بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

روزنامه دنیای اقتصاد- کانون آپارتمان‌های زیرقیمت در بازار مسکن

تغییر تدریجی سمت‌وسوی تقاضا در بازار مسکن از آپارتمان‌های نوساز به آپارتمان‌های با عمر بنای بیش از ۱۵ سال طی یک سال و نیم اخیر، کانون اصلی فعالیت خریداران در بازار ملک بوده است.

براساس آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن، سهم نوسازها و تازه‌سازها از معاملات آپارتمان مسکونی در میانه پاییز امسال با افت ۶ درصدی نسبت به سال ۹۵ همراه بوده است.

مقایسه داده‌های آبان ماه بازار مسکن با داده‌های یک سال و نیم گذشته حاکی از این است که روند فروش نوسازها در ۲۰ ماه گذشته با نوسان همراه بوده است.

فروش واحدهای مسکونی ۱۶ تا۲۰ سال ساخت در آبان امسال  ۱۳ درصد افزایش یافت که نشان‌دهنده رشد ۶ درصدی نسبت به آغاز سال ۹۵ است.

افزایش معاملات آپارتمان‌هایی که در عرف بازار مسکن ایران از آنها به‌عنوان «کهنه‌ساز» یاد می‌شود، درست به همان میزان که از حجم فروش نوسازها کاسته شده، نشان‌دهنده تغییر جهت تقاضای بازار طی ماه‌های اخیر است.

بازار مسکن پاییزی درحالی با افت فروش نوسازها روبه‌رو شد که مشاوران املاک این وضعیت را بیش از هر چیز به پافشاری مالکان بر افزایش قیمت نسبت می‌دهند

روزنامه آرمان – احتمال افزایش ۱۵ درصدی قیمت مسکن

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: افزایش ۱۵ درصدی قیمت دلار ابتدا تاثیر خود را بر روی بازارهای نقدشونده همچون طلا می‌گذارد و با فاصله‌ زمانی باعث همین مقدار رشد در بخش مسکن خواهد شد.

محمدمهدی مافی اظهار کرد: عوامل اجتماعی و اقتصادی مختلفی در بازار مسکن تعیین‌کننده است، اما اگر به سوابق گذشته نگاه کنیم معمولا بالا رفتن تورم در بازارهایی مثل سکه و ارز که نقدشوندگی بالایی دارند، زود تاثیر می‌گذارد و همان میزان تورم را با فاصله‌ی زمانی در بخش مسکن خواهیم داشت.

بر این اساس پیش‌بینی می کنم افزایش قیمت دلار از ۳۶۰۰ به ۴۲۰۰ تومان که حدود ۱۵ درصد است در سال آینده اثر خود را بر روی قیمت مسکن بگذارد.

وی افزود: در سه ماهه پایانی سال جاری بازار مسکن رونق بهتری خواهد گرفت و با همین روند افزایش ملایم قیمت‌ها در واحدهای ارزان قیمت که متقاضی بیشتری دارد شاید حدود ۱۲ درصد تورم داشته باشیم. ولی در بخش املاک گران انتظار رشد قیمت‌ها دور از ذهن است.

روزنامه همشهری – ادامه صعود دلار منجر به تورم مسکن می‌شود

رئیس اتحادیه املاک گفت: اگر نرخ دلار به روند صعودی خود ادامه دهد قطعا با جهش قیمت مسکن مواجه خواهیم شد؛ مگر این‌که دولت تدابیری برای کنترل نرخ ارز و طرح‌های خود از جمله مسکن اجتماعی اتخاذ کند.

مصطفی‌قلی خسروی اظهار کرد: پیش‌بینی این است که قیمت مسکن در سه ماهه آخر سال مقدار اندکی از میانگین نرخ تورم عبور کند، اما جهشی نخواهد بود. تعداد معاملات نیز بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی افزود: با توجه به این‌که دلار از مرز ۴۲۰۰ تومان عبور کرده، خواه ناخواه ارزش افزوده پولی که سپرده‌گذاران در بانک می‌گذارند کاهش می‌یابد. در نتیجه سرمایه‌گذاران به بخش ساختمان می‌آیند و احتمال افزایش ساخت و ساز وجود دارد.

وی در پایان یادآور شد:  طی صحبت‌هایی هم که اخیرا با بعضی سازندگان داریم متوجه شدیم چشم‌انداز بازار مسکن را مناسب می‌دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…