سفته چه کاربردهایی دارد؟

۲
9
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر قرار است سفته به نام شما صادر شود یا اینکه با ظهرنویسی به شما انتقال یابد، می‌توانید برای اطمینان بیشتر از پرداخت وجه آن، ضامن بخواهید. بنابراین ضامن سفته هم باید آن را ظهرنویسی و امضا کند.
56264477 440480106721829 8482410404026933003 n سفته چه کاربردهایی دارد؟

در این نوشته به کاربردهای سفته و تعریف برخی از اصطلاحاتی که در دو سند تجاری چک و سفته مشترک هستند، می‎پردازیم. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

کاربردهای سفته

سفته یکی از اسناد تجاری است که حتما باید در نوشتن آن دقت بسیاری داشته باشید. زیرا در غیر این ‎صورت می‎تواند برای شما مشکلات فراوانی ایجاد کند. این سند بهادار معمولا در موارد زیر مورد استفاده قرار می‎گیرد.

۱. پرداخت وجه

۲. کسب اعتبار

۳. برای تضمین اجرای تعهدات (در بازار ایران شایع‎ترین کاربرد سفته مورد سوم است.)

در مواردی بانک‌ها هنگام پرداخت وام از وام‌گیرنده به میزان مبلغ وام، سفته دریافت می‌کنند. همچنین سفته، در معاملات بازرگانی نیز کاربرد دارد. به این شکل که بدهکار با دادن سفته به طلبکار متعهد می‌شود که مبلغ معینی را در مهلت تعیین شده به او پرداخت کند. در موارد بسیاری نیز یکی از مدارکی که در زمان استخدام از افراد دریافت می‎شود، مبلغ سفته به درخواست کارفرما تعیین و معمولا بابت حسن انجام کار دریافت می‎شود.

اصطلاحات مشترک چک و سفته

چک و سفته به دلیل اینکه هر دو سند تجاری محسوب می‎شوند و همچنین گاهی کاربردهای سفته و چک مشترک است، بنابراین دارای اصطلاحاتی کاربردی یکسانی نیز هستند. در ادامه برخی از این واژه ها بررسی می‎کنیم.

کاربردهای سفته

ظهر نویسی یا پشت نویسی

ظهرنویسی یعنی دارنده سفته مطالبی را که در برگیرنده هدف او از دریافت یا انتقال سفته است، در پشت آن نوشته و زیر این آن را امضا می‎کند.

به طور مثال طلبکار می‌تواند سفته را تا موعد سررسید نزد خود نگه دارد یا اینکه در صورت نیاز به پول آن، طلبش را در برابر دریافت مبلغی کمتر به یک شخص دیگر انتقال دهد. بنابراین، برای انتقال سفته به دیگری، آن را پشت‌نویسی (ظهرنویسی) می‌کنند.

ضمانت

اگر قرار است سفته به نام شما صادر شود یا اینکه با ظهرنویسی به شما انتقال یابد، می‌توانید برای اطمینان بیشتر از پرداخت وجه آن، ضامن بخواهید. بنابراین ضامن سفته هم باید آن را ظهرنویسی و امضا کند.

ضمانت سفته برای دارنده این امتیاز را دارد که موقع وصول مبلغ می‌تواند علاوه بر امضاکننده اصلی، به ضامن هم مراجعه کند. این حق برای تمام امضاکنندگان بعدی سفته هم وجود خواهد داشت. در صورتی که برای وصول مبلغ به ضامن مراجعه و او مبلغ را بپردازد، این شخص می‌تواند برای دریافت مبلغ ذکر شده به امضاکنندگان قبلی مراجعه کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با کاربرد چک یا سفته حسن انجام کار “چک یا سفته ضمانت استخدام” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. اریک

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۷ ق٫ظ

    لطفا راجب وصول آن هم توضیح دهید

    پاسخ

  2. میرعبدالباقی

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۴۴ ق٫ظ

    ایا در سفته میشود مورد ضمانت یا مبلغ یا تاریخ تعهد را ذکر کرد ؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …