طرح جامع و طرح تفصیلی را کامل تر بشناسیم

۸
10
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شهروندانی که کاربری ملک‌شان یک کاربری خاصی است، نمی‌توانند غیر از آن اقدام به ساخت‌وساز کنند و اگر این کار را انجام بدهند، موضوع تخلف آن‌ها در کمیسیون ماده 100مطرح و پیگیری خواهد شد. هرچند ارتکاب تخلف در ساخت‌وساز، روند صدور پایان کار و اخذ صورت‌مجلس تفکیکی و دریافت سند را دچار اختلال و طولانی خواهد کرد.
طرح تفصیلی تهران 1 طرح جامع و طرح تفصیلی را کامل تر بشناسیم

بسیاری از مردم در موارد مختلف با اصطلاحاتی روبه رو می‎شوند که از معنا و مفهوم آن‎ها آگاه نیستند. مثلا این اصطلاحات را به وفور در اخبار رادیو و تلویزیون می‎شنوند یا در اسناد و مدارکی که مربوط به املاک آن‎ها است، این واژه ها به کا رفته و یا زمانی که به شهرداری ها مراجعه می‎کنند و موارد دیگر. دو اصطلاح در حوزه‌ شهرسازی که شهروندان کم‌وبیش لازم است با آن آشنا باشند، طرح جامع و طرح تفصیلی است که در جهت تکمیل مطلب قبل به تعریف این دو اصطلاح و تغییر کاربری مطابق قانون می‎پردازیم.

دو اصطلاح طرح جامع و طرح تفصیلی:

این دو اصطلاح در قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری تعریف‌شده که برای اطلاع عموم مفید است. وقتی قرار شد شهری دارای طرح شهرسازی شود، در قدم اول باید طرح جامع برای آن تعریف کنند. یکی از وظایف شورای عالی شهرسازی و معماری که در سطح وزارت راه و شهرسازی تشکیل‌شده، بررسی و تصویب طرح‌های جامع شهری است.

اگر فردی بخواهد کاربری ملک خود را تغییر دهد، مثلا کاربری ملک فضای سبز را به مسکونی تبدیل کند، باید آن را در کمیسیون ماده ۵ شهرداری مطرح کند. این کمیسیون صلاحیت دارد در رابطه با تغییر کاربری ملک موافقت کند یا نکند.

البته شرایط و ضوابط خاصی دارد. یعنی سرانه‌های فضای سبز باید حفظ شود. برای نمونه اگر در منطقه ۴ سرانه فضای سبز زیاد است، امکان دارد این کمیسیون با تغییر بخشی از فضای سبز منطقه ۴ موافقت کند و در مقابل آن را برای تأمین فضای سبز منطقه ۱۲هزینه کند.

طرح جامع و طرح تفصیلی

تغییر کاربری مطابق قانون:

مطابق قانون، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ‌ها جز در موارد ضروری ممنوع است و در موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها برعهده‌ی کمیسیونی است که در آن نمایندگان وزارت‌خانه‌های کشاورزی، مسکن و شهرسازی، جهاد سازندگی و سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری حضور دارند که در هر استان زیر نظر وزارت کشاورزی تشکیل می‌شود.

تعریف طرح جامع:

طرح جامع شهری طرحی است که منطقه‌بندی، نحوه‌ استفاده از زمین، تعیین مناطق صنعتی، بازرگانی، اداری و مسکونی، تأسیسات عمومی فضای سبز و سایر نیازمندی‌های عمومی شهر را بیان می‌کند. وقتی برای شهری طرح جامع پیش‌بینی شود کمیسیون ماده ۵جزئیات استفاده از اراضی را در داخل طرح جامع شهری پیش‌بینی می‌کند که این موضوع در ماده ۵ قانون تاسیس شورای شهرسازی و معماری اشاره شده است.

وظیفه کمیسیون ماده ۵ عبارت است از بررسی و تصویب طرح‌های تفصیلی شهری و تغییرات آن‌ها در هر استان.

شایان ذکر است شهروندانی که کاربری ملک‌شان یک کاربری خاصی است، نمی‌توانند غیر از آن اقدام به ساخت‌وساز کنند و اگر این کار را انجام بدهند، موضوع تخلف آن‌ها در کمیسیون ماده ۱۰۰مطرح و پیگیری خواهد شد. هرچند ارتکاب تخلف در ساخت‌وساز روند صدور پایان کار و اخذ صورت‌مجلس تفکیکی و سند را دچار اختلال و روند طولانی خواهد کرد.

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی مجله دلتا مراجعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. سیامک مودت

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۲:۲۸ ب٫ظ

    البته تغییر کاربری ممنوعه دروغه الان داخل و خارج شهر تهران این همه باغ بود چی شد ؟؟؟؟

    پاسخ

  2. شعبانی

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۲:۱۸ ب٫ظ

    درباره طرح تفصیلی که هیچی نبود!!!

    پاسخ

  3. سعید آشکاری

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۳ ب٫ظ

    ممنونم
    همیشه پربارتر و موفق
    طرح تفصیلی بد نیست بطور کامل به مشاوران آموزش داده شود تا ترسیمی از وضع موجود منطقه ای که در آن فعالند را بشناسند و آگاهانه تر حرکت کنند. بنده در خدمتم

    پاسخ

  4. سعید آشکاری

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۸ ق٫ظ

    ممنونم
    همیشه پربارتر و موفق

    پاسخ

  5. میعاد

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۶:۲۱ ب٫ظ

    بسیار آموزنده بود تشکر

    پاسخ

  6. سلیمی

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۰۳ ق٫ظ

    ممنون واقعا

    پاسخ

  7. زارع

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۰۲ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۶:۱۵ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما با مجله دلتا

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …