بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه دنیای اقتصاد- پاتک خریداران به بازار نوسازها

سهم آپارتمان‌های زیر ۵ سال ساخت از معاملات املاک در تهران، تحت‌ تاثیر تحولات بخش عرضه، از ۵۳ درصد در سال گذشته به ۴۷ درصد در پاییز امسال تنزل پیدا کرد.

مهم‌ترین عامل در کاهش وزن معاملاتی آپارتمان‌های پیشرو،‌ به محاسبات غلط این گروه از فروشنده‌‌‌ها برمی‌گردد که باعث افزایش نامتعارف «قیمت پیشنهادی» و واکنش منفی خریداران شده است.

روزنامه همشهری – معاملات مسکن در آذرماه ۱۷ درصد افزایش یافت

معاملات مسکن در ۱۶ روز آذرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

براساس آمار خام معاملات، از یکم تا شانزدهم آذرماه سال جاری ۵۵۴۶ مورد خرید و فروش مسکن در شهر تهران به ثبت رسیده که نسبت به همین زمان در سال گذشته حدود ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بازار مسکن شهر تهران در مسیر پیش رونق و افزایش نسبی معاملات قرار دارد. به دنبال کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد، افزایش ورود خانه اولی های مجهز به تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی، نزدیک شدن قیمت مسکن به کف و بالا رفتن نسبی جذابیت بازار مسکن، در هشت ماهه سال جاری معاملات مسکن شهر تهران ۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

این در حالی است که از ابتدای پاییز این رقم بالاتر از میانگین هشت ماهه قرار دارد.

در مهرماه امسال خرید و فروش مسکن ۳۴ درصد و در آبان ماه ۱۰.۹ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت. تا روز ۱۶ آذرماه نیز تعداد معاملات افزایش ۱۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد

روزنامه جهان اقتصاد – کارشناسان از ثبات بازار مسکن تا پایان سال می گویند

برخی کارشناسان پیش بینی کرده بودند عواملی همچون ورود خانه اولی ها به بازار مسکن با تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی، کاهش تورم بخش مسکن نسبت به تورم عمومی در چند سال اخیر، افت نرخ سود بانکی و… به رشد قیمت در نیمه دوم سال منجر می شود؛ اما با گذشت سه ماه از نیمه دوم سال، روند معاملات تغییر چندانی نکرده و قیمت ها متناسب با نرخ تورم و با اندکی افزایش همراه شده است.

در همین زمینه، رییس اتحادیه املاک تاکید کرد با گذشت حدود سه ماه از نیمه دوم سال، رونق اندکی در بازار مسکن وجود دارد و قیمت مسکن در سه ماه پایانی سال نیز متناسب با نرخ تورم خواهد بود.

مصطفی قلی خسروی افزود: نسبت به ماه های محرم و صفر معاملات مقداری خود را نشان داده؛ اما به معنای رشد قیمت مسکن در نیمه دوم سال نیست؛ زیرا هر سال، خرید و فروش مسکن در این ۲ ماه با کاهش همراه می شود و بعد از آن، بهبود نسبی پیدا می کند.

قلی خسروی تاکید کرد: بهبود نسبی وضع بازار تا پایان سال ادامه می یابد؛ اما بیش از این مقدار شاهد رشد نخواهیم بود.

وی ادامه داد: در این مدت با افزایش خرید و فروش مسکن زمینه برای رشد قیمت ها فراهم می شود، البته دولت قصد دارد تسهیلات بیشتری برای خریداران و سازندگان مسکن درنظر بگیرد تا شاهد رشد معاملات مسکن باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…