سند منگوله دار و دلایل تبدیل آن به تک برگی

۹
11
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در نقل و انتقال املاکی که دارای سند تک برگی هستند، قبل از اینکه مالک به اداره ثبت مراجعه کند، تمامی مراحل نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی در یک جلسه ثبت و به امضا طرفین می‎رسد. سپس، سند برای تعویض و صدور سند جدید به اداره ثبت و اسناد ارسال خواهد شد.
سند منگوله دار

در مطلب قبل به مزایای مهم صدور سند تک برگی نسبت به سندهای دفترچه ای و قدیمی پرداختیم. در این نوشتار به ادامه این محاسن و دلایل اقدام به دریافت اسناد تک برگی نسبت به سند منگوله دار خواهیم پرداخت.

درج کامل اطلاعات بر روی سند تک برگی:

در اسناد تک برگی، مشخصات کامل ملک و مالک به صورت کاملا دقیق مطابق ذیل ثبت می‎شود:

۱- مشخصات کامل ملک مانند: شماره قطعه، مساحت دقیق ملک، پلاک‎های اصلی و فرعی و مفروزی، بخش و ناحیه ثبتی، نوع کاربری ملک، وضعیت خاص آدرس پستی، کد پستی، نقشه محل وقوع ملک و کروکی آن، شماره های ثبتی و دفتر و صفحه، شماره چاپی سند مالکیت و در صورتی که ملک آپارتمان باشد بلوک، سَمت و طبقه و …

قید مشخصات کامل مالک

مشخصات کامل مالک مانند: نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، شماره ملی، تاریخ و محل تولد و صدور شناسنامه، تابعیت مالک، کد پستی مالک و در صورتی که مالک شخص حقوقی باشد، شناسه ملی و شماره ثبت شخص حقوقی.

شایان ذکر است علاوه بر درج موارد بالا بر روی سند مالکیت، در پشت برگه سند نیز مشخصات ملک به‎صورت حروفی و همچنین حدود مساحت آن و محدودیت‎های نقل و انتقال از قبیل بازداشت‎ها( مثلاً در رهن بانک قرار داشتن سند ملک) و حقوق مالک و هر آنچه که لازم است، درج می‎شود. در واقع، مهم‎ترین مزیت اسناد مالکیت تک برگی درج کامل مشخصات و اقلام اطلاعاتی لازم بوده و این مهم به دلیل پشتوانه ورود اطلاعات در سیستم عملی شده است.

سند منگوله دار

تعویض سند در هر نقل و انتقال

در سند منگوله دار و دفترچه ای، چون ستون‎های نقل و انتقال زیادی وجود دارد، این امر باعث می‎شود که این اسناد سریع‎تر کهنه و فرسوده شوند. اسناد تک برگی همانند اسناد منگوله دار، صفحات نقل و انتقال ندارند و فقط مشخصات کامل و آدرس دقیق مالک در آن ثبت شده و در زمان رهن یا گرو گذاشتن سند، در پشت برگه سند جای مخصوصی در نظر گرفته شده است.

برای نقل و انتقال اسناد تک برگی، بعد از این‎که در دفاتر اسناد رسمی مراحل نقل و انتقال تنظیم شد، سند را به دست مالک نمی‎دهند ، بلکه آن‎را برای تعویض و صدور سند جدید به نام مالک جدید به اداره ثبت و اسناد ارسال می‎کنند.

جلوگیری از مراجعات مکرر به اداه ثبت:

کم شدن سفرهای درون شهری و عدم مراجعه مردم به ادارات ثبت برای تعویض اسناد خود، از ویژگی های اسناد مالکیت تک برگی است. در هنگام صدور سند مالکیت دفترچه ای، چون تمام کارهای ثبتیِ اسناد مالکیت را شخصِ مالک با مراجعه به ادارات ثبت اسناد و املاک انجام می‎داد، وقت زیادی از مالک گرفته می‎شد، اما برای اسناد تک برگی روند کار این‎گونه نیست.

قبل از اینکه مالک به اداره ثبت مراجعه کند، تمامی مراحل نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی در یک جلسه ثبت و به امضای طرفین می‎رسد. سپس، سند برای تعویض و صدور سند جدید به اداره ثبت و اسناد ارسال خواهد شد.

در حال حاضر تبدیل سندهای قدیمی به سند تک برگی موضوعی اختیاری است و هنوز برای آن اجباری در نظر گرفته نشده است؛ پس قبل از اینکه مهلتی برای اعتبار آن تعیین شود و معطلی‌های چند ساعته در نوبت‌های اداره‌ها و دفاتر ثبت شروع شود، داوطلبانه برای تبدیل این سندها اقدام کنید.

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ، دانستنی های حقوقی مجله دلتا مراجعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. رضوی

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۳۱ ق٫ظ

    مفید بود ممنون

    پاسخ

  2. ابراهیمی

    ۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۱:۵۶ ب٫ظ

    مطالب مفیدی بیان شده بود

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۳۲ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما با مجله دلتا

      پاسخ

  3. آقازاده

    ۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۰ ب٫ظ

    لطفا در باره ی چگونه رفتا با متقاضی مطلب بزارین

    پاسخ

  4. صلابت

    ۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۶ ب٫ظ

    قابل توجه

    پاسخ

  5. اسکندری

    ۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۸ ب٫ظ

    perfect

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۳۱ ب٫ظ

      سپاس

      پاسخ

    • آژن

      ۱۷ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۵۹ ب٫ظ

      باتوجه به ارتباط کاری عالی بود

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …