تنها زندگی کردن ، تهدیدی برای سلامت روان

۳
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بسیاری افراد ناگزیر از تنها زندگی کردن هستند. اگر این تنهایی آزارشان می‌دهد، باید بیشتر به سلامت روان خود توجه کنند.
تنها زندگی کردن

یکی از خطراتی که طی سال‌های اخیر توجه بیشتری به آن نشان داده شده و تأثیر آن مورد بررسی قرار گرفته، تنها زندگی کردن است. در تحقیقی جدید در این رابطه که نتایج آن در مجلۀ انگلیسی زبان «PLOS ONE» منتشر شد، سعی بر آن بود تا تنها زندگی کردن و تأثیر آن بر افزایش احتمال ابتلا به اختلالات روانی شایع از دیدگاهی تازه‌ مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش مجله دلتا؛ اختلالات خلقی، اضطراب و سوءمصرف مواد، از جمله اختلالات روانی شایع هستند. بنابه نتایج برخی تحقیقات انجام‌گرفته، تقریباً یک‌سوم مردم، در طول عمرشان یکی از این اختلالات روانی شایع را تجربه می‌کنند.

zendegie tanhayee تنها زندگی کردن ، تهدیدی برای سلامت روان

طبق آنچه مؤلفان مقاله در بخش پایانی و نتیجه‌گیری نوشته‌شان مطرح کردند، بین تنها زندگی کردن و افزایش احتمال ابتلا به اختلالات روانی شایع، رابطه‌ای وجود دارد. به‌علاوه در نتیجۀ این تحقیق مشخص شد که تمامی مردم، صرف‌نظر از جنسیت و سن‌وسالشان، در معرض این خطر قرار دارند. در واقع، این تنهایی است که به‌عنوان محرک و عامل خطرساز اصلی شناخته می‌شود و سایر مسائل و ویژگی‌ها، اهمیتی ثانویه دارند.

تعداد کسانی که تنها زندگی می‌کنند، طی روندی پیوسته و تدریجی رو به‌ افزایش است؛ این مسئله چند علت دارد:  افزایش میانگین سنی مردم کشورها، بالاتر رفتن سن ازوداج و افزایش نرخ طلاق.

با بررسی عمیق‌تر رابطۀ میان تنها زندگی کردن و ابتلا به اختلالات روانی شایع، مشخص شد که ۸۴٪ افراد، به‌واسطۀ تنهایی به این اختلالات دچار می‌شدند.

در نتیجۀ تحقیقات پیشین مشخص شده بود که تنهایی، می‌تواند سبب افسردگی و اضطراب باشد. ارتباط میان تنهایی و افزایش میزان مرگ‌ومیر، موضوع دیگری بوده است که برخی تحقیقات بر اساس آن انجام گرفته‌اند.

تنها زندگی کردن

به‌ باور برخی از صاحب‌نظران، تنهایی و تنها زندگی کردن، در عصر حاضر در حال همه‌گیر شدن است و به همین سبب، نتایج چنین تحقیقاتی اهمیت پیدا می‌کند؛ چراکه تنها با تحقیق و بررسی علمی است که می‌توان درک عمیق‌تری از این مسئله پیدا کرد و از پیامدهای خطرساز و ناخوشایند آن تا حد امکان پیشگیری کرد. از سوی دیگر، سلامت روانی مردمِ این زمانه از هر دوران دیگر، بیشتر در معرض خطر است و شاهد روند رو به‌ افزایش اختلالات روانی هستیم. پی بردن به علل مختلف این اختلالات و شناسایی آن‌ها، می‌تواند در کنترل‌شان مفید باشد.

البته باید در نظر داشت کسی که تنها زندگی می‌کند، لزوماً دچار احساس تنهایی نخواهد شد. کسانی هم که این احساس برای‌شان رنج‌آور است، می‌توانند از راهکارهای موجود برای غلبه بر آن استفاده کنند. شرکت در جلسات گفتاردرمانی، استفاده از خدمات مراقبت‌های اجتماعی و نگهداری از حیوانات خانگی، تعدادی از این راهکارها هستند. شاید چالش‌برانگیزترین قسمت کار، کسب اطمینان از قرار گرفتن این خدمات در دسترس کسانی است که تنها زندگی می‌کنند. مجاب کردن آن‌ها برای بیرون آمدن از لاک تنهایی و قرار گرفتن در جمع افراد، می‌تواند دشوار باشد.

منبع: چطور

۳ دیدگاه

  1. میرعبدالباقی

    ۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۱ ب٫ظ

    هیچ چیز از تنهایی سخت تر نیست

    پاسخ

  2. بهلولی

    ۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۹ ق٫ظ

    خیلی خوب و مفید بود

    پاسخ

  3. هاتف

    ۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

    تنهایی از معضلات دنیای امروز است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…