کدام دسته از کارمندان موفق‌ترند، چاپلوس‌ها یا متخصص‌ها؟

۸
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کارمندان رده بالا در هر سازمان، اصولی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند که صرف نظر از ماموریت، محصول و خدمات ارائه شده توسط آن مجموعه، در هر سازمانی آن اصول را رعایت می‌کنند. اما اینکه مبنای این اصول چاپلوسی برای مدیر یا ارائه توانمندی و تخصص در خدمت سازمان باشد وابستگی مستقیم به دیدگاه کارمند نسبت به اهداف خود و بازه زمانی مدنظر وی برای همکاری با آن مجموعه دارد.
کارمند خوب

متخصصان علم مدیریت جمله معروفی در کلاس‌هایشان دارند که می‌گوید: ” فرمانده خوب کسی است که سرباز خوبی باشد”. کارمند خوب در هر سازمان صرف نظر از ماموریت آن شرکت و درجه سازمانی شخصی، دارای ویژگی‌هایی هستند که باعث می‌شود نسبت به دیگر کارمندان مورد توجه قرار بگیرند و نهایتا به مدیران موفقی تبدیل شوند

اگرچه در کوتاه‌مدت افراد با استفاده از روابط و برخی رفتارهای غیر حرفه‌ای جایگاه و رتبه بالایی در بعضی سازمان‌ها را تصاحب می‌کنند اما به تجربه ثابت شده است که در بلند مدت افراد کار بلد جایگاه خود را با اتکا به تخصص و حرفه‌ای گری به دست خواهند آورد. به نظر می‌رسد که انجام این کارها در سازمان به شما کمک خواهد کرد تا با تبدیل شدن به یک کارمند خوب پله‌های ترقی را عادلانه و با شایستگی طی کنید.

اولویت‌های شرکت و رئیس خود را مدنظر قرار دهید

در مرحله اول کار، شما بایستی همواره از اولویت‌های رئیس و شرکت خود مطلع باشید و آن‌ها را در صدر برنامه‌های خود قرار دهید، البته ممکن است که این اولویت‌ها با اولویت‌های مد نظر شما متفاوت باشد ولی در کل بایستی اولویت‌های شرکت را جایگزین اولویت‌های مدنظر خود کنید تا فضای کلی سازمان را درک کنید.

البته نکته  مهمی که در این زمینه لازم است بدانید این است که باید به صورت دوره‌ای با مافوقتان در این زمینه‌ها صحبت کنید و تا جای ممکن به او این تفکر ذهنی را القا کنید که نگرانی شما هم همان اولویت‌های رئیس است، با انجام چنین ترفندهایی به تغییر رفتار رئیستان نسبت به خود در اندک زمانی پی خواهیدبرد، ضمن اینکه در گذر زمان می‌توانید تاثیر کارشناسی خود را بر اهداف سازمان بگذارید.

کارمند موفق

به خود و دیگران احترام بگذارید

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که برای موفقیت و جلب نظر رئیس سازمان باید به اصطلاح چاپلوسی رئیس خود را بکنند و یا کلاً مطیع محض او باشند، درست است که این رفتار برای مدتی ممکن است روی بعضی‌ها تأثیر بگذارد و باعث جلب توجه آن‌ها شود ولی واقعیت این است که این موارد نیز منجر به احترام رئیس و همکارانتان به شما نمی‌شود و در کل باعث ایجاد نوعی نفرت بین همکاران شما نسبت به شما می‌گردد.

لذا توصیه روان‌پزشکان و مشاوران دراین‌باره احترام متقابل است که شخص می‌تواند با احترام گذاشتن به خود و همکاران و رئیس خود  احترام متقابل آن‌ها را به دست آورد.

مشکلاتتان را قبل از اینکه به شما بگویند خود حل کنید

هیچ کس کامل نیست و  رئیستان هم این را می‌داند،  اگر شما بتوانید با روش‌هایی ایرادات کاری خود را پیدا کنید و آن‌ها را تا جای امکان برطرف کنید، بسیاری از مشکلات شما حل خواهد شد علاوه بر آن نیز از نظر رئیستان  شما یک کارمند خوب و پیگیر قلمداد می‌شوید که این همان موضوعی است که ما تماماً به دنبال آن هستیم.

می‌توانید در صورت بروز اشتباهی از جانب شما آن اشتباه را گوشه‌ای یادداشت کنید و به صورت روزانه آن نوشته‌ها را مرور کنید تا در طول روز پیش رو دیگر آن‌ها را تکرار نکنید.

حال یکی از روش‌های برطرف کردن ایراداتتان قبل از این که از جانب مافوقتان هشدار بگیرید این است که راهکار و یا به اصطلاح ریزه‌کاری‌های کار را از همکارانتان بپرسید و آن‌ها را مورد نظر قرار دهید و یا اینکه دفترچه‌ای تهیه کنید و دستورالعمل‌های مورد نظر را در آن قرار دهید و مطابق آن آیین‌نامه‌ها عمل کنید.

کارمند چاپلوس

پاسخ‌های صادقانه‌ای بدهید

بسیاری از افراد هنگام پاسخگویی در زمینه کاری یا دادن گزارش کار به مافوق خود صداقت را لحاظ نمی‌کنند و از کلمات و جملات مبالغه‌آمیز و حتی دروغ استفاده می‌کنند و گاهی نیز بخشی از واقعیت را به صورت خودجوش سانسور می‌کنند که این‌ها همگی به هدف مورد نظر ما لطمات جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند هر چند که ممکن است به ظاهر این‌گونه نباشد.

همیشه یادتان باشد که بزرگ‌ترین سرمایه شما اعتماد رئیستان به شما است و یادتان باشد که گفتن واقعیات هر چند تلخ است اما اعتماد رئیستان را به خود جلب می‌کند.

بایستی همیشه صداقت در کار را سر لوحه خود قرار دهید و تا جای امکان واقعیت را هر چند تلخ بیان کنید، همیشه یادتان باشد که در صورت آشکار شدنِ مبالغه‌آمیز بودن گزارش شما و یا حتی ناقص بودن گزارش شما اعتماد رئیستان را از دست خواهید داد.

این مطالب برای شما مفید است

زبان بدن ، سرِ سبز می‌دهد برباد!

میلیونرهای خودساخته این کارها را متفاوت انجام می‌دهند

۸ کلمه کاربردی برای موفقیت در مذاکره

۵ کارآفرین میلیونر که فقط ۱۵ سال دارند

برای دیدین مطالب مرتبط صفحه گوناگون مجله دلتا را ببینید.

۸ دیدگاه

  1. علی فرجی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۸ ب٫ظ

    نکات ارزنده و کاربردی در این یادداشت وجود داشت ،بکارگیری این موارد میتواند در روند کار تاثیر گذار باشد.

    پاسخ

  2. سیامک مودت

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۴۵ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  3. نمازی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۲۵ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  4. زارع

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۱ ب٫ظ

    خیلی خیلی مفید بود

    پاسخ

  5. الهی

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۵:۴۰ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  6. ابراهیمی

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۴:۱۱ ب٫ظ

    مطلب مفید وقابل توجه ای بود

    پاسخ

  7. هایک

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۳:۳۴ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  8. آژن

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۳:۱۶ ب٫ظ

    موافق هستم ممنون از مطالب ارزنده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…