معاینه فنی خودرو،بایدها ونبایدها!+(ویدئو)

۸
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معاینه فنی خودرو درایران از سالهایی دور و از زمانی که چهرۀ شهرهای بزرگ از دود و آلودگی سیاه و کبود شده بود، به صحنه آمد.اما مشکلاتی در معاینه فنی خودرو وجود دارد،که دقیق و به‎روز نبودن تجهیزات معاینه فنی ازجملۀ آنهاست.
139109110000364 معاینه فنی خودرو،بایدها ونبایدها!+(ویدئو)

تهران شهری با چندین میلیون خودرو، که همه روزه شاهد دود و ترافیک و آلودگی های صوتی و بیولوژیک است .مسئولان این شهر در ایام مختلف سال با توجه به رشد شاخص آلودگی در مراکز پایش کیفیت هوای تهران و نمایش آن در تابلوهای هشدار شهری، به تکاپو می‎افتند و برنامه‎هایی را برای مقابله با وضعیت اضطراری ایجاد شده اعلام می کنند که، معاینه فنی خودروها از جملۀ آنهااست.

معاینه فنی خودرو

تصمیماتی که مدیران شهری می‎گیرند، با ایجاد محدودیت ترافیکی از درب خانه ها شروع شده، و با فشارهای قانونیِ بیشتر بر راکبان و صاحبان وسایل نقلیه چهارچرخ و دوچرخ برای انجام معاینه فنی خودرو ادامه می یابد. این امر از بالا تا پایین شهر را به جنب وجوش می اندازد تا فکری برای حل این معضل بکنند.

در این میان بعضی‎ها خودرویِ دومی را با پلاک متفاوت زوج یا فرد تهیه و برخی نیز اتومبیل قدیمی شان را با مدل بالاترش عوض می‎کنند، در هر حال همه باید یک مرحله مهم را در استفاده از خودرویِ شان در نظر داشته باشند و آن هم چیزی نیست جز، عبور از سد “معاینه فنی خودرو” .

معاینه فنی خودرو

 پیشینه معاینه فنی خودرو

معاینه فنی خودرو در ایران از سالهایی دور و از زمانی که چهرۀ شهرهای بزرگ از دود و آلودگی سیاه و کبود شده بود، به صحنه آمد. حضور این مراکز در گوشه وکنار شهرها در اوایل چندان به رسمیت شناخته نمی شد ولی، کم‎کم با افزایش آلودگی و به شماره افتادن نفس شهرها  قوانین جدیدِ رانندگی به کمک مسئولان آمد، تا مردم را به سوی این جایگاه‎ها بیشتر هدایت کنند.

معاینه فنی خودرو

همانطور که می‎دانیم رجوع خودروها به مراکز معاینه فنی در ایام مختلف سال، برای تست و دریافت مجوز سلامت فنیِ ماشین های سواری  و وانت، موجب ایجاد صف های طولانی شده و چشم سودجویان وجاعلین را نیز به این بخش معطوف کرده است.

اما مشکلاتی که در مورد دریافت معاینه فنی خودرو وجود داشته کمابیش همچنان ادامه دارد، که دقیق و به‎روز نبودن امکانات و تجهیزات معاینه فنی از جملۀ آنهااست ، به دلیل آنکه هنوز هم می بینیم، خودروهای آلاینده ای را که برچسب معاینه فنی را هم پشت شیشه خود دارند.

این امر درباره تعداد زیادی از کامیون های قدیمی واتوبوس های شهری و بین شهری در ناوگان حمل ونقل عمومی هم صادق است ،که البته در باره بخش زیادی از آن ارگان های عمومی و دولتی مسئولند.

معاینه فنی خودرو

چه باید کرد؟

اطلاعات رسیده در رسانه‎های دیداری و شنیداری گویای آن است که، مدیران پیشرو در سایر کشورها به سرعت به سوی حذف اتومبیل های بنزینی و حتی گاز سوز از چرخۀ حمل و نقل عمومی و خصوصی و نیز جایگزین کردن آن ها با انواع برقی و هیبریدی قدم برمی‎دارند و به موازات آن هم به نوسازی مراکز معاینه فنی  خودرو و تجهیز آن به پیشرفته ترین امکاناتِ معاینه فنی همت گمارده‎اند؛ پس انتظار می‎رود تا مدیران باسواد و باتجربه در امور حمل و نقلِ شهری کشورمان هم به سرعت از این فناوری های نوین استفاده کنند.

صد البته تصمیم گیران عالی شهری می‎توانند ،با نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی و خصوصی ،و جایگزین کردن آن با جدیدترین موتورهای روز دنیا و نیز از رده خارج کردن اتومبیل های نو و کهنه‎ای که همچنان از فناورهای چهل،پنجاه و حتی هفتاد سال پیش استفاده می‎کنند، بودجه های مناسبی را در خدمت پاک سازی هوای شهرها و مردم ساکن آن قرار داده، دعای خیر پیر وجوانِ سوار و پیاده در کوچه وخیابان را نصیب خود کنند.

در باره پیشرفته ترین امکانات معاینه فنی خودرو که با ترکیب فناوری ایکس ری و نمایش سه بعدی قطعات فنی خودرو ،کاری بس زیبا را به نمایش گذاشته، ویدئویی تهیه کرده‎ایم که شما را در ادامه به دیدن آن دعوت می کنیم .

۸ دیدگاه

  1. مودت

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱:۵۴ ب٫ظ

    والا چی بگم اتو برقی تو ایران خیلی گرونه

    پاسخ

  2. زارع

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۸:۲۴ ق٫ظ

    طرح جالبی است

    پاسخ

  3. برزين

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۸ ب٫ظ

    تولید خودرو های با کیفیت و کم مصرف و همچنین سرمایه گذاری و حمایت از تولید خودروهای الکتریکی و هایبرد قطعا یکی از راه های کمک خواهد بود.

    پاسخ

  4. الهی

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۷:۲۵ ب٫ظ

    جالب

    پاسخ

  5. دانش

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۷:۱۸ ب٫ظ

    بسیار عالی بود

    پاسخ

  6. ابراهیمی

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۶:۵۹ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  7. فروتن

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۵:۳۵ ب٫ظ

    با سلام
    بسیار آموزنده و کاربردی

    پاسخ

  8. هایک

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۵:۱۸ ب٫ظ

    خیلی خوبه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…