تحلیل رفتار خریداران مسکن بر اساس آخرین آمار معاملات

۷
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تازه ترین آمارها از بانک مرکزی حاکی از این است که خریداران مسکن توان رقابت در بازار نوساز را ندارند و گرایش به سمت واحدهای بالای پنج سال بیشتر شده و این رفتار پیام‌های خاصی را برای فعالان بازار دارد.
خریداران مسکن

آمار رسمی بانک مرکزی از آخرین تحولات بازار مسکن پایتخت نشان می‌دهد: سهم معاملات واحدهای نوساز تا ۵ سال؛ در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ۵/ ۲ درصد کاهش یافته و به ۴۰ درصد از مجموع معاملات یک ماه رسیده است. این یعنی خریداران مسکن توان مالی متناسب با قیمت نوسازها را ندارند و انتظار می‌رود گرایش به واحدهای چند سال ساخت بیشتر شود.

ضمن اینکه به نظر می‌رسد، خریداران با درک اینکه افزایش قیمت مسکن همچنان تداوم خواهد داشت، سطح انتظار خود را کاهش داده و اصل اول آنها در انتخاب خانه دیگر امکانات و سلیقه متقاضی نیست، بلکه  حفظ ارزش پول و تبدیل آن به ملک به عنوان اولویت اصلی مدنظر قرار گرفته است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمربنا در فروردین ماه امسال حاکی از آن است که از مجموع ۳ هزار و ۴۲۳ واحد مسکونی معامله شده واحدهای نوساز تا پنج سال ساخت با سهم ۴۰ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

خریدار مسکن

این در حالی است که سهم این گروه از آپارتمان‌های مسکونی از مجموع معاملات ثبت‌شده در بنگاه‌های املاک کشور در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته معادل ۵/ ۲ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.

مصرف کنندگان، مخاطبان واحدهای ۶ سال به بالا

بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم آپارتمان‌های ۶ تا ۱۰ ساله از مجموع معاملات نخستین ماه سال‌جاری ۹/ ۱۷ درصد، سهم آپارتمان‌های ۱۱ تا ۱۵ ساله ۱۳ درصد و سهم واحدهای مسکونی ۱۶ تا ۲۰ سال معادل ۴/ ۱۷ درصد بوده است.

آمار رسمی از وضعیت معاملات آپارتمان‌های بیش از ۲۰ سال نیز نشان می‌دهد سهم این گروه سنی از آپارتمان‌های مسکونی از مجموع معاملات فروردین ماه سال گذشته از ۵/ ۱۰ درصد به ۱۱ درصد در فروردین ماه سال‌جاری افزایش پیدا کرده است.

مطابق با گزارش رسمی بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های ملکی شهر تهران در فروردین ماه امسال به ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل ۱/ ۲درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۰۳ درصد افزایش را ثبت کرده است.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این خبر، صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

۷ دیدگاه

  1. عاشوری

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۹ ق٫ظ

    بسیارکاربردی و خوب بود

    پاسخ

  2. محمدحسن بیگدلی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۳:۰۵ ب٫ظ

    خیلی مفید بود.

    پاسخ

  3. آرین

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۲:۴۴ ب٫ظ

    گزارش کامل بانک مرکزی از آخرین تحولات بازار مسکن تهران رو از کجا میتونیم تهیه کنیم؟

    پاسخ

  4. ابراهیمی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۲:۲۵ ب٫ظ

    اطلاعات خوبی بود

    پاسخ

  5. دهنوی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۴ ب٫ظ

    ممنون از آمارهای دقیق و کاربردی مجله دلتا

    پاسخ

  6. سیامک مودت

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۴ ق٫ظ

    یه موضوع هست که پنج یا شش ساله ها هم قیمت نوساز میگن

    پاسخ

  7. محسن ثابتی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۲ ق٫ظ

    امیدوارم بازار مسکن جوری باشه که متقاضی به نتیجه دلخواه خودش برسه و خرید خوبی داشته باشه و هیچگاه شاهد رکود نباشیم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…