورم درکشور طی این مدت رقمی در حدود ۸.۳ درصد بوده است؛ یعنی نوسان نرخ تورم و قیمت مسکن در نموداری نزدیک به یکدیگر انجام شده و حتی قیمت مسکن نسبت به نرخ تورم رشد بیشتری هم داشته است.

در این میان رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم با رد افزایش بیش از تصور قیمت مسکن در روزهای گذشته اعلام کرد: قیمت مسکن از شاخص تورم عبور کرده است.

به گفته مصطفی‌قلی خسروی، برخی سازندگان، مردم و حتی مشاوران املاک می‌گویند: متوسط رشد قیمت مسکن در تهران در هر مترمربع ششصد هزار تومان به بالا بوده که این گفته‌ها درست نیست.

البته آنچه اتحادیه املاک رصد کرده نشان می‌دهد که رشد قیمت مسکن از شاخص تورم عبور کرده است.

به گفته وی، برخی فروشندگان و سازندگان مسکن اعلام می‌کنند چون نرخ دلار و قیمت انواع محصولات ساختمانی، به‌خصوص میلگرد و آهن افزایش یافته، قیمت مسکن بالا رفته است، درحالی‌که نمی‌توان با نوسان‌های نرخ دلار و حتی با این عنوان که قیمت میلگرد و آهن افزایش یافته، گفت که قیمت مسکن باید افزایش یابد.

او ادامه داد: رشد قیمت مسکن در حد نرخ تورم می‌تواند مناسب و مفید باشد، اما نباید چون قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافته، بلافاصله قیمت مسکن هم بالا برود.

این گزارش حاکی است درحالی‌که بر اساس آمارهای بانک مرکزی و گفته‌های رئیس اتحادیه مشاوران املاک، قیمت مسکن طی یکی دو ماه گذشته تا حدودی نسبت به نرخ تورم افزایش یافته است، نگاهی به آمار دفتر برنامه‌‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی هم که وضع بازار مسکن را در آبان‌ماه منتشر کرده نشان می‌دهد که قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در آبان‌ماه امسال نسبت به آبان‌ماه پارسال حدود ۹.۲ درصد افزایش یافته است، یعنی با وجود آنکه رشد نرخ تورم در آبان‌ماه ۸.۴ درصد بوده، قیمت مسکن ۹.۲ درصد افزایش یافته که این به‌معنای بالاتر رفتن قیمت مسکن نسبت به نرخ تورم است.

این آمار گویای آن است که در آبان‌ماه امسال ۱۴هزار و ۹۶۶ واحد مسکونی فروخته شده که نسبت به مهرماه امسال ۵.۴ درصد و  آبان‌ماه سال گذشته معادل ۱۸.۱درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در هشت ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، تعداد معاملات مسکن ۸ درصد افزایش داشته است.

ضمن اینکه با در نظر گرفتن رقم ۴ میلیون و ۶۱۰ هزار تومانی به‌عنوان میانگین قیمت مسکن در هر مترمربع ،در هشت ماهه امسال به نرخ رشد ۶.۷ درصدی قیمت نسبت به‌مدت مشابه پارسال خواهیم رسید که براساس آمار بانک مرکزی هم نرخ رشد قیمت مسکن حدود ۶ درصد بوده است.

در این شرایط و با وجود آنکه طی هفته‌های اخیر شاهد نوسان قیمت دلار و طلا در بازار بوده‌ایم به‌نظر می‌رسد که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان جهش نرخ رشد قیمت مسکن و نرخ تورم در ماه‌های آینده هماهنگ باشد. اقتصاد آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…