او مریم میرزاخانی است

۴
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سال گذشته به پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان (IMU) روز تولد مریم میرزاخانی ، ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت) را روز زنان در ریاضیات در جهان نام‌گذاری کرد.
مریم میرزاخانی

امروز (۲۲ اردیبهشت) سالروز تولد ریاضیدان فقید “مریم میرزاخانی” است که در جهان روز “زنان در ریاضیات” نام گرفته است. مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان ایرانی و نخستین زنی که موفق به دریافت مدال فیلدز اتحادیه جهانی ریاضیات (IMU) در سال ۲۰۱۴ شده بود، ۴۲ سال پیش در چنین روزی به دنیا آمد و در سن ۴۰ سالگی پس از ۴ سال مبارزه‌ با بیماری سرطان، از دنیا رفت؛ اما نام او در تاریخ ریاضیات جاودانه شد.

به گزارش  مجله دلتا به نقل از ایسنا، روز “زنان در ریاضیات” امسال (سال ۲۰۱۹ میلادی) برای نخستین بار در جهان و همزمان با سالروز تولد مریم میرزاخانی (۱۲ می مقارن با ۲۲ اردیبهشت) گرامی داشته می‌شود.

در سایت اینترنتی مربوط به این روز، در خصوص انتخاب روز زنان در ریاضیات، آمده است: ” ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) فرصت شادی‌بخشی برای جامعه ریاضی است تا زنان ریاضیدان را گرامی بدارد. این گرامیداشت هرساله در سراسر جهان برگزار می‌شود. هدف از نام‌گذاری روز زنان در ریاضیات، الهام‌بخشی به زنان سراسر جهان برای گرامیداشت دستاوردهای آن‌ها در ریاضی است تا بدین وسیله بتواند زمینه‌ای را برای ایجاد فضای کاری مناسب، لذت‌بخش و همگانی فراهم کند. “

میرزاخانی: آدمی نیستم که به آسانی تسلیم شوم

بدون شک شخصیت مریم میرزاخانی برای بسیاری از انسان‌ها الهام‌بخش است؛ البته الهام‌بخشی او نه از جهت “پشت سر گذاشتن پله‌های موفقیت”، بلکه بیشتر از شخصیت او ناشی می‌شود.

جملات مریم میرزاخانی

جملات زیادی از او در سخنرانی‌ها هنگام دریافت جوایز یا در مصاحبه‌ها نقل شده، با این مضمون که “ریاضیات زیبایی خودش را به شاگردان صبورش نشان می‌دهد” یا عبارت “ذوق کشف و لذت فهمیدن چیزی جدید”، “احساس ایستادن بالای یک بلندی و رسیدن به دیدی شفاف و واضح” که تشبیهات او از لحظات کشف و شهود در حل مسائل ریاضی هستند.

میرزاخانی در مصاحبه‌ای با مجله “کوانتا” گفته است: “فکر می‌کنم اگر می‌دانستیم امور تا این اندازه پیچیده‌اند، در برابر آن‌ها تسلیم می‌شدیم”. او سپس مکثی می‌کند و ادامه می‌دهد: “نمی‌دانم؛ حقیقتاً من آدمی نیستم که به آسانی تسلیم شوم.”

وصیت مریم میرزاخانی

بی‌شک مبارزه چهار ساله او با بیماری سرطان هم گویای تسلیم‌ناپذیری او هست؛ میرزاخانی که حتی در ایام بیماری هم خود را “خوش‌شانس” توصیف می‌کند، در کودکی رؤیای نویسنده شدن در سر پرورانده و بعدها قدردان یک یک فرصت‌هایی که برای او پیش آمده، هست. خانواده حمایت‌گر، تحصیل در دبیرستان فرزانگان و دانشگاه صنعتی شریف، پیدا کردن دوستان علاقه‌مند به ریاضی و ادامه تحصیل و گرفتن درجه استادی در دانشگاه استنفورد از جمله این فرصت‌ها و شرایطی است که دست به دست هم داده تا میرزاخانی در عرصه بین‌المللی خوش بدرخشد.

میرزاخانی در سال ۱۳۸۴ با همسرش “یان وندارک” (اهل جمهوری چک)، دانشیار ریاضی دانشگاه استنفورد ازدواج کرد و این زوج دارای فرزندی به نام “آناهیتا” هستند.

برای دیدین مطالب مرتبط صفحه گوناگون مجله دلتا را ببینید.

۴ دیدگاه

  1. حسینی

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۴:۱۹ ب٫ظ

    بسیار افتخار آفرین

    پاسخ

  2. بهلولی

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۷ ق٫ظ

    یادش گرامی باد

    پاسخ

  3. الهی

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۲ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  4. شمس

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۷ ق٫ظ

    با تشکر از مقاله شما در مورد این بانوی ریاضیات ایران

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…