فصل خوب کنگر خوردن و لنگر انداختن

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کنگر برای بهبود عملکرد کلیه، کیسه صفرا و کبد توصیه می‎­شود. چون آهن دارد، برای درمان کم خونی نیز مناسب به نظر می­‎رسد.
گیاه کنگر

نیمه اول بهار زمان روییدن گیاه کنگر است. کنگر گیاهی بوته‎ای و خاردار است که به صورت طبیعی در قسمت­‎های کوهستانی ایران می­‎روید. چون خاصیت دارویی دارد، با آن خورشت و پیش غذا نیز می­‎پزند. این گیاه برای بهبود عملکرد کلیه، کیسه صفرا و کبد توصیه می‎­شود. از آنجایی که چون آهن دارد، برای درمان کم خونی نیز مناسب به نظر می­‎رسد. کنگر خودرو است. یعنی کسی آن را نمی­‎کارد. کنگر از خار پوشیده شده است و بنابراین چیدنش کمی سخت است.

گیاه کنگر

فواید گیاه کنگر

کنگر برای بیماری دیابت، مشکلات کبدی و پوست مفید است. این گیاه خواص ضدالتهابی دارد. می‎­توانید از آن به صورت موضعی برای درمان زخم‎های پوستی و پیشگیری از سرطان پوست استفاده کنید. البته روش استفاده از آن را از متخصصین طب سنتی بپرسید. صد گرم کنگر چهل و هفت کالری و حدود شش گرم فیبر دارد. طبع کنگر گرم و خشک است.

این گیاه مقادیر زیادی ویتامین سی، ویتامین کا، اسید فولیک، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، روی، مس، فیبر و پروتئین دارد.

روش استفاده از کنگر

خورشت کنگر معروف‎­ترین غذایی است که با این گیاه پخته می‎­شود. روش پختش شباهت زیادی به خورشت کرفس دارد. همچنین از کنگر پخته شده برای تهیه بورانی ماست نیز استفاده می‎­شود. بعضی افراد هم ترجیح می‎­دهند آن را به همراه سبزیجات دیگر، در سالادشان مصرف کنند.

گیاه کنگر

نکات مهم هنگام استفاده از کنگر

کنگر گیاهی خاردار است. بنابراین باید قبل از پختن، خارهای گیاه را از آن جدا کنید. استفاده از قیچی  و دستکش برای این منظور، پیشنهاد ما به شماست. هم از گوشت قرمز و هم از گوشت مرغ می­‎توانید برای پختن خورشت کنگر استفاده کنید. کنگر طبع گرم و خشک دارد. بنابراین خوراکی­‎هایی با طبع معتدل را همراه با آن مصرف کنید.

هشدارهای مهم هنگام استفاده از کنگر

بهتر است زنان باردار، کودکان، بیماران مبتلا به بیماری شدید کبدی یا کلیوی از مصرف برگ کنگر کوهی پرهیز کنند. برگ‌های کنگر تحریک کننده انقباض کیسه صفرا است. بنابراین افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند، بهتر است کنگر مصرف نکنند.

شاید از این مطلب نیز خوشتان بیاید:

ریواس و یک دنیا خاصیت

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ سلامتی از مجله دلتا دیدن کنید.

۴ دیدگاه

  1. ساغر

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ در ۱۲:۵۷ ب٫ظ

    عکس دومی ماریتغال یا خارمریمه که با کنگر متفاوته

    پاسخ

  2. پرهام

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۳:۵۹ ب٫ظ

    با مزه بود

    پاسخ

  3. رضوی

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۸ ق٫ظ

    باحال بود

    پاسخ

    • آیه اسماعیلی

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۱ ب٫ظ

      سپاس

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…