دانشگاه هنر شهر تانیانگ؛ ساختمانی که نفس می‌کشد

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از معماری های شگفت انگیز دنیا را در این گزارش خواهید دید.
دانشگاه هنر شهر تانیانگ؛ ساختمانی که انگار خیابان است

ساختمان شگفت‌انگیز دانشگاه هنر در شهر نانیانگ سنگاپور قرار دارد که با پشت‌بامی سبز و محوطه‌ای مملو از درخت و چشم‌اندازی زیبا خلاقیت زیباگرایانه خود را به رخ می‌کشد.

این ساختمان توسط معمار مشهور ژاپنی «کنزو تانگه» (Kenzō Tange) و همکاری مشاوران CPG در سال ۱۹۹۳ طراحی شده است. در دانشگاه هنر شهر تانیانگ منطقه‌ای دره‌ مانند وجود دارد که در طرح تانگه به‌عنوان فضای سبز و ریه تنفسی دانشگاه در نظر گرفته شده بود.

دانشگاه هنر شهر تانیانگ در حومه غربی سنگاپور واقع شده است و وسعت آن در حدود دویست هکتار است. طرح ساختمان در سال ۲۰۰۷ موفق به دریافت جوایز گوناگونی در زمینه معماری سبز و پایدار شد.

دانشکده سبز باعث نوآوری الهام‌بخش برای طراحی‌های از این جنس شده است. به‌عنوان مثال ساختمان کتابخانه‌ای در هلند نیز نمونه‌ای از طراحی این‌گونه سقف است، اما ساختمان دانشگاه هنر در نوع خود نمونه‌ای خاص و بی‌همتا به‌شمار می‌آید.

پشت‌بام سبز دانشگاه هنر دارای قوس‌هایی ظریف با پیچ و خم‌هایی زیباست که ساختمان را از میان ساختمان‌های دیگر محوطه جدا می‌سازد. هدف از طراحی این مدرسه، القا و الهام بخشیدن به دانشجویان است تا بتوانند با بهره‌گیری از قوه تفکر خود آثار هنری زیبایی پدید آورند.

سقف این دانشگاه پوشیده از گیاه است و ظاهر آن نشان‌دهنده محلی برای آموختن هنر است. دانشجویان با الهام از طبیعت ایده‌ها و مفاهیم هنری و معماری را به‌دنبال خود می‌کشانند. چه‌بسا این محیط در همه دانشگاه‌ها با این کیفیت و کالبد فراهم نیست، اما در اینجا بستری فراهم شده تا دانشجویان ایده‌پرداز و خلاق پرورش یابند.

دیوار شیشه‌ای ساختمان علاوه‌بر فراهم‌سازی امکان استفاده از نور طبیعی، تبادل بصری بین فضای درون و بیرون ساختمان را به‌خوبی نمایان می‌کند و فضاهای داخلی را به‌عنوان یک فضای سیال نمایش می‌دهد.

نمای شیشه‌ای ساختمان و پوشش گیاهی سقف مدرسه هنر، شاهکار برجسته‌ای را پدید آورده است که از گرما و حرارت خورشید کاسته و امکان عبور نور و حرارت به فضاهای طبیعی را فراهم می‌سازد. آبیاری و آب باران در عایق‌بندی این بام وسیع خللی وارد نمی‌کند، بلکه باعث شادابی و سرزندگی بیشتر این فضای همگن با طبیعت می‌شود، تاجایی که برخی آن‌را ریه تنفسی شهر می‌نامند.

فضای سقف برای برگزاری تجمع‌های خصوصی و غیررسمی استفاده می‌شود که این فضا شور و هیجانی وصف‌ناپذیر را در انسان ایجاد می‌کند. پوشش عایق‌کاری در پشت‌بام‌ها علاوه‌بر خنک کردن محیط اطراف، آبیاری چمن‌ها و گیاهان را آسان و بدون مشکل ساخته است.

کار ساخت دانشگاه هنر شهر تانیانگ بیش از هشت سال است که تمام شده و همین زمان نشان داده که درآمد حاصل از ذخیره انرژی بخش زیادی از هزینه‌های ساخت این کمان‌های شیب‌دار را جبران کرده است و براساس همین‌هاست که این ساختمان تا به‌حال چندین جایزه معتبر را در زمینه معماری سبز به خود اختصاص داده است.

مفهوم طراحی معماری داخلی ساختمان، چنان‌که طراحان CPG گفته‌اند، دست‌یابی غیرخطی به مفهوم آموزش هنر بوده است. در جناح چپ اتاق‌های سمینار، فضاهای گالری، کلاس‌ها و کتابخانه قرار دارد و در سمت راست، دفاتر و فضاهای استودیو و آتوریوم قرار دارد.

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد معماری های خاص ، دکوراسیون داخلی و محوطه سازی از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…