آثار تسهیلات تازه خرید بر بازار مسکن

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

بانک مسکن به نقل از واسطه‌ها و دست اندرکاران معاملات مسکن، از تاثیر تصویب پرداخت تسهیلات تازه مسکن برافزایش تقاضای خرید مسکن طی روزهای گذشته خبر می دهد.

واسطه‌ها و فعالان بازار معاملات املاک شهر تهران می گویند: در روزهای اخیر موجی تازه‌ از متقاضیان خرید مسکن وارد بازار شده اند و هم‌اکنون  در حال بررسی سطح قیمت‌ها و جزییات مربوط به نحوه خرید واحدهای مسکونی با توجه به میزان توانایی خود هستند.

درحالی که هفته گذشته مدیران بانک مسکن شرایط دریافت تسهیلات تازه برای متقاضیان خرید واحدهای مسکونی را اعلام کردند، برخی از خریداران خانه به جمع متقاضیان حاضر در بازارمسکن برای خرید واحد ‌های مسکونی افزوده شده اند.

تعدادی از این متقاضیان افراد بدون مسکن ملکی بوده  که قصد خرید خانه داشته اند و پیش از تصویب و ابلاغ سقف های قبلی وام خرید مسکن و راه­‌اندازی صندوق پس‌انداز یکم یا افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق در صندوق‌های دیگر پس‌ انداز بانک مسکن برای دریافت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی سپرده‌گذاری کرده بودند، اما به سبب تاثیر نداشتن مبلغ این تسهیلات برای خرید آپارتمان، این تسهیلات را دریافت نکرده و موفق به خرید مسکن نشده بودند.

بانک مسکن در روز های اخیر اعلام کرده است که برای حمایت از این گروه متقاضیان، صاحبان امتیاز تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی از محل سپرده‌گذاری در صندوق‌ های پس ‌انداز بانک مسکن می‌توانند افزون بر تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی از محل  سپرده ‌گذاری در این صندوق ‌ها، ۲۰ میلیون تومان دیگر به صورت آنی و بدون نیاز به سپرده گذاری و یا خرید اوراق حق تقدم، تسهیلات از بانک مسکن دریافت کنند.

درصورت تمایل متقاضیان به دریافت تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی، این گروه از افراد می توانند مابه‌التفاوت تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی با تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی (۲۰میلیون تومان دیگر) را با خرید اوراق تامین کنند.

به این ترتیب این گروه از متقاضیان که این تسهیلات را دریافت نکرده بودند با حفظ امتیازشان برای دریافت تسهیلات، می ‌توانند به سقف ۶۰ میلیون تومانی تسهیلات خرید مسکن دسترسی داشته باشند.

این درحالی است که مدیران بانک مسکن همچنین اعلام کرده اند که سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن نیز افزایش یافته است.

براین‌اساس سقف تسهیلات انفرادی خرید مسکن از محل اوراق به ۹۰ میلیون تومان (متشکل از تسهیلات ۶۰ میلیونی به اضافه تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی جعاله و ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده و بدون نیاز به خرید اوراق) و سقف تسهیلات زوج ها از این محل به ۱۴۰ میلیون تومان (متشکل از تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی زوج ها به اضافه  ۲۰ میلیون تومان تسهیلات جعاله و ۲۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده بدون نیاز به خرید اوراق) رسید.

برآوردها نشان می‌دهد با توجه به این که هم‌اکنون متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران ۴ میلیون و۷۰۰ هزار تومان است، متقاضیان برای خرید آپارتمان در مناطق معمولی و مصرفی پایتخت  توانایی بیشتری پیدا کرده‌اند.

براین اساس و در حالی که متقاضیان خرید مسکن برای خرید یک واحد مسکونی معمولی ۵۰ متر مربعی باید مبلغی در حدود ۲۳۵ میلیون تومان (با احتساب ۴ میلیون و۷۰۰ هزار تومان به ازای هرمترمربع مسکن) پرداخت کنند، تسهیلات انفرادی خرید مسکن بیش از ۱۹ مترمربع و تسهیلات زوج های خرید مسکن با استفاده از اوراق نزدیک به ۳۰ مترمربع از هزینه خرید این واحد ۵۰ متری را پوشش می‌دهد.

همچنین متقاضیان خرید واحدهای ۷۰ مترمربعی درحالی به طور متوسط باید ۳۲۹ میلیون تومان برای خرید واحد مورد نظرشان پرداخت کنند که تسهیلات جدید سهم کمکی مناسبی را برای خرید آپارتمان مورد نظر تامین می‌کند. ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…