چرا در فصل بهار شادتر هستیم؟

۱
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای انسان‌ها نور درخشان صبحگاهی، سیگنال بسیار مهمی برای هماهنگی بدن در طول شب و روز است. بنابراین به محض اینکه روزها طولانی‌تر و میزان تابش نورخورشید در طول روز، بیشتر می‌شود. در نتیجه با اینکه مردم کمتر می‎خورند و کمتر می‌خوابند، اما از سوی دیگر کمتر احساس افسردگی دارند و پرانرژی‌تر هستند.
بهار

مقاله‌ای که در مجله علوم شناختی به چاپ رسیده است، این‌طور بیان می‌کند که: هوای دلپذیر و خوب، خلق و خو را بهبود می‌بخشد و شناخت و ادراک ما را افزایش می‌دهد. چنین نتیجه‌ای ثابت می‌کند، بین هوای خوب و حالِ خوب رابطه‌ مثبت وجود دارد. اما این رابطه ناشی از چیست؟ از لحاظ علمی، باید از دیدگاه‌های مختلف به این سوال پاسخ داد. در ادامه مطلب به بررسی علمی این‎که چرا در فصل بهار حال بهتری داریم می‎پردازیم.

تنبلی در بهار یا تنبلی بهاره!

اگر از یک پزشک سوال کنید که چرا با پایان سرما و در روزهای بهاری احساس بهتری دارید، احتمالا جواب خواهد داد: «تنبلی بهاره»! انسانها همیشه به آب و هوایی حساس بوده‌اند و طی تغییرات فصلی بخش‌های مختلفی از مغزشان فعال می‌شود. بنابراین بدن شما در این فصل، در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد.

اما از نظر متخصصان غدد درون‌ریز، که درباره هورمون‌ها مطالعه می‌کنند، تب بهاره ناشی از تغییرِ تعادلِ هورمونی بدن به دلیل اشعه خورشید است. زمانی که در روزهای بهاری نور آفتاب بیشتر می‌تابد، غده کاجی مغز واکنش نشان داده و به مغز دستور می‎دهد که ترشح هورمون ملاتونین (هورمون خواب) را متوقف کند. در همین‎حال، سطح سروتونین (هورمونی که موجب شادی می‌شود)، در روزهای آفتابی افزایش می‌یابد. ترکیب این تغییرات در سطح هورمونی، باعث پر‎جنب و جوش‎تر شدن می‎شود.

بهار

تاثیر نور خورشید

اگر می‌خواهید بدانید دقیقا چه نیرویی در نور خورشید وجود دارد که باعث این تغییرات می‌شود، باید سری به علم روانشناسی بزنیم تا بفهمیم چرا هوای خوب، حالِ خوبی به دنبال دارد. طبق نظر روانشناسان دلیل این موضوع به سطح نور مرئی مربوط است. انسان‌ها به طور طبیعی طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که در نور روز فعال‌تر باشند و در تاریکی شب استراحت کنند.

بنابراین رفتار و فعالیت انسان‌ها در روزهای بهاری که طولانی تر و پر نور‌تر هستند، تغییر می‌کند. ما به‎شدت نسبت به نور واکنش نشان می‌دهیم و موجوداتی اجتماعی نیز هستیم. بنابراین وقتی در روزهای بهاری تعداد بیشتری از مردم بیرون از خانه‌هایشان هستند، ناخودآگاه ترغیب می‌شویم که به آنها بپیوندیم.

بهار

علاوه بر این ساعت داخلی بدن که ریتم روزانه و شبانه بدن را کنترل می‌کند (چرخه ۲۴ ساعته دما، ترشح هورمونی و خواب بدن)، به طور فیزیولوژیکی و به طور مستقیم تحت تاثیر نور خورشید است. برای انسان‌ها نور درخشان صبحگاهی، سیگنال بسیار مهمی برای هماهنگی بدن در طول شب و روز است. بنابراین به محض اینکه روزها طولانی‌تر و میزان تابش نورخورشید در طول روز، بیشتر می‌شود. در نتیجه با اینکه مردم کمتر می‎خورند و کمتر می‌خوابند، اما از سوی دیگر کمتر احساس افسردگی دارند و پرانرژی‌تر هستند.

به این ترتیب احساسی که در روزهای بهار دارید و به آن تب بهاره می‌گویند، ترکیبی است از زمان‎بندی، برنامه طبیعی بدن انسان، هورمون‌ها و مهمتر از همه نور خورشید. پس قدر این‎روزها را بیشتر بدانیم.

منبع: مثبت زندگی

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت روان ازصفحه خانه سلامت  مجله دلتا بازدید کنید.

یک نظر

  1. سمایی

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۴۳ ق٫ظ

    واقعا خیلی هوای بهار در خلق وخوی انسانها موثر است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…