برای درمان افسردگی چی بخوریم؟

۱۱
7
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ثابت شده که کمبود مواد مُغذی ضروری، برای سلامت روان، نقشی تعیین‌کننده دارد و ممکن است منجر به افسردگی شود.
درمان افسردگی با تغذیه

برای درمان افسردگی، علاوه بر مراجعه به پزشکان متخصص (روانپزشکان و روانکاوان) می‌توان از رژیم غذایی مناسب هم بهره برد؛ شاید برایتان عجیب باشد، اما باید بدانید که بعضی مواد غذایی‌ وجود دارد که می‌تواند در درمان افسردگی مؤثر باشد. در این مطلب به چند نکته مهم در ارتباط با درمان افسردگی از راه  تغذیه مناسب می‎پردازیم.

افسردگی یکی از بیماری‌های شایع در جوامع امروزی محسوب شده و معمولا در اکثر کشورها ازجمله ایران به‌صورت کم و بیش دیده می‌شود؛ بیماری‌ای که درصورت عدم‌درمانِ به‌موقع، می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد کند و زندگی او را تحت‌ تاثیر قرار دهد.

محققان معتقدند: بیش از ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می‌برند و بسیاری از کسانی که این بیماری در آنها تشخیص داده می‌شود، علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده، دیگر روش‌های درمانی را نیز برای مقابله با افسردگی دنبال می‌کنند.

درمان افسردگی از راه  تغذیه:

ثابت شده که کمبود مواد مُغذی ضروری، برای سلامت روان، نقشی تعیین‌کننده دارد و ممکن است منجر به افسردگی شود. محققان ثابت کرده‌اند آنهایی که از رژیم غذایی مدیترانه‌‌ای شامل آجیل، حبوبات، میوه‌ و سبزیجات استفاده می‌کنند، احتمال ابتلا به افسردگی‌شان کمتر از کسانی است که تغذیه‌ آن ها اغلب شیرینی‌ ها‎ی فراوان و انواع گوشت است.

تحقیقی که طی یک دوره ۱۰ساله در آمریکا روی ۱۵۰۹۳ نفر انجام شده نشان می‌دهد رژیم غذایی فرد، تاثیر زیادی  بر سلامت روان و شادی دارد. سرپرست این تحقیقات طبق گزارشی بیان داشته است: می‌خواستیم بفهمیم تغذیه چه نقشی روی سلامت روان دارد؛ چون باور داریم عادات غذایی خاصی می‌توانند از روان ما محافظت کنند. این عادات تغذیه همگی فوایدی برای جسم دارند و اکنون دریافته‌ایم که روی سلامت روان هم می‌توانند تاثیر مثبت داشته باشند.

درمان افسردگی با تغذیه

برای اینکه افسرده نشویم، چی بخوریم؟

آجیل، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها می‌توانند ریسک افسردگی را کاهش دهند. نقش محافظت‌کنندگی این مواد غذایی به ویژگی‌های تغذیه‌ای‌ آن‎ها برمی‎گردد؛ یعنی، بعد از تغییر رژیم غذایی شرکت‌کنندگان در این تحقیق، طولی نکشید که  متوجه شدند شاد تر و سرحال تر شده اند.

افسردگی و اثر آن بر اشتها:

یکی از نکات مهم دیگری که باید در ارتباط با افسردگی و رژیم غذایی خود بدانید، افزایش و یا کاهش اشتهااست؛ موضوعی که البته در افراد مختلف اثرات متفاوتی می‌تواند داشته باشد.

شاید این جمله را از برخی افراد شنیده باشید که می‌گویند وقتی افسرده می‌شوند، اشتهایشان زیاد می‌شود یا برعکس اشتهایشان کاهش پیدا می‌کند. این موضوع از سوی کارشناسان علمی پزشکی تایید شده است که افسردگی، روی تغذیه افراد اثر می‌گذارد؛ بنابراین پزشکان به افراد توصیه می‌کنند که وقتی دچار افسردگی می‌شوند، به تغذیه خود بیشتر توجه کنند، وعده‌های غذایی منظمی داشته باشند و حتی اگر احساس گرسنگی نمی‌کنند، سعی کنند چیزی مثل میوه بخورند.

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت روان ازصفحه سلامتی  مجله دلتا بازدید کنید.

۱۱ دیدگاه

  1. میرعبدالباقی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۵:۰۹ ب٫ظ

    واقعا دنیای خوردنی ها و خواص انها بسیار پیچیده و جالبه

    پاسخ

  2. دانشی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۵ ق٫ظ

    افسردگی

    پاسخ

  3. رضوی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۲:۵۱ ب٫ظ

    خیلی آموزنده بود

    پاسخ

  4. ثابتی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۰ ب٫ظ

    با سلام و خسته نباشید.ممنون از شما بخاطر درج مطالبتون

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۶:۵۴ ب٫ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

  5. دانش

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۱۲ ق٫ظ

    مصلب بسیار مفید است

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۱۰ ق٫ظ

    بسیار خوب وعالی بود

    پاسخ

  7. هایک

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۸:۵۷ ق٫ظ

    خیلی خوب بود

    پاسخ

  8. هاتف

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۸:۵۳ ق٫ظ

    ورزش یکی از راههای درمان و جلوگیری از افسردگی است

    پاسخ

  9. آقازاده

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۸:۵۱ ق٫ظ

    عالی واقعا میوه ها معجزه میکنن

    پاسخ

  10. سلیمی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۸:۴۷ ق٫ظ

    آخه گوشت که نمیشه نخورد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…