مد با طعم معماری!

۰
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با ایده های نوین طراحان، این روزها شاهد هستیم که معماری و طراحی به عناصر پوششی و مد هم نفوذ کرده است.
مد و معماری

معماری جزء جدایی ناپذیر از زندگی ما انسان هااست. امروزه طراحان بر این باورند که انسان علاوه بر رفع نیازهای مادی و جسمی، نیاز دارد که روحش هم آرامش داشته باشد، به همین خاطر این روزها شاهد هستیم که معماری و طراحی به عناصر پوششی و مد هم نفوذ کرده است.

در ادامه گزارش مجله دلتا، به سراغ نمونه کارهای هنری می‎رویم که اساس طراحی شان، معماری است.

جواهراتی خاص با سبکی خاص و هنری

وقتی به گنبد مسجد شیخ لطف الله دقت می‎کنیم، هندسه عجیب و جالب آن روح را نوازش می‎دهد. اجزای کوچک و متنوع با هندسه‎ای جالب به وحدت می‎رسند و این همان ویژگی معماری ایرانی است.

حال یکی از معماران خوش ذوق ایرانی به نام سید محمد غفاری، هنر خود را با الهام از این بنای زیبا ترکیب کرده است. به نظرتان آویختن گردن‎بندی الهام گرفته از شاهکار معماری ایران و جهان، جالب نیست؟

معماری

  • طرح “موج دریا” الهام گرفته از خانه اپرای سیدنی

در ساختمان اپرای سیدنی از تکرار و ریتم استفاده شده است. این ساختمان مانند موج‌های دریا است. قوس های نامنظم در سقف، در اولین نگاه؛ امواج آرام و درخشان سواحل سیدنی را تداعی می‎کند و اکنون نماد شهر سیدنی در استرالیا به‎شمار می‎رود و می‎توان آن را «چشم قاره‎ی استرالیا به سوی جهان خارج» توصیف کرد.

در این اثر هنری، طرح موج‎های دریا از معماری اپرای سیدنی الهام گرفته شده است.

سالن اپرای سیدنی

اصالت هنر معماری ایران را بر تن کن

  کیف چرمی و تلفیق زیبا و هنرمندانه تاریخ معماری ایران

استفاده از نقوش جذاب و با اصالت ایرانی در کاشی‎کاری به بناهای تاریخی رنگ و جلوه‎ای خاص بخشیده است و مکمل سادگی در آثار معماری به جا مانده از ایران باستان بوده و هست. الهام‎گرفتن و بهره جستن از نقوش شناخته شده اما کمتر دیده شده و همنشینی خلاقانه آن نه با خشت و آجر، بلکه با پارچه و چرم، حسی دیگر را برای مخاطب ایجاد و هرکس را شیفته این آثار چشم‎نواز می‎کند.

مد و معماری

 پوششی از  جنس معماری

نقش و نگارهای سنتی و اصیل ایرانی، روی انواع لباس‎ها از جمله شال و روسری هم نمودار شده است و به آن جنبه‎ای زیبا و چشم‎نواز می‎بخشد. طرح‎های “کاشی، اسلیمی، فرش و گلیم، خوشنویسی، نقاشی ایرانی (مینیاتور)” از جمله طرح‎هایی هست که هنرمندان خوش‎ذوق ایرانی، از آن بهره می‌برند.

کاشی کاری و مد

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون از  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…