لیزینگ مسکن ؛ راهی برای خانه دار شدن

۲
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
لیزینگ مسکن طرحی است که وزارت راه و شهرسازی پس از 5 سال مجدداً در صدد راه‌اندازی آن است. طرحی که در صورت اجرا وام‌های 300 تا 500 میلیون تومانی را برای متقاضیان فراهم خواهدکرد.
لیزینگ مسکن

طرح راه‌اندازی لیزینگ مسکن پس از ۵ سال که مسکوت مانده بود مجدداً هفته گذشته از سوی معاون وزیر راه  وشهرسازی مطرح شد.

به گزارش مجله دلتا؛ این طرح که با هدف شکستن رکود حاکم بر بازار مسکن در دستور کار قرار گرفته در پی آن است تا متقاضیان جابه‎جایی  را به تحرک وادارد.

رونق تبدیل به احسن در لیزینگ مسکن

پیامد این طرح این است که، مالکان واحدهای کم‌متراژ که امکان پرداخت اقساط حدود ۵ میلیون تومان در ماه را دارند می‌توانند از تسهیلات ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی استفاده و خانه‌های متناسب با نیاز خود را تهیه کنند و بازار تبدیل به احسن (فروش خانه کوچک و خرید خانه بزرگتر) رونق می‌گیرد.

همین جابجایی سبب خواهد شد تا خانه ‌اولی‌ها و زوج‌های جوان که خواستار واحدهای متناسب و کم‌متراژ هستند از امکان انتخاب بیشتری برخوردار شوند و بازار از وضعیت انجماد و رکود قطعی خارج شود.

تمرکز صرف بر عرضه مسکن محکوم به شکست است

سیاست‌گذاران بخش مسکن که  برای گشایش قفل بازارهای ساخت و ساز و خرید و فروش آپارتمان، کلید «لیزینگ» را پیشنهاد کرده‌اند طی ماه‌های اخیر و بعد از تغییرات مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی و ارائه  طرح‌های متعدد با نگاه تک‌بعدی به سمت عرضه مسکن، بدون لحاظ افت شدید قدرت خرید خریداران واقعی، دغدغه‌ای که در این مدت توسط مدیران جدید برای بازار مسکن وجود داشته، به طور عمده بر «جبران کمبود عرضه مسکن از طریق خانه‌سازی انبوه در بافت فرسوده و شهرهای جدید به میزان مثلا” ۴۰۰هزار واحد در سال» محدود بوده است و حتی وزیر راه و شهرسازی نیز به صراحت بر «نداشتن برنامه برای افزایش سقف وام خرید» تاکید کرده بود.

صرف‌نظر از اینکه پاسخ اجرایی به دغدغه ساخت و عرضه مسکن تا چه حد امکان‌پذیر است، تمرکز بر سمت عرضه مسکن بدون توجه به نیاز اعتباری و قدرت خرید متقاضیان، در عمل «حلقه آخر زنجیره سرمایه‌گذاری ساختمانی» را برای سازنده‌ها معطل و ناتمام می‌گذارد و «امکان فروش واحدهای ساخته شده» را به دلیل نبود قدرت خرید از بین می‌برد و هدف سیاست‌گذار مبنی بر رونق عرضه، در نهایت محقق نخواهد شد.

اکنون ظاهراً سیاست‌گذار با تشخیص «نیاز بازار مسکن به برنامه‌ها و راهکارهای تعادلی به جای سیاست یکطرفه»، از شبکه بانکی خواسته است مقدمات راه‌اندازی مسیر «بالابردن قدرت خرید مسکن برای دهک‌های متوسط رو به بالا» را فراهم و این مسیر را فعال کند.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این خبر، صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

۲ دیدگاه

  1. 09121952864

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۴:۱۸ ب٫ظ

    برای زوجهای جوان راهکار مفیدی برای خانه دار شدن خواهد بود اگر قدرت پرداخت این مقدار قسط را داشته باشند.

    پاسخ

  2. سمایی

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۷:۳۲ ب٫ظ

    اگر اجرا بشود خیلی خوب است بخصوص برای زوجهای جوان و خانه اولی ها…….ولی دیگه قیمت مسکن همینطور بالا می ماند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…