باکلاس‌ترین خیابان “طهران”

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اولین طرح ترافیک تهران، در خیابان ناصرخسرو انجام شد. به موجب آن کلیه قاطرها، اسب‌ها و الاغ‌ها و دیگر چهارپایان، حق عبور از ناصرخسرو را نداشتند.
خیابان ناصرخسروی تهران

خیابان ناصرخسروی تهران ، همانی که تا اسمش را می‌شنویم یاد داروهای قاچاق می‌اُفتیم، روزگاری باکلاس‌ترین خیابان تهران بود.

اعیان و اشراف دوره قاجار، در این خیابان تفریح می‌کردند. روزگاری خیابان ناصرخسرو تهران پر بود از خانم‌های پیچه‌پوش و آقایان گیوه به پای باکلاس و پولدار. این خیابان جایی بین میدان توپخانه و بازار بزرگ تهران قرار دارد. خیابان ناصرخسرو به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد. برای همین اسمش را از پادشاه معروف قاجاری به ارث برده است.

اتفاقات تاریخی زیادی در این خیابان افتاده است. خیابان ناصری امروزه سنگفرش شده است. این خیابان یکی از پیاده‌راه‌های جذاب تهران است. با قدم زدن در آن می‌شود به حال و هوای روزهایی رفت که تهران “طهران” بود.

خیابان ناصرخسرو تهران

طرح زوج و فرد برای قاطرهای باربر

از طرح ترافیک خسته شده‌اید؟ از اینکه مدام محدوده زوج و فرد را چک کنید کلافه‌اید؟ نگران نباشید. این مشکلِ تازه‌ای نیست. حتی قاجارها نیز با آن دست به گریبان بودند. اولین طرح ترافیک تهران، در خیابان ناصرخسرو انجام شد. به موجب آن کلیه قاطرها، اسب‌ها و الاغ‌ها و دیگر چهارپایان، حق عبور از ناصرخسرو را نداشتند. احتمالا چهارپاداران قاجاری، چهارپای زبان بسته را جایی اطراف خیابان ناصری پارک می‌کردند. سپس با پای پیاده وارد خیابان می‌شدند.

خیابانی پر از خاطره

خیابان ناصرخسروی تهران دقیقا پشت مجموعه سلطنتی کاخ گلستان قرار دارد. کاخ گلستان در زمان قاجار مهم‌ترین ساختمان تهران بود. مملکت‌داری درون این کاخ انجام می‌شد. دارالفنون، مادر دانشگاه‌های ایران در این خیابان قرار دارد. دارالفنون اولین دانشگاه ایران مدرن به شمار می‌رود. اگر در خیابان ناصرخسرو قدم بزنید، سردر طاقی شکل‌اش را با کاشی‌کاری‌های آبی می‌بینید.

کوچه مروی یکی دیگر از جاهای خاطره انگیز خیابان ناصری است. کوچه مروی به فلافل‌ها و سمبوسه‌هایش معروف است. بازارچه لوازم بهداشتی و آرایشی خوبی هم دارد.

دارالفنون در خیابان ناصرخسروی تهران

ناصرخسرو، خیابان اولین‌ها

خیابان ناصرخسروی تهران پر از اولین‌ها است. اولین داروخانه مدرن ایران در این خیابان ساخته شد. داروخانه را یکی از معلم‌های اتریشی دارالفنون ساخت. تا پیش از آن چند عطاری بزرگ در خیابان ناصرخسرو قرار داشتند. آنها با کمک گیاهان و طب سنتی به مردم خدمات درمانی می‌دادند. اولین چاپخانه تهران نیز در خیابان ناصرخسرو ساخته شد. اولین کتابفروشی تهران نیز در ناصرخسرو افتتاح شد.

از همه مهمتر، بلندترین ساختمان تهران قاجاری، در ناصرخسرو قرار دارد. شمس العماره روزگاری بلندترین ساختمان تهران بود. این بنا با ساعت و کلاه فرنگی‌اش معروف است. شمس العماره بخشی از مجموعه کاخ سلطنتی گلستان به شمار می‌رود. شمس العماره، “خورشید عمارت”های طهران قدیم، به خیابان ناصرخسرو چسبیده است. شمس العماره دقیقا روبه‌روی کوچه مروی قرار دارد. می‌توانید روی نیمکت‌های کوچه مروی بنشینید. ساندویچ فلافل نوش جان کنید. همزمان به شمس العماره، ساعت و کلاه فرنگی‌اش خیره شوید.

پیام آوران شوربختی

تهرانی‌های زمان قاجار اعتقادات عجیبی داشتند. اگر جغدها بر فراز شمس العماره پرواز می‌کردند، بدشگونی در راه بود. اگر جغدها هوهو می‌کردند، دیگر ردخور نداشت که اتفاق بدی قرار است بی‌افتد. آنها جغدها را پیام آوران شوربختی می‌نامیدند. اما شما نگران این پیام آوران شوربختی نباشید. آنها سالهاست از تهران کوچ کرده‌اند. شهر و خیابان ناصری در امن و امان است.

شاید خواندن این مطالب را نیز دوست داشته باشید:

شبهای تعطیل، خداحافظ

روستای کندوان، بازمانده فوران آتشفشانها

دریاچه‌ای پر از آب توت فرنگی

ایران ونیز دارد

برای خواندن یک دنیا مطلب گردشگری در مجله دلتا با ما همراه شوید.

۴ دیدگاه

  1. نمازی

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۵ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  2. آسا

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۷:۰۱ ب٫ظ

    تهران قدیم زیبا

    پاسخ

  3. سیامک مودت

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۲:۵۷ ب٫ظ

    روزی روزگاری

    پاسخ

  4. برزين

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۲:۵۶ ب٫ظ

    تاریخ ،مخصوصا تاریخهای ملموس و معاصر بسیار جالب هستند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…