تعویض روغن خودرو ؛ آنچه که درباره آن نمی‎دانید

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در استفاده روزانه از اتومبیل آنچه که مانند خون در رگ‎های موتور و گیربکس خودروی شما جاری است، روغنی است که اگر با کیفیت باشد و به موقع  تعویض شود، خودروی شما به قول معروف مثل ساعت کار خواهد کرد. ما در این مقاله بیشتر به نکاتی درباره تعویض روغن گیربکس می‎پردازیم.
تعویض روغن

بسیاری از افراد فکر می‌کنند روغن موجود در گیربکس‌های اتوماتیک، همچون خودروهای دنده‌ای به تعویض نیاز ندارد و تنها باید بازدید شوند؛ اما مسئله اینجااست که روغن گیربکس‌های دنده‌ای و اتوماتیک هر دو نیاز به تعویض دوره‌ای دارند و این تصور کاملاً اشتباه است که روغن فابریک کارخانه باید داخل گیربکس بماند.

تعویض روغن

اما حساسیت این موضوع در مورد گیربکس‌های اتوماتیک بیشتر است و بنابراین پیشنهاد می‌شود به صورت دوره‌ای روغن گیربکس خودروی دنده اتوماتیک را تعویض کنید. در واقع، روغن گیربکس‌های اتوماتیک فقط به سه صورت قابل تعویض است.

نخست این که پیچ تخلیه کارتل یا خود کارتل را باز کنید که در این صورت تنها نیمی از روغن تخلیه می‌شود و بقیه آن داخل توربین، بین صفحات گیربکس و در قطعات دیگر این بخش باقی خواهد ماند که به این کار تعویض “سَر روغن”می‌گویند.

دیالیز روغن

مورد بعدی این که با استفاده از دستگاهی به نام دیالیز، روغن قبلی را به صورت کامل تخلیه و روغن جدید را تزریق کنید که در این صورت کل حجم آن تخلیه می‌شود و هیچ جای نگرانی برای مالک باقی نمی‌گذارد که البته این دستگاه در هرجایی یافت نمی‌شود و اصولاً علاوه بر هزینه دستگاه، اجرت تعویض را نیز همراه خواهد داشت.

گیربکس اتوماتیک ،تعویض روغن

و سومین مورد این که گیربکس را به طور کامل باز کنید، تا روغن به صورت کامل تخلیه شود که البته این مورد فقط در صورت تعمیر اساسی گیربکس انجام می‌شود. پیشنهاد عمده کارشناسان این است که «سَر روغن» هر ۲۵ تا ۴۰ هزار کیلومتر و روغن کامل هر صد هزار کیلومتر تعویض شود.

چند نکته مهم

لطفاً گول نام ونشان‎های پر طمطراق برندهای تجاری را نخورید و حتماً از فروشنده های مطمئن خرید کنید، پیشنها ما به شما استفاده از برندهای ایرانی معروف است، که پلمپ شده هستند و نکته آخر اینکه در مورد روغن موتور؛ کیلومتر کارکرد نوشته شده روی قوطی روغن عملکرد آزمایشگاهی آن است، در حالت واقعی این عدد به کمتر از نصف کاهش می‎یابد. روغن خودرو را بهتر است زود‎به‎زود عوض کنید.

درباره نحوه تعویض روغن گیربکس با دستگاه دیالیز ویدئویی را تقدیم شما می‎کنیم.

منبع:YJC.ir

۴ دیدگاه

  1. سبحان

    ۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۷ ق٫ظ

    باعرض سلام عالی بود

    پاسخ

  2. آژن

    ۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۱۲ ب٫ظ

    تشکر عالی بود

    پاسخ

  3. چهاردولی

    ۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۵ ق٫ظ

    مرسی استفاده کردم بدردم خورد

    پاسخ

  4. آقازاده

    ۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۴ ق٫ظ

    نمیدونستم جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…