موتور ؛ قلب تپنده و حساس خودرو

۲
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با توجه به افزایش سرسام آور قیمت خودرو و نیز گران شدن قطعات آن بهتر است با نگهداری و استفاده درست از موتور خودرو محافظت کنیم تا سروکارمان به هزینه های گزاف تعمیرات اتومبیل نیفتد. مادر این مقاله اطلاعات مهمی را در این باره تقدیم شما می کنیم.
موتور خودرو

پیشرفت روزافزون علم و فناوری موجب شده تا موتور خودروهای امروزی در مقایسه با انواع قدیمی خود در دهه های گذشته بسیار پیچیده تر شده واز راندمان بسیار بالاتری هم برخوردار باشند.

در زمان کنونی، بسیاری از خودروسازان با استفاده از پیشرانه های تنفس مصنوعی که به اصطلاح توربو شارژ هم نامیده می شوند، توانسته اند با موتور کم حجم‎تر، قدرت و راندمانی بالاتر را به‎دست آورند، اما این خودروها حساسیت های بیشتر هم دارند و برای استفاده مفید از آن ها باید موارد مهمی را رعایت کرد.

موتور خودرو

بنزین :

اصلی‎ترین رکن در استفاده از یک موتور، چه انواع معمولی یا نوع توربو، نوع بنزین مصرفی و میزان کیفیت و درجه اکتان آن است. شاید بتوان گفت مهمترین نکته برای سالم‌تر ماندن موتور یک خودروی توربو، بنزین مورد استفاده در آن است.

از آنجا که موتورهای توربو برای رسیدن به بازده قابل قبول، به سوختی با کیفیت بالا، درصد ناخالصی پایین و در نهایت عدد اکتان استاندارد نیاز دارند؛ به این ترتیب اگر مالک یک خودروی توربو هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در هر بار سوختگیری از بنزین سوپر یا مکمل اکتان استاندارد و مرغوب استفاده کنید.

توجه داشته باشید مکمل‌های ارزان‌قیمت نه‌تنها تاثیری در افزایش عدد اکتان ندارند، بلکه موجب بروز آسیب هم می‌شوند.

گرم و سرد کردن موتور:

هرچند روند گرم‌کردن موتور در ابتدای استارت در هر خودرویی با هر موتوری  بسیار مهم و حیاتی است، اما این موضوع در خودروهای توربو بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

در واقع شروع حرکت به محض استارت در خودروها خصوصاً انواع توربو، به منزله «سَم» است! به همین علت پس از استارت (بیشتر در فصول سرد) ابتدا باید دو تا سه دقیقه به موتور فرصت دهید تا گردش روغن در بین تمام قطعات انجام گیرد، سپس تا یکی دو کیلومتر با کمترین دور موتور، رانندگی کنید تا تمام قطعات دوار به‎خوبی گرم شوند.

ضمنا در فصول سرد سال و مناطق سردسیر، گرم‌شدن خودرو باید با وسواس و حوصله بیشتری انجام شود.

اگر از مسافتی طولانی برمی‌گردید یا چند دقیقه‌ای را با دور موتور بالا به رانندگی هیجانی پرداخته‌اید، بهتر است پیش از خاموش کردن و ترک خودرو، چند کیلومتری را با کمترین سرعت و دور موتور ممکن رانندگی کنید. پس از توقف نیز منتظر بمانید تا فنِ دور بالای خودرو ، یک دور کار کند و دما را به حداقل برساند و پس از آن موتورخودرو را خاموش کنید.

روغن موتور خودرو

روغن را می‌توان خونی دانست که در رگ‌های موتور خودروی شما جاری است. پس در انتخاب یک روغن مناسب خصوصا برای خودروهای توربو کاملا وسواس به خرج دهید.

موتور خودرو

برای انتخاب شاخص کیفیت روغن موتور بر اساس آنچه در دفترچه خودروی شما ذکر شده ،بهتر است از همان سطح یا سطوح بالاتر استفاده کنید و از روغن موتورهای با سطوح کیفیت پایین تر به هیچ عنوان استفاده نکنید.

همچنین شما می توانید از روغن موتور با کیفیت SN به جای SM استفاده کنید زیرا کیفیت این روغن بالاتر از کیفیت روغن موتور SM است و نه تنها آسیبی متوجه موتور خودرو شما نمی‌شود بلکه از نظر کیفیت مناسب تر است.

به طور کلی بهتر است برای پیشرانه‌های توربو از روغن‌هایی با سطح کیفی SM به بالا استفاده کنید و همچنین در خودروهای توربو روغن‌های روان‌تری مثل ۳۰-۰، ۵۰-۳۰، ۴۰-۱۰ و… استفاده می‌شود، که اصولا روغن‌های با گرانروی پایین‌تر، کیفیت ساخت بهتری هم دارند و  از برندهای معتبرتری قابل انتخاب هستند.

موتور خودرو

به همین علت بر حسب فصلی که در آن قرار دارید و البته نوع پیشرانه خودرو، از روغنی با گرانروی مناسب استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود در خودروهای توربو، روغن موتور را زودتر از موعد همیشگی عوض کنید.

برای مثال روغنی که در خودروهای معمولی می‌تواند بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر دوام بیاورد درخودروی توربو باید حداکثر در ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض شود.

به هر حال استفاده بهینه از خودرو بستگی تام و تمام به دقت نظر و توجه شما درباره اجزای فنی ماشین‎تان دارد، با شناخت بیشتر آن به افزایش بازده موتور و طول عمر بیشتر اتومبیل تان کمک خواهید کرد.

نکات دیگری از موارد مهم در مراقبت از خودرو را در این ویدئو نیز تقدیم شما می کنیم.

منبع:yjc.ir

۲ دیدگاه

  1. برزین

    ۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۲۹ ب٫ظ

    بسیار منطقی

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۳۸ ب٫ظ

    سپاس فراوان علمی و کاربردی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…