بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه آرمان – خانه باید ارزان شود

بانک مسکن برای از بین بردن رکود و تحرک بخشیدن به بازار مسکن تسهیلاتی در نظر گرفته است؛ به این صورت که وام‌هایی با بهره‌های کمتر از مقداری که بانک‌ها برای متقاضیان در نظر گرفته اند اعطا می‌کند تا خانه‌های خالی را به فروش برسانند.

این روش تقریبا یک نوع یارانه خرید مسکن است. باتوجه به شرایط موجود این مساله فشار بیشتری را به دولت وارد می‌کند، چرا که این وام‌ها برای دهک‌های بالا در نظر گرفته شده است.

در واقع راه اصلی از بین بردن رکود در بخش مسکن کاهش قیمت است و افزایش وام منطقی نیست. اگر سازندگان خانه‌های خالی که در گذشته به فکر دست‌یابی به سود بالا بودند اکنون به سود کمتر قناعت کنند و این خانه‌ها را به فروش برسانند، مشکل برطرف خواهد شد.

البته وام نیز برای کسانی که توان بازپرداخت آن را دارند راه حل مناسبی است، ولی در مجموع این وام‌ها برای دهک‌های بالا در نظر گرفته شده، در حالی که دهک‌های پایین مشکل اساسی دولت هستند و افزایش وام هیچ‌کمکی به آنها نمی‌کند.

تا زمانی که چرخه تولید، روش تولید و… مشکل دارد، اعطای وام‌ها منطقی نیست. نمی‌توان بحران را با هر روشی از بین برد. باید این رکود را کسانی از بین ببرند که در گذشته سودهای بالایی از ساخت مسکن به دست آوردند.

این افراد نباید انتظار داشته باشند یارانه‌ها و بودجه‌های دولتی که باید صرف دهک‌های پایین جامعه شود، به آنها اختصاص داده شود.

روزنامه دنیای اقتصاد- محدوده نوسان بازار مسکن

آگاهی عمومی از «پایان رکود» معاملات مسکن، حرکت به سمت رونق در آستانه نقل‌وانتقالات شب عید را سرعت بخشیده و یک پرسش فراگیر درباره «آینده قیمت‌ها» به‌وجود آورده است.

بررسی‌ها درباره چشم‌انداز قیمت مسکن تا پایان امسال نشان می‌دهد هم‌اکنون دامنه افزایش میانگین قیمت آپارتمان در تهران از سه پارامتر بیشترین تاثیرپذیری را دارد که با وضع موجود، جهش قابل‌انتظار نیست.

دو تغییر در مسیر نوسانات قیمتی شکل گرفته؛ به‌طوری‌که با افزایش شیب رشد قیمت اسمی، روند ۴ ساله افت قیمت واقعی متوقف شده است.

شکل کنونی متغیرهای کلیدی بازار مسکن از عصر جدید در معاملات ملک حکایت دارد که در آن، تغییر رفتار قیمت‌ واحدهای مسکونی در یک محدوده سه ضلعی قابل بررسی و پیش‌بینی است.

آمارهای رسمی از پاییز معاملات مسکن و همچنین تحقیقات میدانی از فضای حاکم بر بازار طی هفته‌های اخیر نشان می‌دهد:

علاوه بر اینکه میزان تحرک معاملاتی نسبت به پیش رونق یک سال گذشته، بیشتر شده است جو عمومی فعال در این بازار نیز «پایان رکود» را به‌طور کامل احساس می‌کند و در عین حال، واسطه‌های این بازار از «بازشدن یخ» و گرم شدن تنور معاملات می‌گویند.

روزنامه شرق – ثبات بازار مسکن تا پایان سال

بازار مسکن این روزها از تب‌وتاب نوسان نرخ طلا و ارز چندان تأثیر نگرفته است و به اعتقاد کارشناسان، به روند باثبات خود تا پایان سال ادامه می‌دهد.

به گزارش ایرنا، برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند عواملی مانند ورود خانه‌اولی‌ها به بازار مسکن با تسهیلات ٨٠٠ میلیون‌ریالی (٨٠میلیون‌تومانی)، کاهش تورم بخش مسکن نسبت به تورم عمومی در چند سال اخیر، افت نرخ سود بانکی و… به رشد قیمت در نیمه دوم سال منجر می‌شود.

با گذشت سه ماه از نیمه دوم سال، روند معاملات تغییر چندانی نکرده و قیمت‌ها متناسب با نرخ تورم و با اندکی افزایش همراه شده است.

در همین پیوند، رئیس اتحادیه املاک کشورتأکید کرد با گذشت حدود سه ماه از نیمه دوم سال رونق اندکی در بازار مسکن وجود دارد و قیمت مسکن در سه ماهه پایانی سال نیز متناسب با نرخ تورم خواهد بود. مصطفی قلی‌خسروی افزود: نسبت به ماه‌های محرم و صفر معاملات مقداری خود را نشان داده است اما به معنای رشد قیمت مسکن در نیمه دوم سال نیست؛ زیرا هر سال به دلیل اعتقادات مردم، خرید و فروش مسکن در این دو ماه با کاهش همراه می‌شود و بعد از آن، بهبود نسبی پیدا می‌کند.

قلی‌خسروی تأکید کرد بهبود نسبی وضع بازار تا پایان سال ادامه می‌یابد اما بیش از این مقدار شاهد رشد نخواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…