قیمت مسکن در هفته‌ آخر اردیبهشت ۹۸

۵
8
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بعد از ۱۲ اردیبهشت‎ماه که قیمت از آگهی‌ های مسکن برداشته شد، هرچند قیمت‌ها پایین نیامده اما بالا هم نرفته است.
قیمت مسکن در اردیبهشت

قیمت مسکن در اردیبهشت‎ماه سال جاری و در هفته آخر آن ثبات داشته است. مشاوران املاک می‌گویند بعد از جهش ماهانه قیمت که در اسفندماه ۹۷ اتفاق افتاد، در هفته گذشته، رشد قیمت متوقف و فایل‌های بیشتری به بازار عرضه شده است. آن‎ها خطر صعود مجدد قیمت  را تهدیدی برای رکود این بازار تلقی می‌کنند. بعد از ۱۲ اردیبهشت‎ماه که قیمت از آگهی‌ها برداشته شد، هرچند قیمت‌ها پایین نیامده اما بالا هم نرفته است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا، تعداد معاملات قطعی در بازار مسکن، به نصف اردیبهشت‎ماه سال قبل رسیده است.

تقویت بازار مسکن از طریق دو گروه سنی آپارتمان‌ها

تقویت بازار مسکن از طریق دو گروه سنی آپارتمان‌ها محسوس‌تر است؛ گروه اول واحدهای قدیمی هستند که به قصد تبدیل به احسن برای فروش ارائه شده‌اند و گروه دوم، کلیدنخورده‌هایی هستند که صاحبان آن‎ها به دلیل سردرگمی بازار در ماه‌های اخیر، از فروش املاک، خودداری می‌کردند.

واسطه‌های ملکی معتقدند پس از این‎که تهدیدات خارجی اثر چندانی در بازار ارز ایجاد نکرد، شرایط برای عرضه واحدهای نوساز فراهم شده و حذف قیمت در آگهی‌های فروش ملک نیز در آرامش بازار بی‌تاثیر نبوده است.

قیمت مسکن در اردیبهشت

بر اساس داده‌های اولیه از سامانه معاملات شهر تهران، قراردادهای خریدوفروش تا روز ۲۶ اردیبهشت‎ماه ۱۳۹۸، بیش از ۴۷ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل، کاهش نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند پس از ثبات قیمت ارز، اطمینان برای آرامش نسبی بازار مسکن در ماه‌های آینده بیشتر شده است. از سوی دیگر، پایین بودن توان متقاضیان، کماکان به‎عنوان پاشنه آشیل اصلی، معاملات بازار ملک را تحت تأثیر قرار داده است.

محاسبات نیز نشان می‌دهد که با توجه به تجربه رونق و رکود قبلی بازار مسکن در سال ۱۳۹۱، رشد قیمت مسکن در بالاترین میزان، به حدود نصف قیمت دلار رسیده و پس از آن دیگر هرگز ظرفیت رشد متناسب با قیمت ارز را نداشته است. به دنبال آن و پس از نوسانات ارزی که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد، قیمت ارز ۲۷۶ درصد و قیمت مسکن ۱۲۱ درصد افزایش یافته است. با این حساب، مسکن تقریباً یک بار دیگر، نقطه اوج قیمت را لمس کرده و جهش سنگین آن در سال جاری دور از ذهن است.

چند پیشنهاد مجله دلتا برای شما:

گراند کانیون ، پل شیشه‎ای با ۱۲۰۰متر ارتفاع! (+ ویدئو)

خرید خانه وام دار

افزایش وام مسکن دردی از مردم دوا نمی‎کند

با صفحات خبر و گزارش و اخبار مسکن مجله دلتا همراه شوید.

۵ دیدگاه

  1. علی

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۸:۴۵ ق٫ظ

    اصولا مقایسه رشد مسکن با دلار کار اشتباهی است. و متاسفانه اقتصاد دانان ایران این مقایسه را بارها به اشتباه انجام می دهند. به این جهت که مالک از ملک خود اجاره بها دریافت میکند و در مثلا بازه های رکود ۵ ساله که قیمت مسکن ثابت میشود، مجموع اجاره بها و سود آن ها عدد قابل توجهی نسبت به قیمت ملک میشود ولی مالک دلار در این بازه کاملا قیمت یکسانی را لمس میکند. این دو بازار نسبت به سال ۹۱ کاملا به نقطه سر به سر و یکسانی رسیده اند.

    پاسخ

  2. رضایی

    ۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۱ ق٫ظ

    ممنـــــــــــــــــــــون از زحمات و اطلاعاتتون .

    پاسخ

  3. برزین

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۵:۰۳ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  4. الهی

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۱ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

  5. هاتف

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۲ ب٫ظ

    از زحمات شما ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…