۵ عبارت خطرناک که باعث می‌شود اخراج شوید

۸
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دشمنی‌ها با سوء تفاهم ایجاد می‌شود و سوء تفاهم با عدم تعامل صحیح و استفاده از واژه‌های نادرست پیش می‌آید. اگر کارتان و سازمانی را که در آن مشغولید دوست دارید و نمی‌خواهید اخراج شوید این پنج عبارت را جور دیگری بیان کنید.
نحوه برخورد با رئیس

نحوه‌ برخورد با رئیس تان بسیار با اهمیت است. گاهی یک عبارت ساده، مقدمه‌ای برای سوءتفاهم و اختلاف ایجاد می‌کند و در نهایت ممکن است باعث برکناری از یک شغل خوب شود. در این مقاله با مفهوم عباراتی آشنا خواهید شد که بکار بردن آن نحوه‌ برخورد با رئیس تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بیان آن‌ها با ادبیات متفاوتی می‌تواند این رابطه را از شکل منفی به مثبت‌ تغییر دهد.

۱. حقوق من باید افزایش پیدا کند؛ چون باید خانه‌ام را تعمیر کنم

شما می‌توانید و باید در مورد افزایش حقوق خود با رئیس‌تان صحبت کنید، البته در شرایطی که این درخواست شما به دنبال موفقیت‌ها و دستاوردهای ارزشمندی در زمینه‌ی کار باشد. مشکلات و نیازهای شخصی شما ربطی به فرایندهای شغلی ندارد و باعث نمی‌شود که به خاطر آنها از کارفرما درخواست افزایش حقوق کنید.

مهم نیست که چقدر ممکن است بی‌ادبانه به نظر برسد، ولی در نهایت رئیس شما به هیچ عنوان به مسائل و مشکلات شخصی‌تان اهمیت نمی‌دهد.

البته در شرایط بسیار دشوار می‌توانید درخواست مساعده کنید، ولی در سایر موارد بهتر است که ثابت کنید، لیاقت افزایش حقوق را دارید؛ به‌جای‌اینکه برای دریافت پول بیشتر، ترحم رئیس را برانگیزید.

بهترین عبارت برای درخواست افزایش حقوق، می‌تواند جمله‌ای شبیه این باشد: «در شش ماه گذشته، بهره‌وری من سه برابر شده است و فکر می‌کنم این تلاش مضاعف، نیازمند افزایش حقوق است.»

رفتار در شرکت

۲. تقصیر همکارم بود

توانایی پذیرش اشتباهات بدون توجیه‌کردن و مقصردانستن دیگران، یکی از نشانه‌های بلوغ فکری در افراد است. چنین کارمندی شایسته‌ی اعتماد و احترام است؛ حتی اگر گاهی اوقات اشتباهاتی مرتکب شود.

اگر به شما در مورد اشتباهی تذکر داده شد، بهترین عبارت می‌تواند این جمله باشد:«بله حق باشمااست. باید به این نکته توجه می‌کردم. از الان به بعد تلاش و دقتم را بیشتر می‌کنم. به‌هرحال شاید از روش دیگری بتوان این مشکل را حل کرد.»

حتی اگر اشتباه از دیگران باشد، روش‌های بسیاری وجود دارد که این نکته را به کارفرما اعلام کنید، بدون اینکه این مسئله شخصی شود که نتیجه‌ی نهایی به ذکر این نکته بستگی داشته باشد.  در مجموع، غیبت‌کردن و بدگویی از دیگران، رفتاری مضموم و ناپسند است؛ مگر اینکه شرایط خاصی به وجود آمده باشد.

۳. همیشه این کار را به همین شکل انجام می‌دادیم

فرقی نمی‌کند که در مورد تصمیمات رئیس سابق‌ یا در مورد عادات فردی خود حرف بزنید . این عبارت را اگر به این شکل استفاده کنید معانی مختلفی دارد که تقریبا برابر است با این جمله که «رئیس سابقم این کار را بهتر انجام می‌داد» یا برای مثال به همسرتان بگویید «آشپزی مادرم خیلی بهتر است.»

