غلبه برپیری با سلاح نانو

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه با پیشرفت های شگرف فضایی وبدست آوردن امکان تولید مواد خاص در خارج از جو زمین و همچنین با گسترش خیره کننده علم نانو ذرات در تمام وجوه زندگی ،عملا فرصت جدیدی برای دانشمندان خلاق وعلاقمند به موضوع افزایش طول عمر انسان برای غلبه برپیری با سلاح نانو پدید آمده است.
JamNewsImage16514767 copy غلبه برپیری با سلاح نانو

در دوران های مختلف تاریخ زندگی بشر؛ انسان‎ها همواره برای فرار از پیری و رسیدن به جاودانگی به تلاش های فراوانی دست زده اند.از جملۀ این کارها تولید انواع نوشیدنی ها و داروهای گیاهی و شیمیایی بوده است،که متاسفانه تا به امروز نتیجه محسوسی نداشته است.

امروزه نیز با پیشرفت های شگرف فضایی وبدست آوردن امکان تولید مواد خاص در خارج از جو زمین و همچنین با گسترش خیره کننده علم نانو ذرات؛ در تمام جنبه های زندگی؛ عملا” فرصت جدیدی برای دانشمندان خلاق وعلاقمند به موضوع افزایش طول عمر انسان، برای غلبه برپیری با سلاح نانو پدید آمده است.

آزمایشگاه فضایی

به گزارش مجله دلتا به نقل ازخبرگزاری ایسنا: دانشمندان آژانس فضایی اروپا”ESA”با استفاده از یک انکوباتور “Incubator“در ایستگاه فضایی بین‌المللی در پی انجام آزمایش هایی برای تولید آنتی‌اکسیدان‌های پایدارتر هستند تا روند پیری را کند کنند.

آخرین محموله ارسال شده اِسپیس‌ایکس “SPACE X” به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) شامل یک محموله آزمایش است که می‌تواند به مبارزه با پیری بر اثر گذشت زمان روی زمین کمک کند.

دراین آزمایش های انجام شده،چگونگیِ تعامل نانو ذرات سرامیکی با سلول‌ها به عنوان یک مکمل ضد پیری بررسی شده است، ومشخص شده که نه تنها آثار پیری را کاهش می‌دهد، بلکه برای مبارزه با بیماری‌های مزمن و تنش‌های جسمی ایجاد شده در مأموریت‌های فضایی طولانی نیز مفید است.

 نانو ذرات

رادیکال های آزاد

البته پیری یک روند بسیار تدریجی وپیچیده است که بحث آن در این مقاله امکان پذیر نیست، ولی دانشمندان می‎دانند که ملکول هایی بنام “رادیکالهای آزاد” در آن نقشی مهم ایفا میکنند(رادیکالهای آزاد ملکول های سمی هستند که از سوخت وساز درون سلولها ومصرف اکسیژن تولید می‎شوند و ازطریق اکسیداسیون به سلولها آسیب وارد می‎کنند).

بدن انسان با استفاده از آنتی اکسیدان ها با این ملکول ها مبارزه می‎کند به همین دلیل است که استفاده از میوه ها وغذاهایی که دارای آنتی اکسیدان بیشتری هستند،توسط پزشکان توصیه می‎شود.

از سویی دیگر دانشمندان پایگاه فضایی “اسپیس‌ایکس” (SPACE X) با مشاهده عملکرد نانو ذرات سرامیکی به نام “نانوسریا” (nanoceria) دریافته اند که،این ذرات مانند آنزیم‌های داخل سلول‌های زنده عمل می‌کنند.

عملکرد سلولهادر مقیاس نانو

نانو ذرات “سریا” چه می کنند

به گفته محققان یاد شده،نانوذرات  “سریا” می‌توانند به عنوان یک آنتی اکسیدان بدون استفادۀ مجدد تا چندین هفته، یعنی طولانی‌تر از آنتی اکسیدان های کنونی عمل کنند. در آزمایش های قبلی در سال ۲۰۱۷ مشخص شده بود که این ذرات پایداربوده و سلول های عضلانی را محافظت می‎کنند و در تحقیق دیگری نیز تاثیر آنها بر طول عمر مگس ها به اثبات رسیده بود.

 آزمایشگاه فضایی

براساس گزارش آژانس فضایی اروپا، این تحقیقات به توسعه آنتی اکسیدان های جدیدی منجر خواهد شد که به فضانوردان برای مبارزه با آثار منفی مأموریت‌ های طولانی مدت کمک خواهد کرد.

علاوه بر این می‌توان آن ها را روی زمین، برای کمک به سالمندان و همچنین کسانی که مبتلا به آتروفی عضلانی، بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری پارکینسون هستند به کار گرفت.

آژانس فضایی اروپا اعلام کرده است که این تحقیقات ؛همچنین می‌تواند منجر به درمان‌های پوستی شود که  با جوان سازی آن درخشندگی و جوانی را به پوست بازمی‌گرداند.

برای دریافت مطالب بیشتر در بخش گوناگون مجله دلتا با ما همراه باشید.

۳ دیدگاه

  1. نژادی

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۴:۳۸ ب٫ظ

    کاش قبل از اینکه پیر بشیم این تکنولوژی برای استفاده عموم عرضه بشه 🙂

    پاسخ

  2. آرین

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۴:۳۷ ب٫ظ

    نانو تکنولوژی با سرعت زیاد در حال پیشرفته و تقریبا در تمامی علوم وارد شده از جمله پزشکی،
    که با توجه به تولیدات جدیدشون در مبارزه با پیری، گام بزرگی جهت افزایش کمیت و کیفیت زندگی انسانها برداشتن

    پاسخ

    • محمد رضا جعفرآبادی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۵۷ ق٫ظ

      احسنت درسته

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…