شهرهای دنیا ، برای حفظ محیط زیست چه کرده اند؟

۸
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
شهرهای دنیا، برای حفاظت از محیط زیست چه کرده‎اند؟
1 71 شهرهای دنیا ، برای حفظ محیط زیست چه کرده اند؟

دانشمندان معتقدند: کیفیت هوا بیشتر از سیگار انسان‌ها را می‌کشد. به همین دلیل مسئولان در شهر‎های دنیا سعی می‌کنند روش کارشان را تغییر دهند و به شهروندان هم این را بیاموزند. خوب است شما را با بعضی شهر‎های دنیا آشنا کنیم که برای حفظ محیط زیست گام‎هایی درست و اصولی برداشته و به نتیجه رسیده‎اند. اما برخی شهر‌های دنیا هم وجود دارند که تازه اول راه هستند و می‌خواهند گام‎های اول را به سوی هوای سالم‌تر بردارند.

در اسلو، محل پارک خودرو به خطوط دوچرخه سواری تبدیل شده است

شهر های دنیا

نقاط مخصوص پارک کردن خودرو در خیابان‌‌های مرکز شهر اسلو، به خطوط ویژه دوچرخه، نیمکت و پارک‌های کوچک تبدیل شده است. در اوایل سال ۲۰۱۹، شهرداری حدود ۷۰۰ محل پارک خودرو را از بین برد تا مردم را به رانندگی نکردن در مرکز شهر تشویق کند. در عوض، چند ایستگاه شارژ برای رانندگان خودرو‌های برقی اضافه و پارکینگ‌های بیشتری برای رانندگان معلول ایجاد کرد.

در بوئنوس آیرس، برای ایمنی عابران پیاده و دوچرخه‌سواران، در جاده  گل قرار داده‎اند

arjentin Copy شهرهای دنیا ، برای حفظ محیط زیست چه کرده اند؟

هم‎اکنون  فقط اتوبوس‌ها اجازه دارند از مرکز یک بلوار بزرگ در بوئنوس آیرس که قبلاً ۲۰ مسیر عبوری داشته، بگذرند. وقتی این تغییرات در شهر ایجاد شد، زمان رسیدن شهروندان به محل کارشان از این مسیر، بسیار کاهش یافت. همچنین، توانستند حدود ۱۰۰ بلوک را از عبور خودرو آزاد کرده و آن‌ها را به مناطق پیاده تبدیل کنند. علاوه بر این، خطوط دوچرخه با رنگ‌های روشن رنگ‎آمیزی شده‎اند تا امنیت دوچرخه‎سواران و عابران را تامین کنند.

لندن در حال کاهش خیابان‌ها به نفع عابران پیاده است

london شهرهای دنیا ، برای حفظ محیط زیست چه کرده اند؟

مسئولان لندن در سال ۲۰۰۳ اعلام کردند که شهروندان برای ورود به مرکز شهر در ساعات اوج ترافیک باید هزینه پرداخت کنند. آن‌ها در سال ۲۰۱۰، ساخت اولین بزرگ‎راه دوچرخه را در مسیرهای پر رفت‎وآمد آغاز کردند و در سال ۲۰۱۹، راهکارهای توسعه حمل‎ونقل  به پایان رسید.  قرار است با استفاده از خودرو‌های پاک، کیفیت هوا بهتر شود و سروصدا کاهش یابد.

برای مبارزه با مشکل آلودگی هوا که با افزایش جمعیت در ارتباط است، مسئولان یک برنامه خاص تدارک دیده‎اند. طبق این طرح، نیمی از خیابان‌ها از اتومبیل خالی می‎شوند و وسایل نقلیه عمومی با سرعت حداکثر ۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند.

سئول قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ کاملاً از شر اتومبیل‌های مضر خلاص شود

seoul شهرهای دنیا ، برای حفظ محیط زیست چه کرده اند؟

سئول در سال ۲۰۱۷ یک بزرگ‎راه را به منطقه پیاده تبدیل کرد. هم‎اکنون بیش از ۱۰ میلیون نفر از این منطقه تردد می‎کنند. با این طرح، کسب و کار رونق گرفته و فروش کلی در این منطقه ۴۲% افزایش یافته است. مسئولان شهر قصد دارند تا سال ۲۰۲۵، از ۳۰۰۰ اتوبوس برقی استفاده و مسیر آن‌ها را بهتر کرده تا مردم به جای خودرو‌های شخصی از حمل‎ونقل عمومی استفاده کنند.

در بخش مرکزی مادرید، تردد خودروها انجام نمی‌شود

madrid شهرهای دنیا ، برای حفظ محیط زیست چه کرده اند؟

کسانی که در مرکز شهر مادرید زندگی نمی‌کنند، نمی‌توانند با خودروی شخصی وارد این منطقه شوند. در نوامبر ۲۰۱۸، مسئولان، رانندگی با وسایل نقلیه زیان‎آور را در این منطقه محدود کردند. بعد از تصویب این قانون، ترافیک۳۲% کاهش یافت. این پروژه‌  برای پاک‎سازی هوای مرکز شهر آغاز شد. دولت اسپانیا آن‎قدر از موفقیت این پروژه هیجان‎زده شد که قصد دارد رانندگی با هر اتومبیلی به‎جز خودرو‌های برقی را در تمام مراکز شهر‌های دیگر کشور، ممنوع کند.

