غار یخ مراد ، احوال پرسی با قندیل ها

۱۲
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در قدیم می‎گفتند یخِ موجود در غار یخ مراد خاصیت درمانی دارد و هرکه این یخ‎ها را بخورد به مراد دل خود می‎رسد، مخصوصاً زنان نازا که با یک تکه یخ بارور می‎شدند.  اعتقادشان بر این بود.
غار یخ مراد

کلمه غار خود به تنهایی مرموز و جذاب است. در چهار گوشه جهان، شاید زمانی که بخواهند هراس را در مقابل چشمان تماشاگران فیلم‎های ترسناک بیاورند، قطعاً موجود ناشناخته‎ای را در غاری نمور و تاریک طراحی می‎کنند که در اعماق آن خفته و سروصدای عجیبش در آن مکان سرد هر لحظه دلهره را بر اندام بیننده می‎اندازد. چه بسا غاری طراحی شود که بدون آن موجود ناشناخته، خود به تنهایی از فضایی مخوف برخوردار باشد. اما جالب است بدانید غارهایی که در ایران کشف شده‎اند، با تمام ترسناک بودنشان به قدری جاذبه‎های زیبای طبیعی دارند که شما نمی‎توانید تا مقابل دهانه غار رفته اما داخل نشوید. مانند غار نمک قشم، غار کرفتو، غار علیصدر که خود نمونه بارز آن است و در نهایت غار یخ مراد که در استان البرز واقع شده و زیبایی‎اش شما را فرا می‎خواند.

غار یخ مراد

کجا بریم؟

مقصد اول شما خود یک نقطه گردشگری است. جایی که همه ما وقتی نامش را می‎بریم یاد آن پیچ و خم‎ها و مناظر شگفت و آهنگ‎های جاده‎ای می‎افتیم. چالوس. امکان ندارد که ندارد که ندارد شما نام چالوس را بشنوید و نگویید یادش به‎خیر…!

غار یخ مراد

به جاده چالوس بزنید تا منطقه گچسر؛ بعد از روستای نسا، در سمت چپ جاده، پلی بزرگ و پهن  قرار دارد که به سمت روستای کهنه‎ده می‎رود. حدود ۵ کیلومتر بعد در این جاده خاکی، به یک دو راهی خواهید رسید که مسیر سمت راست شما را به مقصد دهانه غار هدایت می‎کند. البته که معمولاً در نزدیکی غار خودروهای زیادی پارک کرده‎اند اما بازهم اگر بار اول است که به غار یخ مراد سفر می‎کنید، برای اطلاع دقیق از محل غار از سواری‎های عبوری بپرسید؛ چراکه دهانه غار از جاده زیاد پیدا نیست.

یخ مراد ، غار قندیل های واقعی

از بچگی ما فکر می‎کردیم قندیل یخی باشد اما بعدها متوجه شدیم به هرچیزی که شبیه کله‎قند و به دست طبیعت به وجود آمده و مخروطی‎شکل باشد، می‎گویند قندیل. اما اینجا شما دقیقاً همان قندیل‎های یخی را خواهید دید. با این تفاوت که آن‎ها از زمین سر برآورده‎اند. یخ‎هایی بلورین که همانند کریستال‎های شفاف، مناظر بسیار نادر و منحصربه‎فرد ایجاد کرده‎اند.

غار یخ مراد

غار یخ مراد، پر است از چاه‎ها و چاله‎های عمیق، که عمق خیلی از آن‎ها مشخص نیست. پایین رفتن از این چاه‎ها نیاز به تجهیزات حرفه‎ای غارنوردی دارد و افراد غیرحرفه‎ای از عهده آن بر نمی‎آیند. جالب است بدانید که غیر از مسافران و گردشگران، هرسال ده‎ها غار نورد به این منطقه سفر می‎کنند و  از کشف راز و رمز انتهای غار، لذت زیادی می‎برند.

غار یخ مراد

یخ مراد چرا؟

در دوران دور، مردم بومی بر این باور بودند که یخِ موجود در غار یخ مراد خاصیت درمانی دارد و مسافت‎ها پیاده می‎آمدند تا یخ این غار را برای درمان بیماری‎ها ببرند. همچنین، می‎گفتند هرکه این یخ‎ها را بخورد، به مراد دل خود می‎رسد، مخصوصاً زنان نازا که با یک تکه یخ بارور می‎شدند.  اعتقادشان بر این بود. بنابراین آرام‎آرام یخ مراد در این منطقه گل کرد.

غار یخ مراد

در یخ مراد چه کنیم؟

برای گردشگران و طبیعت‎گردان همین بس که در بین زیبایی‎های شگفت باشند و خوش بگذرانند، برای ما نیز که دوستدار طبیعت هستیم، قدم زدن درون غاری زیبا، پر از قندیل و عبور از لابه‎لای این طبیعت‎سازهای یخی و عکاسی از جلوه‎های باشکوه منطقه سردسیر که از بی‎نظمی، به یک نظمِ خاص رسیده‎اند، خاطراتی شیرین و فراموش‎نشدنی رقم خواهد زد. در کنار هیجان ایستادن در فضایی بسته که سقف آن قدمتی میلیون ساله دارد؛ فکر کنید در حال گشت‎وگذار باشید که ناگهان نگاهتان به سقف بیفتد، جایی که عنکبوتی بزرگ با پرزهای زمخت بر دست و پایش و آن چشمان براق، دهان نیش‎دارش را باز کرده و به شما خیره شده است.

غار یخ مراد

۱۲ دیدگاه

  1. علی

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۲۳ ب٫ظ

    سلام غار یخ مراد رفتم بسیار جالب و هیجانی.دوستان وقتی تشریف بردن جهت دیدن غار حتما با تجهیزات از قبیل طناب .هدلامپ دستکش وغیره همراهشون باشه

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۲:۱۴ ب٫ظ

      ممنون از نظر و راهنمایی مفیدتون

      پاسخ

  2. چهاردولی

    ۴ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۴۹ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

    • گلزار

      ۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۸ ق٫ظ

      سلامت باشید 🙂

      پاسخ

  3. آقازاده

    ۴ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۴۹ ب٫ظ

    خیلی عالی مرسی

    پاسخ

    • گلزار

      ۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۸ ق٫ظ

      سلامت باشید
      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

  4. ابراهیمی

    ۴ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۴۶ ب٫ظ

    حتما حتما خیلی قشنگ

    پاسخ

    • گلزار

      ۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۸ ق٫ظ

      به امید خدا 🙂
      سپاسگزارم

      پاسخ

  5. امیری

    ۴ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۴۵ ب٫ظ

    خیلی مطلب جالبی بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۷ ق٫ظ

      سپاسگزارم
      🙂

      پاسخ

  6. شاکری

    ۴ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۳۳ ب٫ظ

    فوق العاده بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۶ ق٫ظ

      سپاسگزارم.
      شاد باشید 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…