مزارع کانتینری، نسل جدید مزارع؛ از نوع شهری

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مجله خبری دلتا مزارع کانتینری 5 مزارع کانتینری، نسل جدید مزارع؛ از نوع شهری

بزرگ‌ترین دغدغه امروز کشورهای خشک و نیمه خشک، آب است و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده منابع آبی نیز کشاورزی است.

اولین و بزرگ‌ترین مزیت مزارع کانتینری حمل و نقل، و صرفه‌جویی ۹۹ درصدی آب است. دو معضلی که امروزه جزو بزرگ‌ترین مشکلات جوامع شهری به‌شمار می‌آیند. از طرفی سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد تخمین زده است که کشاورزی بیش از ۲۵ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کند. این درحالی است که بیش از پنجاه درصد مواد غذایی تولید شده حتی به مصرف‌کننده نمی‌رسند!

یک مزرعه کانتینری می‌تواند معادل پنج هکتار مزرعه سنتی با ۹۷ درصد آب کمتر محصول تولید کند.

در کشاورزی در فضای باز متغیرهای زیادی وجود دارد و در بیشتر مزارع سنتی حتی برنامه غذایی مواد مغذی یکنواخت یا کیفیت خاک وجود ندارد.

بدین‌ترتیب در این روش ما قادر به ایجاد شرایط رشدی خواهیم شد که عطر و طعم و مواد مغذی  محصولات را بهینه‌سازی می‌کند و با این کار بهای محصولات در بازار نیز کاهش می‌یابد.

در این روش همچنین نرخ رشد سریع‌تری رخ می‌دهد و محصولات کشاورزی دو یا سه برابر سریع‌تر از آن که در فضای باز رشد می‌کنند، رشد می‌یابند، زیرا  شرایط مناسب رشد هر گیاه به‌طور اختصاصی ایجاد می‌شود.

صاحبان این مزارع می‌توانند تمام آب را دوباره استفاده یا بازیافت کنند و بزرگ‌ترین مصرف آب در واقع برای تمیز کردن مزارع است.

از آنجا که محیط قابل کنترل است در تمام طول سال می‌توان محصولات موردنیاز محلی را رشد داد.

بدین‌ترتیب به‌جای محدود شدن به یک فصل رشد، همه فصول در حال تولید محصول خواهید بود.برای تأمین برق این مزارع نیز پنل‌های خورشیدی سقف کانتینر کافی است.

پنل‌هایی با این مقیاس می‌توانند سه کیلووات تولید کنند که برای تأمین برق و ذخیره‌سازی روزانه یک مزرعه کافی است. البته مزارع  می‌توانند از منابع برق سراسری نیز تغذیه کنند.در دنیای امروز و با توجه به محدودیت‌های منابع آب و برق باید جامعه را آموزش داد تا به‌سوی بهینه‌سازی مصرف گام بردارند.

با این کار دیری نخواهد انجامید که آن‌ها مالکیت منطقه خود را به‌عهده می‌گیرند تا بتوانند به‌طور دائم با یک خوراک سالم، خوشمزه و محلی غذای خود را تأمین کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…