حقوق همکارم از من بیشتر است ، چه کنم؟

۲
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اصل حفاظت از اطلاعات شخصی در اکثر سازمان‌ها باعث می‌شود تا همکاران هم رتبه از حقوق و مزایای همدیگر مطلع نباشند. ولی مواردی هم پیش می‌آید که شما متوجه می‌شوید دستمزد همکارتان بیشتر از شماست، به نظر شما بهترین استراتژی و عکس‌العمل در اینطور مواقع چیست؟
افزایش حقوق

در بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها اطلاعات مربوط به حقوق کارمندان محرمانه است و بیشتر ما از حقوق دریافتی همکارانمان اطلاعی نداریم. اما اگر به طور اتفاقی به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید و متوجه شوید که حقوق یکی از هم‌رده‌هایتان از شما بیشتر است، چه کار می‌کنید؟ چه واکنشی باید نشان دهید؟ آیا باید به همکارتان بگویید که از این موضوع اطلاع دارید؟ با مدیرتان صحبت می‌کنید؟ چگونه می‌توانید با استفاده از این اطلاعات درخواست کنید حقوق‌تان افزایش یابد؟

توصیه‌ی متخصصان

کارن دیلون (Karen Dillon)، نویسنده‌ی کتاب «چگونه در مورد زندگی خود قضاوت خواهید کرد؟» می‌گوید: «حقیقت این است که در هیچ محیط کاری، حقوق‌ افراد کاملا مساوی و منصفانه نیست» مثال‌های زیادی از این دست وجود دارند: امتیاز تحصیل در دانشگاه‌های معتبر، سابقه‌ی کار، دوستی و رفاقت با مدیر و … و البته مسائل کلان‌تری که حتی نیاز به بیان ندارند مثل: تبعیض‌های جنسیتی و افزایش نابرابر دست‌مزدها.

تانیا منون (Tanya Menon)، استادیار دانشکده‌ی تجارت دانشگاه اهایو می‌گوید «یک حقوق مناسب نسبی است» او اضافه می‌کند که وقتی متوجه می‌شوید فردی که کاری دقیقا مثل شما را انجام می‌دهد حقوق بیشتری دریافت می‌کند، «طبیعی است که عصبانی و ناامید بشوید» اما «هدف شما باید این باشد که این احساسات را کنار بگذارید و حقوق‌تان را افزایش دهید.» در ادامه روش‌های کوتاهی برای انجام این کار پیشنهاد شده است.

حقوق کارمند

آرامش خود را حفظ کنید

واکنش شما ممکن است این باشد که با عصبانیت و جنجال به دفتر مدیرتان بروید و از او بخواهید حقوق بیشتری به شما بدهد. یا ممکن است عبوس و عصبانی و با تمسخر از همکارتان بپرسید: «واقعا؟ تو؟» این واکنش ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند. دیلون می‌گوید:‌ «یک نفس عمیق بکشید و قدری قدم بزنید. هیچ تصمیم عجولانه‌ای نگیرید و با هیچ‌کس درگیر نشوید.» اما منون می‌گوید: شما یک درد جسمی و فیزیکی را احساس می‌کنید و ممکن است به خود بگویید «قدر تلاش‌های من را نمی‌دانند.» یا «شرایط کاری‌ام اصلا عادلانه نیست.» اما سعی کنید ذکاوت و هوشیاری‌تان را حفظ کنید. او در ادامه می‌گوید: «احساسات‌تان را درک کنید و به آن‌ها احترام بگذارید.» و ادامه می‌دهد: «شما باید ادبیات‌تان و نحوه‌ی مواجه شدن با شرایط را تغییر دهید.»

شرایط را تحلیل کنید

منون پیشنهاد می‌کند که برای درک بهتر موضوع، به شرایط، از دید مدیرتان نگاه کنید. او می‌گوید: «به این فکر کنید که چرا این تصمیمات در مورد دست‌مزدها اتخاذ شده‌اند؟» شاید همکارتان که حقوق بیشتری دریافت می‌کند، سابقه‌ و تجربه‌ی بیشتر و یا مهارت کاری بالاتری دارد. شاید پیش از استخدام در این شرکت، در شرکت دیگری فعالیت داشته است. همچنین در مورد توانایی‌ها، خلاقیت‌ها و کیفیت کارتان فکر کنید. نکته‌ی اصلی این‌جااست. دیلون می‌گوید باید از خودتان بپرسید: «آیا حقوق من نسبت به همکارانم منصفانه است؟» اگر با در نظر گرفتن همه‌ی موارد پاسخ مثبت است، «با استفاده از دانش و معلومات‌ خود، تا بررسی‌ها آینده، شرایط بهتری را برای خودتان رقم بزنید.» اگر پاسخ منفی است، باید با مدیرتان صحبت کنید. دیلون هم‌چنین معتقد است : تا زمانی که به دنبال «حمایت و راهنمایی» هستید، مطرح کردن این موضوع با همکارتان که حقوق بیشتری دریافت می‌کند، ایده‌ی مناسبی نیست.

افزایش دستمزد

با مدیرتان صحبت کنید

این‌که از چه راهی این اختلاف دست‌مزد‌ را متوجه شده‌اید اصلا مهم نیست: خواه از طریق شایعات و خواه از طریق کاغذی که به اشتباه در دستگاه فتوکپی جا مانده است. اما آگاهی شما از این اختلاف مطمئناً مهم خواهد بود. دیلون پیشنهاد می‌کند وقتی با مدیرتان در این خصوص صحبت می‌کنید، از جملاتی شبیه به این استفاده کنید، «این موضوع که بعضی از کارمندان شرکت با انجام کار مشابه درآمد بسیار بیشتری نسبت به من دارند، توجهم را به خود جلب کرده است.» او ادامه می‌دهد: «شما با کسی دشمنی ندارید؛ شما دارید به مدیرتان می‌گویید که از میزان پرداخت‌ها اطلاع دارید.»