در پکن، رانندگان فقط در روز‌هایی خاص از هفته می‌توانند اتومبیل خود را بیرون آورند

شهر های دنیا

اگرچه رانندگان در پکن اجازه دارند با خودرو‌های زیان‎آور خود تردد کنند، اما از نظر زمانی و شماره پلاک خودرو محدودیت دارند و با توجه به شماره پلاک خودرو در روزهایی خاص، امکان رفت‎وآمد دارند. همچنین، برای کسانی که ترجیح می‌دهند در روزهای اختصاص داده شده، رانندگی نکنند، یک برنامه انگیزشی مالی کوچک در نظر گرفته شده است.

در پاریس، یک بزرگ‎راه شلوغ به منطقه پیاده تبدیل شده است

paris شهرهای دنیا ، برای حفظ محیط زیست چه کرده اند؟

بزرگ‎راه کنار رود سن، در سال ۲۰۱۷ به یک پیاده‎راه تبدیل شد. این یکی از مراحل کار مداومی است که این شهر در جهت کاهش آلودگی با کاهش تردد خودرو انجام می‌دهد. همچنین، تردد خودرو‌های زیان‎آور و قدیمی در روز‌های کاری محدود شده است. مسئولان قصد دارند تا سال ۲۰۲۴ ، خودرو‌های دیزلی و تا سال ۲۰۳۰ ، تمام خودرو‌هایی که سوخت‌ فسیلی دارند، ممنوع کنند.

هند تا سال ۲۰۲۴ کاملا از خودرو‌های برقی استفاده خواهد کرد

india Copy شهرهای دنیا ، برای حفظ محیط زیست چه کرده اند؟

تا همین اواخر، برای پیاده‎روی و خرید کردن در خیابان شلوغ چِنای مجبور بودید از میان خودرو‌ها و سه چرخه‌های بی‌شمار به سختی عبور کنید. اما اکنون این منطقه به میدانی برای عابران پیاده تبدیل شده است. قرار است ساخت‎وساز آن تا سال ۲۰۱۹ به پایان برسد. همچنین، دولت هند تصمیم دارد تا سال ۲۰۳۰ تمام اتومبیل‌ها را برقی کند.

کپنهاگ در حال ساخت یک شاهراه دوچرخه است

kopenhag شهرهای دنیا ، برای حفظ محیط زیست چه کرده اند؟

امروزه، بیش از ۵۰% از جمعیت کپنهاگ با دوچرخه سر کار می‌روند. برنامه دانمارک برای ایجاد مناطق بیشتر برای عابران پیاده از دهه ۱۹۶۰ آغاز شده و امروزه پایتخت دانمارک بیش از ۳۲۰ کیلومتر خطوط ویژه دوچرخه‌سواری دارد. آخرین گام پروژه ایجاد بزرگ‎راهی برای دوچرخه‌سواران است. اولین مسیر از ۲۸ مسیر برنامه‌ریزی شده در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد و ۱۱ مسیر دیگر هم در سال ۲۰۱۸ به پایان رسید. دانمارک، همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ انتشار گاز کربن را در شهر  به صفر برساند.

گرجستان تولید و استفاده از پلاستیک را کاملاً کنار گذاشته است

gorgia شهرهای دنیا ، برای حفظ محیط زیست چه کرده اند؟

در سال ۲۰۱۹، وزارت محیط زیست و سازمان کشاورزی کشور گرجستان، تولید، استفاده و واردات کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کردند. آن‌ها استفاده از کیسه‌ها را برای حفظ محیط زیست‌ از تخریب‌، پیشنهاد کردند که در زمان کوتاه‎تری تجزیه می‌شود و ضرر کمتری دارد. اگر کسی قانون را زیر پا بگذارد، ابتدا به او هشدار می‌دهند و اگر تولیدکنندگان این کار را ادامه دهند، اولین بار ۱۸۵ دلار و دفعه بعد ۳۷۰ دلار جریمه می‌شوند.

برگرفته از: برترینها

با صفحه گوناگون مجله دلتا همراه باشید.

۸ دیدگاه

  1. وحید مختاریان

    ۴ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۰ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  2. فروتن

    ۴ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۴ ب٫ظ

    استقبال از ۳ شنبه های بدون خودرو باید بیشتر بشه

    پاسخ

  3. اسکندری

    ۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۳۸ ب٫ظ

    great

    پاسخ

  4. مسرور

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۸:۱۸ ب٫ظ

    سلام خداقوت
    عالی

    پاسخ

  5. دهنوی

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۷:۵۵ ب٫ظ

    کاش میشد تهران بدون خودرو داشته باشیم

    پاسخ

  6. آقازاده

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۷:۲۲ ب٫ظ

    سئول کارش درسته

    پاسخ

  7. چهاردولی(سعادتی)

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۷:۲۰ ب٫ظ

    عالی مثل همیشه با این همه اطلاعات

    پاسخ

    • آژن

      ۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۲ ب٫ظ

      تهران بدون دودم آرزوست

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…