من عاشق تو هستم/ این گفت و گو ندارد

۳
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کباب، فقط غذای ایرانی­‎ها نیست. مردم قفقاز نیز کباب دارند که البته کمی با کباب ایرانی­‎ها متفاوت است. کباب ترکی یا دونر کباب نیز ایرانی محسوب نمی­‎شود.
کباب ایرانی

بوی کباب ایرانی می‎­تواند مرده را زنده کند و این را فقط عاشقان کباب درک می­‎کنند. کباب یک غذای کاملا گوشتی است. بنابراین اگر گیاه­‎خوار هستید این مطلب به دردتان نمی­خورد. کباب از معروف‎­ترین غذاهای ایرانی است و انواع مختلفی دارد. کباب کوبیده، کباب چنجه یا برگ، شیشلیک، جوجه کباب، دنده کباب، کباب بناب و کباب سلطانی از معروف­‎ترین کباب­های ایرانی هستند. دل و جگر نیز در گروه کباب‎­ها قرار دارند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در بین ایرانی­‎ها اقوام لر به کباب­‎خورترین افراد ایرانی شهرت دارند و کباب­‎هایشان حرف ندارد.

کباب ایرانی

اشک کباب

یک کباب اصیل ایرانی باید روی ذغال پخته شود. کباب‎پزان حرفه‎­ای ذغال را روی منقل قرار می‌دهند و آن را آتش می­‎زنند. ذغال آتش گرفته را با بادبزن باد می‌زنند تا دودش از بین برود. سیخ‌های کباب را کنار همدیگر روی منقل می‌چینند. سپس با بادبزن باد می‌زنند تا ذغال بیشتر بسوزد و کباب‌ها پخته شوند. در این مرحله است که چربی گوشت که روی حرارت قرار گرفته است، ذوب می‌شود و به صورت قطراتی روی ذغال می‌چکد. به این قطرات اشک کباب می‌گویند که صدای جلز و ولز اشتها برانگیزی ایجاد می‎­کند و شاعر(صائب تبریزی) درباره آن فرموده: اشک کباب موجب طغیان آتش است.

از زمانی که منقل‌های گازی، باربیکیوهای آماده، بادبزن­‎های برقی و دستگاه‎­های به سیخ کشیدن اتوماتیک گوشت اختراع شده‎­اند، استفاده از ذغال کم‌کم دارد فراموش می‌شود و مراسم کباب‎پزی دیگر شور و شوق و آداب قدیم را ندارد.

یک کباب ایرانی همه ‎چیز تمام

کباب، فقط غذای ایرانی­‎ها نیست. مردم قفقاز نیز کباب دارند که البته کمی با کباب ایرانی­‎ها متفاوت است. کباب ترکی یا دونر کباب نیز ایرانی محسوب نمی­‎شود. کباب خوردن ما ایرانی­‎ها آداب خاصی دارد. کباب به شیوه سنتی باید با چلو، یعنی برنجی که آبکش شده است، خورده شود. کباب‎سراهای قدیمی چلوکباب را به جای بشقاب، در دیس­‎های بیضی سرو می‎­کنند. گوجه کبابی و گاهی فلفل کبابی هم همراه با کباب در ظرف قرار داده می‎­شوند و روی چلو، برنج زعفرانی می‎­ریزند. کره حیوانی نیز بخش جدانشدنی چلو کباب ایرانی است. انداختن یک عدد زرده تخم مرغ خام روی چلو نیز رسمی قدیمی است که کم کم دارد از بین می­‎رود.

کباب ایرانی

نان زیر کباب

یکی از آداب کباب پختن، جدا کردن آن با یک تکه نان از سیخ کباب و قرار دادنش در ظرفی است که کَفَ­‎اش نان قرار داده­‎اند. چربی و عصاره کباب روی نان می‎­ریزد و آن را بسیار لذیذ می­‎کند. در حدی که در فرهنگ عامیانه به هر چیزی که بسیار دوست داشتنی و عزیز است، “نان زیر کباب” می­‎گویند. اگر کلسترول، تری گلیسیرید و اوره خونتان بالاست، از خوردن نان زیر کباب خودداری کنید. مصرف اسیدهای طبیعی مثل آب نارنج یا لیمو ترش با کباب ایرانی توصیه می­‎شود. این اسیدهای طبیعی به هضم بهتر کباب کمک می­‎کنند و طعم و مزه بهتری نیز به آن می­‎دهند.

 

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ گوناگون از مجله دلتا دیدن کنید.

۳ دیدگاه

  1. محمد

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۳:۰۵ ق٫ظ

    توی فرهنگ ایرانی کباب جایگاه ویژه ای از قدیم تا حال داره

    پاسخ

  2. مهدی چهاردولی (سعادتی)

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۶:۵۷ ب٫ظ

    ممنون واقعا دلم کباب خواست

    پاسخ

  3. سیامک مودت

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۳:۵۸ ب٫ظ

    نابود کننده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…