در ادامه جملاتی شبیه به این را بگویید: «من خیلی سخت کار می‌کنم و کار کردن در این‌جا را دوست دارم. چه کاری باید انجام بدهم تا در آینده شانس بیشتری برای افزایش چشمگیر حقوق دریافتیم داشته باشم؟» او می‌گوید این تاکتیک «مدیرتان را آگاه می‌کند و به او می‌فهماند که افزایش مختصر دست‌ مزدتان شما را راضی نخواهد کرد.» منون پیشنهاد می‌کند که در صورت امکان از هیچ یک از همکارانتان اسمی نبرید. «این مکالمه در مورد شمااست؛ ارزشی که برای شرکت خود خلق می‌کنید و روشی که به وسیله‌ی آن به دست‌مزد دلخواه‌تان خواهید رسید.»

اطلاعات بیشتری از واحد منابع انسانی شرکت دریافت کنید

شما نباید رابطه‌ی خود با مدیرتان را خراب کنید: رابطه‌ای که دیلون از آن به عنوان «مهم‌ترین رابطه‌ی کاری شما» نام می‌برد. اما وقتی بخواهید روی افزایش حقوق‌ پافشاری کنید، باید اطلاعات‌ خود را تا حد امکان افزایش دهید. او پیشنهاد می‌کند به بخش منابع انسانی شرکت خود بروید. منون اضافه می‌کند: «مسئولان این بخش به احتمال زیاد گفت و گوی بسیار سردی با شما درباره دست‌مزد‌ کارکنان شرکت خواهند داشت اما این گفت و گو می‌تواند اطلاعات بیشتری از دست‌مزد کارمندان هم رده‌ی شما در اختیارتان قرار بدهد.»

وقتی بدانید حقوق دریافتی شما در مقایسه با سایرین چگونه است – کم زیاد یا متوسط – می‌توانید برآورد منطقی‌تری از افزایش دست‌مزد خود داشته باشید. در واقع میزان امکانات و توانایی شرکت را در افزایش دست‌مزدتان بهتر درک می‎کنید.

او همچنین پیشنهاد می‌کند مکالمه را با حس کنجکاوی پیش ببرید و سوالات واضح و مشخصی را مطرح کنید. «کسی را متهم و گستاخانه رفتار نکنید. اگر متوجه شدید که حقوق دریافتی شما در مقابل فعالیتی که انجام می‌دهید کم است، واحد منابع انسانی موظف است موضوع را به طور شفاف به شما توضیح دهد.»

حقوق کارمندان

واقع‌بین باشید

دیلون می‌گوید: «وقتی انتظار افزایش حقوق‌تان را دارید، باید در مورد احتمالات واقع‌بین باشید.» حقیقت این است که «تا زمانی که جایگاه شغلی جدیدی به دست نیاورید و جایگاه فعلی خود را ارتقاء ندهید، حقوق شما افزایش چشمگیری نخواهد یافت. این قانون شرکت‌های بزرگ است.» اما اگر به نظر نمی‌رسد حقوق‌تان افزایش چشمگیری پیدا کند، به راه‌های دیگری برای پر کردن این خلا فکر کنید. شاید با یک هفته اضافه کار و کارایی بالا مدیر ، شناخت کافی از شما برای افزایش دست‌مزدتان پیدا کند. اگر هیچ یک از این راهکارها موفق نبودند، احتمالا باید به فکر یک کار جدید باشید. منون اضافه می‌کند: «روند جست و جو به شما ثابت خواهد کرد واقعا چقدر ارزشمند هستید.»

چیزهایی که باید به خاطر بسپارید

بایدها:

  • دیدگاه مدیرتان را در نظر بگیرید.
  • اگر افزایش چشمگیر حقوق‌تان در کوتاه مدت ممکن نیست، با استفاده از خلاقیت‌تان به راه‌هایی فکر کنید که می‌توانید این خلا را پر کنید.
  • سعی کنید اطلاعات بیشتری از واحد منابع انسانی شرکت خود کسب کنید.

نبایدها:

  • عجله نکنید. ناامیدی‌ شما قابل درک است، اما سعی کنید آرامش‌ خود را حفظ کنید و تمرکزتان را از دست ندهید.
  • طی مراحل  بررسی حقوق‌تان، از همکارانی که حقوق بالاتری دریافت می‌کنند نام نبرید. روی ارزشی که برای شرکت خود خلق می‌کنید تمرکز کنید.
  • اگر حقوق دریافتی‌تان از ارزش واقعی کاری که می‌کنید کمتر است و کارفرمایتان قصد افزایش آن را ندارد، کارتان را رها کنید.

بیشتر بخوانید:

عکس پروفایل‌ تان، خبر می‌ دهد از سر درون

کدام دسته از کارمندان موفق‌ترند، چاپلوس‌ها یا متخصص‌ها؟

زبان بدن ، سرِ سبز می‌دهد برباد!

میلیونرهای خودساخته این کارها را متفاوت انجام می‌دهند

برای دیدین مطالب مرتبط صفحه گوناگون مجله دلتا را ببینید.

برگرفته از :چطور

۲ دیدگاه

  1. شمس

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۴ ق٫ظ

    با تلاش بیشتر و ابتکار میتوانیم خود را نشان دهیم چه بسا کاری در مورد افزایش حقوق انجام شود
    اگر باز نشد میتوانم به جرات بگویم وجدان اسوده ای خواهیم داشت

    پاسخ

  2. نمازی

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۵ ب٫ظ

    عالی و مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…