برای اینکه نظر مخالف خود را در مورد یک رویکرد بیان کنید، می‌توانید از چنین عبارتی استفاده کنید: «روشی که شما پیشنهاد می‌کنید، غیرمعمول است. این کار ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.»

برخورد با رئیس

هیچ‌کس این مقایسه‌ها را دوست ندارد. در واقع نوعی تنبلی و عدم تمایل به تغییر، در پس این عبارات وجود دارد. دنیای مدرن، به سرعت درحال رشد و توسعه است و افرادی که تفکر انعطاف‌پذیر دارند، نسبت به افرادی که به سختی محافظه‌کاری می‌کنند، گرانبهاتر‌ند.

۴. این کار چه نفعی برای من دارد؟

شما برای کاری که انجام می‌دهید باید دستمزد بگیرید، ولی درخواست پاداش برای انجام وظایف کوچک ،کار شایسته‌ای نیست، وقتی می‌توانید آن را رایگان انجام دهید و برای موفقیت شرکت تلاش کنید. اما در این مورد بسیار مراقب باشید. اگر همیشه برای کمک‌رساندن به بقیه پیش‌قدم باشید، این احتمال وجود دارد که از مهربانی شما سوء استفاده شود. منظور از کمک به دیگران، کمک‌هایی در حد اصلاح یک گزارش یا کمک به یک همکار جدید است، نه اینکه مجبور باشید تعطیلات خود را صرف این کار کنید. در پاسخ به درخواست کمک‌های کوچک، فقط می‌توانید با یک بله‌ی ساده، موافقت خود را اعلام کنید.

نحوه برخورد با همکار

۵. این مشکل من نیست

قرارداشتن در یک تیم به معنی حضور در یک کشتی است. هر مشکلی که امروز مستقیما” با شما ارتباطی نداشته باشد، به مرور زمان بزرگتر می‌شود و شرکت محل کارتان را با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌کند که فردا، روی شغل شما تأثیر می‌گذارد.

اگر می‌دانید که مشکل چطور حل می‎شود، راه حل آن را ارائه کنید. حتی اگر با راه حل شما، این مشکل حل نشود، حداقل اشتیاق خود را برای حل مشکلات شرکت نشان داده‌اید.

در چنین شرایطی می‌توانید از این عبارت استفاده کنید: «من تخصصی در این زمینه ندارم، ولی شاید این راه‌حل بتواند مشکل را حل کند.»

دفعات بعد، رئیس روی شما و راه‌حل‌هایتان حساب ویژه‌ای باز می‌کند و از شما توصیه می‌خواهد که این نکته، برای یک کارمند بسیار ارزشمند خواهد بود.

این مطالب برای شما مفید است

زبان بدن ، سرِ سبز می‌دهد برباد!

میلیونرهای خودساخته این کارها را متفاوت انجام می‌دهند

۸ کلمه کاربردی برای موفقیت در مذاکره

۵ کارآفرین میلیونر که فقط ۱۵ سال دارند

برای دیدین مطالب مرتبط صفحه گوناگون مجله دلتا را ببینید.

۸ دیدگاه

  1. بهمن

    ۳۰ تیر ۱۳۹۸ در ۸:۰۰ ب٫ظ

    جالب بود ممنون

    پاسخ

  2. صحرایی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۸:۰۶ ق٫ظ

    عالی بود ممنون

    پاسخ

  3. برزین

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۴:۵۵ ب٫ظ

    قطعا بد نیست که گاهی خودمان را به جای مدیران قرار دهیم و از منظر آنها به مشکلات نگاه کنیم.

    پاسخ

  4. ثابتی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۴:۰۷ ب٫ظ

    تشکر از راهنماییهاتون .سپاسگزارم

    پاسخ

  5. هاتف

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۲:۴۳ ب٫ظ

    بسیار خوب ممنون

    پاسخ

  6. الهی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۲:۴۰ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  7. علي حنيفه پور

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۲:۳۳ ب٫ظ

    مفید بود، ممنون

    پاسخ

  8. ماکان

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۲:۱۳ ب٫ظ

    بسیار مفید بود.ممنون از دلتا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…