سلطان ابررایانه ها متولد می شود

۱
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بزودی دو شرکت "ای ام دی" و "کری" با همکاری یکدیگر غول ابر رایانه های جهان را برای استفاده دولت امریکا تولید خواهند کرد. این ابررایانه که "فرانتیر" FRONTIER نام دارد تا سال ۲۰۲۱ ساخته می‌شود.
ابر رایانه

سرعت پردازش این ابررایانه به ۱/۵ “اگزافلاپس” می‌رسد که برابر با ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ محاسبه در هر ثانیه است.
وزارت انرژی آمریکا سفارش دهنده آن است و قصد دارد از آن برای انجام برخی محاسبات پیشرفته در حوزه تحقیقات هسته‌ای و تغییرات آب وهوایی استفاده کند.

ابررایانه ها چیستند؟

با اختراع  رایانه ها در دهه شصت میلادی، رقابت عجیبی برای افزایش سرعت این مخلوقات محاسبه گر بین شرکت های تولید کننده در گرفت که تا به امروز ادامه دارد.در آن زمان با تجمیع تعداد زیادی از رایانه ها یک ابر رایانه بدست می آمد که قدرت پردازش آن به نسبت یک رایانه تنها بالا بود.

در سالهای بعد دانشمندان با پیشرفت فناوری توانستند پردازشگر های ویژه این ابررایانه ها را تولید وآنهارابه طور اختصاصی برای مقاصد ویژه محاسباتی وعلمی تولید کنند.
شرکت هایی چون IBMوAMD از جمله بزرگترین وپیشتازترین ها دراین زمینه هستند.در سال‌های اخیر چینی‌ها و ژاپنی‌ها وارد این کارزار شده وبا تولید ابررایانه‌های فوق سریع در رقابت با آمریکا پیش افتاده بودند،اما این کشور قصد دارد مجدداً عنوان مالک سریع‌ترین ابررایانه دنیا را از آن خود کند.

باید توجه داشت که در این زمینه تضمینی وجود ندارد، زیرا چینی‌ها نیز از تولید ابررایانه قدرتمند تازه خود تا سال ۲۰۲۰ خبر داده اند.از مجموع ابررایانه‌های برتر جهان ۲۲۷ مورد در چین و ۱۰۹ مورد در آمریکا واقع است و ژاپن و کشورهای اروپایی در رتبه‌های بعدی هستند.

ابر رایانه

 

به گزارش مجله دلتا ازخبرگزاری مهر: بزودی دو شرکت “ای ام دی” AMD و “کری” با همکاری یکدیگر ،سریع‌ترین ابررایانه جهان را برای استفاده دولت امریکا تولید خواهند کرد. این ابررایانه که “فرانتیر” FRONTIER نام دارد تا سال ۲۰۲۱ ساخته می‌شود.

ابررایانه فرانتیر

مشخصات فرانتیر چیست؟

سرعت اعجاب انگیز پردازش “فرانتیر” به ۱/۵ اگزافلاپس خواهد رسید که برابر با ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ محاسبه در هر ثانیه است.

ابر رایانه “فرانتیر” از هوش مصنوعی نیز برای تحلیل انبوهی از داده‌ها و طبقه بندی و پردازش سریع آنها استفاده می‌کند. “ای ام دی” مدعی است که این ابررایانه از توان محاسباتی مجموع ۱۶۰ ابررایانه برتر و فوق سریع جهان برخوردار خواهدبود.

پهنای باند اینترنت آن نیز ۲۴ میلیون برابر بیشتر از پهنای باند رایانه‌های عادی موجود در منازل است. به عنوان مثال قادر به پردازش اطلاعات صدهزار فیلم سینمایی با کیفیت فوق دقیق در هر ثانیه خواهد بود.
“فرانتیر”به اندازه دو زمین بسکتبال (در حدود ۶۸۰ متر مربع) فضا اشغال می‌کند و از ۱۴۵ کیلومتر کابل برای سیم کشی آن استفاده می شود. هزینه تولید این ابررایانه ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

برای مطالب جدیدتر در بخش گوناگون با مجله دلتا همراه باشید

یک نظر

  1. الهی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۶:۵۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…