تفکیک ملک مشاع

۳
8
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تفکیک به معنی تقسیم مال غیرمنقول مانند خانه، زمین و ... به قطعات کوچک‌تر است. تمامی امور مربوط به تفکیک در اداره ثبت انجام می‌شود و بعد از آن صورت‌مجلس تفکیکی تنظیم می‌شود.
تفکیک ملک

تفکیک ملک مشاع و مشترک از جمله مسایلی است که گاهی میان شرکا باعث اختلاف‌نظر می‌شود. در این نوشتار به بررسی حقوقی تفکیک ملک خواهیم پرداخت. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

تعریف تفکیک ملک

تفکیک به معنی تقسیم مال غیرمنقول مانند خانه به قطعات کوچک‌تر است. به عنوان مثال، مالک یا مالکان زمینی به مساحت ۵ هزار مترمربع را به قطعات ۲۰۰ متری تقسیم کنند که در عرف ثبتی به این اقدام تفکیک گفته می‌شود. از تفکیک به منظور موارد زیر استفاده می‎شود:

  • انتقال قطعات تفکیک شده به صورت مفروز (جدا جدا)
  • صدور سند مالکیت مفروزی با ابطال سند اولیه
  • تنظیم تقسیم‌نامه

صورت مجلس تفکیکی ملک

تمامی امور مربوط به تفکیک در اداره ثبت انجام می‌شود و بعد از آن صورت‌مجلس تفکیکی تنظیم می‌شود. این صورت‌مجلس شامل، حدود مساحت قطعات جدا شده به منظور انتقال و به صورت قطعات مفروزی، به منظور صدور سند مالکیت برای این قطعات، و تنظیم تقسیم‌نامه است. در واقع اگر یکی از موارد گفته شده ناقص باشد، تفکیک اعتباری ندارد. به طور مثال، اگر شخصی ۶ دانگ ملک خود را به ۳ قسمت تقسیم کند، اما سند اولیه را باطل نکند، این تقسیم‌بندی فاقد اعتبار است. ‌با وجود این، تفکیک برای مجزا شدن قطعات به منظور فروش از سوی صاحب آن انجام می‌شود و براساس آن ملک به قطعات کوچک‌تر تقسیم شده و به این قطعات، شماره‌های جدید، اما فرعی داده می‌شود. حدود و حقوق جدید تعریف و آخرین قطعه‌ای که انتقال داده می‌شود، سند اولیه باطل می‌گردد.

تفکیک ملک مشاع

همانطور که گفته شد، از تفکیک در تقسیم‌نامه‌ها نیز استفاده می‌شود. در تقسیم‌نامه‌ها، مالک بیش از یک نفر است و ممکن است یک شخص، از دیگری سهم بیشتری برده و بین آن‎ها تصمیم به نوعی صلح محاباتی (سازشی که در معامله صورت می‎گیرد و در آن دو عِوض با هم برابر نباشند) صورت گرفته و انجام شود. در تقسیم‌نامه، ملک مشاع است و بعد از تفکیک، سند تقسیم‌نامه تنظیم شده و براساس صورت‌مجلس تفکیکی، برای هر مالک مشاعی، یک قطعه مفروزی تعیین و اسناد مالکیت مشاع همراه با تقسیم‌نامه از سوی دفترخانه به اداره ثبت ارسال می‌گردد و ضمن ابطال سند اولیه، سند مالکیت مفروزی برای مالکان صادر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط اجاره ملک مشترک “اجاره ملک مشاع بدون رضایت شریک” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۲:۲۹ ب٫ظ

  2. روزبهانی

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۹ ق٫ظ

    اطلاعات خوب بود

    پاسخ

  3. الهی

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۴:۴۴ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …