افزایش معاملات آپارتمان های قدیمی ساز

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افزایش معاملات آپارتمان های قدیمی ساز

تازه ترین گزارش بانک مرکزی ازتحولات بازار مسکن حاکی است ، سهم نوسازها و تازه‌سازها ازمعاملات آپارتمان مسکونی در میانه پاییز امسال با کاهش ۶ واحد درصدی نسبت به معاملات این گروه  از آپارتمان‌ها در آغاز سال ۹۵ بوده است.

مقایسه داده‌های گزارش آبان ماه بازار مسکن با یک سال و نیم گذشته نشان می دهد که اگرچه روند میزان فروش نوسازها در ۲۰ ماه گذشته نوسان داشته است اما سهم فروش واحدهای مسکونی ۱۶تا۲۰سال ساخت در آبان امسال به ۱۳ درصد افزایش یافته که افزایش ۶ واحد درصدی نسبت به آغاز سال ۹۵ را تایید می کند.

 افزایش میزان معاملات آپارتمان‌هایی که ازآنها به‌عنوان «قدیمی ‌ساز» یاد می‌شود، درست به همان میزان که ازتعداد فروش نوسازها کاسته شده، نشان‌ دهنده تغییرسمت و سوی  تقاضای مسکن در بازار درماه‌های اخیر است.

بازار مسکن پاییزی در حالی با کاهش میزان فروش نوسازها روبه ‌رو شده که مشاوران املاک این وضع را بیش از هر چیز به پافشاری مالکان برافزایش قیمت ارزیابی می کنند . طی دو ماه اخیر قیمت‌ گذاری عمده فایل‌های نوسازازحدود نوسان قابل انتظار خارج شده و برخی واحدهای نوساز با افزایش قیمت بیش از نرخ تورم پیشنهاد شده اند.

 بر این اساس خریداران  آپارتمان مسکونی به خرید آپارتمان‌های میانسال و قدیمی ه‌ساز تمایل یافته اند.

از آنجاکه شرط سنی برای اخذ وام خرید مسکن از محل اوراق حق‌تقدم، ۲۰ سال تعیین شده است، بسیاری از متقاضیان بازار مسکن که قصد استفاده از وام را دارند به راحتی می‌توانند از میان آپارتمان‌های ۱۵ تا ۲۰ سال ساخت گزینه مناسب خود را انتخاب کنند و در عین حال امکان استفاده از تسهیلات بانک عامل بخش مسکن را نیز از دست ندهند. بررسی فایل‌های موجود در بازار مسکن حاکی از این است که عمده آپارتمان‌های بیش از ۱۵ سال ساخت در بازار فعلی بیش از هر چیز به دلیل اینکه نیاز به بازسازی دارند، «زیر قیمت» عرضه شده‌اند؛ طوری که آپارتمان‌های این گروه سنی کانون فایل‌های زیر قیمت محسوب می‌شود. این موضوع سبب شده تقاضای آپارتمان‌های کهنه‌ساز در بازار مسکن رفته‌رفته رو به افزایش بگذارد.

با این حال متقاضیانی که قصد دارند از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم که سقف آن از وام اوراق بیشتر اما سود و اقساط آن کمتر است، استفاده کنند، لازم است شرط سنی تا ۱۵ سال را در انتخاب خود لحاظ کنند و همین موضوع سبب شده بازار آپارتمان‌های نوساز، تازه‌ساز و میانسال نیز رونق خود را از دست ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…